Monthly Archives

marraskuu 2016

2

Överit vs. vajarit? Kun treenimäärät lähtee käsistä

Hyvinvointi, laihdutus, Treeni, Yleinen

Aamuaerobinen 45 min ja iltasali 6x viikossa, ”lepopäivänä” palauttava pitkä kävely 75 min. Tämä vastaa hyvin monen käsitystä normaalista ja tarvittavasta treenimäärästä. Koska useana päivänä treenataan kaksi kertaa päivässä, pitää omasta vapaa-ajasta nipistää, ja valitettavan usein se aika nipistetään myös yöunista. Jos kahdeksaksi mennään töihin tai kouluun, täytyy aamuaerobiselle lähteä jo ennen kuutta. Kroppa voi jaksaa tätä hetken aikaa, mutta ennen pitkää tulee seinä vastaan.

Treenitauko
2

Treenitauko

Elämä, Hyvinvointi, Lifestyle

Reilu kolme viikkoa ehdin porskuttaa hyvällä treenifiiliksellä, treeni maistui ja tuntui hyvältä, kunnes…… Lepoa taisi tulla liian vähän, elämän kokonaiskuormitus kasvoi ja kropassa tuntui siltä, että lenssua pukkaa. Viikko sitten tuli vedettyä edellinen salitreeni, ja nyt olen ollut omista treeneistä tauolla, aargh!

1

Miten parannan unenlaatuani?

Elämä, Hyvinvointi, Kehonhuolto, Yleinen

Nykypäivänä unettomuus ja unihäiriöt ovat hyvin yleinen vaiva, ja tähän sanotaan yhtenä syynä olevan yhteiskunnan muuttuminen. Yhteiskunta edellyttää tehokkuutta, vaatimukset ovat kasvaneet, kiire on jatkuva, koko ajan vaaditaan enemmän ja enemmän aivotyöskentelyä, mutta koko ajan on vähemmän aikaa nukkumiseen.

Ihmiset ajattelevat pystyvänsä nipistämään yöunistaan, jotta aikaa jäisi enemmän päivän askareisiin, ja tehokkuutta voitaisiin lisätä. Usein käy kuitenkin päinvastoin, tehokkuus, luovuus ja jaksaminen kärsivät, kun unen määrä jää liian lyhyeksi aivojen tarvitseman levon ja palautumisen kannalta.

Mentaalivalmennuksen rooli kasvaa koko ajan
0

Mentaali-valmennuksen rooli kasvaa koko ajan

Hyvinvointi, Life coaching, Treeni

Tänä päivänä oikeastaan missä tahansa valmennussuhteessa ei voi aliarvioida mentaalisen valmennuksen roolia – onneksi ei tarvitse psykologiksi sentään ryhtyä (useimmiten). Mutta jonkinlaista mentaalivalmennuksen taitoa täytyy valmentajalta löytyä, jotta pystyy auttamaan asiakasta myös henkisen suorituskyvyn parantamisessa.

Itse olen huomannut omassa asiakastyössä, että lähes poikkeuksetta taustalla on joitain mentaalipuolen kiemuroita ja solmukohtia, joita käsitellessä ja purkaessa asiakas usein kokee ahaa-elämyksiä. Tämän jälkeen ongelmia on helpompi työstää, siis ihan fyysisiäkin. Aina sitä ei edes ymmärrä syy-seuraussuhdetta, ennen kuin ongelma jo ratkeaa, tai löydetään työkalut sen ratkaisemiseen.

kauralettu
2

Herkullinen kauralettu jossa on ravintoarvot kohdallaan!

Hyvinvointi, Reseptit, Ruokavalio

Kukapa ei letuista tykkäisi? Lettukestejä tulee kuitenkin harvemmin pidettyä, vaikka itse asiassa letuthan ovat ihan terveellistä ruokaa, varsinkin jos niitä tuunaa vähän proteiinirikkaammaksi ja valitsee päällyset oikein! Letuista on tehty monenmoisia variaatioita, on proteiinilettuja, banaanilettuja ja nyt myös testasin proteiinipitoista kauralettua – täydellinen aamu- tai välipala, ja sopii myös iltaan koska letun sisältämä kaura rauhoittaa vatsaa ja hiilihydraatteja on hyvä syödä yötä vasten, varsinkin jos on treenannut illalla.