Blogeissa satelee paljon vinkkejä, miten viettää terveellinen ja fitti joulu, mutta onko niillä muutamalla päivällä oikeasti niin paljon väliä, että se olisi kaiken touhottamisen arvoista? On tietysti eri asia mässäillä jouluaatosta loppiaiseen, mutta jos ruokailujen kanssa ottaa 2-3 päivää vähän iisimmin, se ei vielä venettä kaada.

Vaaka saattaa pompsahtaa ylös pelottavan suuren lukeman, mutta hyvät ihmiset muistakaa, että tästä lukemasta suurin osa on nestettä. Tämä määrä ei siis automaattisesti jää lanteille, vaan terveellisen ja aktiivisen elämäntavan palatessa nestekertymätkin saavat kyytiä!

pitääkö joulunakin olla fitti?

Syötkö vain siksi koska jouluna ”saa”?

Se mitä jouluna kannattaa miettiä, on oma hyvä olo. Jos puputat kinkkua ja jouluherkkuja kitusiin kuin viimeistä päivää, ei olokaan varmasti ole parhaasta päästä. Itse en kiellä itseltäni mitään, kuten en normaalistikaan, mutta mietin kuitenkin omaa ja vatsani hyvinvointia. En halua posauttaa vatsaani syömällä liian montaa joulutorttua, tai pitämällä sokerikarkelot, koska tiedän, että jouluni tulisi olemaan hyvin tukala sen jälkeen.

Nautiskelen rauhallisesti muutaman suklaakonvehdin tai raakasuklaan kerralla sen sijaan, että ahmisin näitä hätäpäissä kaksin käsin, koska jouluna “saa”.

wellbeing pienetshutterstock_107843357

Kohtuudella kaikkea

Jouluna on mielestäni parasta se, että ruokaa on koko ajan saatavilla, ja sitä ei tarvitse kerralla syödä niin paljon, että joulupöydästä pyörii pois. Jouluaterialla ei tarvitse lähteä keulimaan sillä, kuka syö eniten kinkkua ja mättöjä.

Normaalisti omaan jouluun kuuluu se, että kinkusta voi käydä välillä höyläämässä siivun tai pari. Ähkyssä sitä ei tule tehtyä, tai se tulee tehtyä silti, mutta jo valmiiksi pahoinvointisena. Kannattaa kuitenkin yrittää pitää jonkinlainen ateriarytmi jo ihan ruoansulatuksenkin takia, mutta jos yhtenä iltana tulee napsittua vähän väliä jotain suuhunsa, ei siitä kannata stressiä ottaa.

Oma jouluni poikkeaa tänä vuonna perinteisestä joulusta hyvinkin paljon, sillä vielä joulun Sri Lankassa. Olemme menossa hotellin jouludinnerille, jossa pöydät notkuu tarjoiluista. Yritän silti säilyttää kohtuuden rajat, ja jos oikein tukalaa tulee, käytän näitä apuja turvotukseen joista kirjoittelun aikaisemmin tällä viikolla.

Koko jouluksi ei kannata kuitenkaan sinne sohvan perukoille unohtua, sillä liikkuminen helpottaa myös ruoansulatuksen toimintaa, ja helpottaa kummasti oloa ja virkistää. Mitään hikiliikuntaa ei tarvitse lähteä tekemään, mutta jo rauhallinen kävelylenkki piristää ja helpottaa mahdollista ähkytilaa. Kannattaa lähteä siis vaikka koko perheen voimin ulos happihyppelylle, jouluruoatkin maistuvat tuplasti paremmalta sen jälkeen!

Täällä jouluaatto aloitetaan surffauksella, ja joulupäivänä lähdetään katsomaan valaita aamutuimaan.

Rauhallista joulun aikaa <3

hyvää joulua

Nana Heikkilä

Tallenna

RUOKAVALIO