Treenimotivaatio hukassa? Näin motivoit itsesi liikkumaan

Monet ottavat kesän tarkoituksella rennommin, jättävät liikkumisen ja treenailut pimeämpään (ja viileämpään) aikaan ja odottavat arkirutiinien tuovan mukanaan myös treenimotivaation. Joskus kuitenkin motivaatio saattaa odotuttaa itseään, varsinkin jos takana on pidempi tauko.

Moni sortuu huomenna sitten –ajatteluun, jolloin helposti liikkeelle lähtö siirtyy aina seuraavaan ja seuraavaan viikkoon. Välillä itselläkin treenimotivaatio on ollut täysin kadoksissa, ja ajatuskin treeneistä tuo kylmän hien otsalle. Parilla kikalla pääsee kuitenkin taas treenirytmiin kiinni, ja liikkumisesta tulee taas osa arkea.

Kaiva treenimotivaatio esiin!

Kokeile näitä kikkoja kadonneen treenimotivaation metsästyksessä. Joskus sitä pitää etsiä kauemmin, ja joskus se löytyy helposti 🙂

Treenimotivaatio hukassa? Näin motivoit itsesi liikkumaan

Lähde liikkeelle

Hankalinta on usein se liikkeelle lähtö. Joten aloita jollain mieleisellä lajilla, ja muista aloittaa tarpeeksi kevyesti. Lähde kävelylle, käy pyöräilemässä, tee pieni kotijumppa, tai tee energiaa tuova aamujumppa yhdistettynä kehonhuoltoon.

Pääasia on, että liikunta tuo hyvää mieltä, jotta muistat taas miten hyvä olo liikkumisesta tulee. Näin huomaatkin, että treeneistä oli tullut vain pelottava mörkö pääsi sisällä, mitä se ei todellisuudessa olekaan, päinvastoin.

Nyt helteillä olen itsekin taistellut treenien parissa, kun koko ajan on muutenkin hiki ja tukala olo. Parin viikon löysäilyn jälkeen kaipasin kuitenkin jo energisempää menoa tämän viikon alussa, joten lähdin myöhemmin illalla kelin viiletessä lenkkipolulle. Päätin jo alussa, että nyt kuuntelen kehoani, ja teen tämän hyvän olon kautta. Hölkkäilin vajaa puoli tuntia rauhalliseen tahtiin, imin itseeni luonnon tuoksuja ja liikkuminen tuntui niin hyvältä! Hölkän päätteeksi tein vielä 15 minuutin kuntopiirin tukkipisteellä.

En riuhtonut, tehnyt  mitään hampaat irvessä vaan liikkeestä nauttien. Ja treenimotivaatio kasvoi vaan entisestään ja eilen pääsin jo kuntosalille asti!

Porukassa on voimaa

Itse huomaan että treenit tulee jätettyä paljon helpommin väliin, jos luvassa olisi treenit itsekseen. Jos olen sopinut treenit ystäväni kanssa, tai minulla on tietty porukka jonka kanssa käyn treenaamassa, ei treenejä tule peruttua niin helposti.

Toki tykkään käydä liikkumassa ihan itseksenikin, mutta välillä tarvitsen treeniporukan tai -kaverin ympärilleni, jolloin usein liikkuminen on myös hauskempaa. Ryhmästä saa myös tukea, ja kun viikoittaisesta ryhmätreenistä tulee tapa, oppii treenikavereita jo kaipaamaankin.

Omassa treeniporukassa on se etu verrattuna esimerkiksi tavalliseen ryhmäliikuntaan, että pienemmässä porukassa saadaan helpommin rakennettua tiimihenkeä, sitoutuneisuutta, saa helpommin kannustusta ja tukea, ja liikkumisesta tulee helposti yksi viikon kohokohdista, kun odottaa näkevänsä tutut naamat.

Pidä mielessä oma tavoite ja syyt liikkumiseen

Itseäni motivoi erityisesti uusien taitojen oppiminen, sekä oman kehon pitäminen toiminnallisena, monipuolisena ja ketteränä. Itseä ei ole innostanut pelkkä yksipuolinen kuntosaliharjoittelu pitkään aikaan, joten etsin itselleni jotain uutta, sellaista mikä pitää mielenkiintoni yllä.

Toiminnallinen kehonpainoharjoittelu on oma juttuni, myöskin sen takia, että sitä voi harrastaa aikaan ja paikkaan sitomatta. Toki käyn myös salilla, mutta näitä kahta yhdistelemällä saan mielekkään kokonaisuun.

Etsi siis sellainen laji, joka tuo sinulle hyvää oloa, ja voimaannuttaa sinua. Liikunnan ei tosiaan tarvitse olla rääkkiä, vaan pääasia on, että saat siitä energiaa, se auttaa vahvistamaan kehoasi monipuolisesti, pääset vahvistamaan heikkouksiasi ja rakentamaan kehostasi voimakkaan, hyvinvoivan ja juuri sellaisen kuin itse haluat.

Treenimotivaatio hukassa? Näin motivoit itsesi liikkumaan

Treenimotivaatio hukassa? Näin motivoit itsesi liikkumaan

Aikatauluta treenit kalenteriin

Rutiinit  auttavat kiireisessä elämässä ja suorituspaineiden viidakossa. Treenikaudella pyrin itse pitämään tietyt treenit, jotka pysyvät samana viikosta toiseen, tällöin näitä ei tule peruttua, eikä niistä tarvitse stressata sen kummemmin. Koska illat ovat usein itselleni haasteellisia aikoja treenata, olen luonut itselleni muutaman aamurutiinin, jolloin päivän treeneistä ei tarvitse enää huolehtia.

Ihana fiilis aamupäivällä kun päivän treeni on jo tehty! Päivä lähtee myös ihan eri tavalla käyntiin, kun keho on herätetty liikunnalla. Aamuisin on hyvä yhdistää treeneihin myös kehonhuoltoa, jolloin kroppa tuntuu jäntevältä koko päivän.

Näillä muutamilla vinkeillä pääset varmasti hyvin käyntiin motivaation metsästyksessä. Jos kiinnostuit monipuolisesta ja koko kehoa vahvistavasta ryhmävalmennuksesta raikkaassa ulkoilmassa ja tsemppaavassa porukassa, voit käydä lukemassa lisätietoja bootcampeistani täältä. Bootcampit pyörivät jo neljättä vuotta, ja daamit odottavat aina innolla kesätauon jälkeen treenaamaan pääsyä. Bootcampit starttaavat 27.8.2018 (Mustikkamaa & Munkkiniemi) ja jäljellä on enää muutamia paikkoja.

Onko sinulla jotkut takuuvinkit, miten löydät kadonneen motivaation, tai kamppailetko saman asian kanssa jokaisen kesän tai loman jälkeen? Miten sinä saat itsesi taas ylös ulos ja liikkeelle?

Jos kaipaat heti kotona tehtäviä treenejä, kannattaa kokeilla nämä läpi:

3 liikkeen pikatreeni alakropalle

Kehoa muokkaava kehonpainotreeni

Vahvistava vatsatreeni kolmella liikkeellä

Nana-Heikkila

 

 

 

Treenimotivaatio hukassa? Näin motivoit itsesi liikkumaan

 

Tallenna

RUOKAVALIO