Vaikka en suosittele kaloreiden tai makrojen tarkkaa laskemista säännöllisessä juoksussa, on hyvä tiedostaa suurin piirtein oma kalorinkulutuksesi, silloin kun kroppa toimii normaalisti.

On toki olemassa erilaisia aineenvaihdunnallisia tiloja, jolloin energiankulutus ei ole niissä lukemissa joissa normaalisti sen pitäisi olla, mutta nyt keskitytään laskemaan oman kehon kulutus levossa sekä aktiivisena kropan toimiessa niin kuin sen kuuluu, toisin sanoen ollessaan terve.

Laske oma kalorinkulutuksesi

On olemassa erilaisia kaavoja oman energiankulutuksen laskemiseksi. Tässä yksi näistä:

Harris-Benedictin kaava

Naiset: 447,593 + (9,247 x paino kiloissa) + (3,098 x pituus senteissä) – (4,330 x ikä)

Miehet: 88,362 + (13,397 x paino kiloissa) + (4,799 x pituus senteissä) – (5,677 x ikä)

(Laske ensin sulkeet auki, jonka jälkeen laskutoimitus menee oikein)

Oma lepoaineenvaihduntani ollessani 34-vuotias, 160 cm ja 55 kg on 1305 kcal.

Tämän jälkeen lasketaan aktiivisuuskerroin:

  • 1,3 = ei lainkaan aktiivinen
  • 1,5 = satunnaisesti aktiivinen tai arkiaktiivisuutta jonkin verran
  • 1,7 = liikkuminen säännöllistä tai arki aktiivista/työ fyysistä
  • 1,9 = arkiaktiivinen kuntourheilija
  • 2,2 = kovaa fyysistä työtä tekevä, erittäin paljon kuntoileva

NÄIN LASKET KALORINKULUTUKSESI

Oma aktiivisuuteni riippuu todella paljon päivästä. Jos olen vain istunut koneella koko päivän ja käyttänyt koirat kävelyllä muutaman kerran laskisin kulutukseni noin 1,4-1,5 mukaan (1827-1957,5). Jos taas olen käynyt tekemässä oman treenin sekä olen vetänyt muutamat ohjaukset, kerroin voisi olla jopa 1,9-2, jolloin kulutus pompsahtaa jo 2500-2600 tienoille. Tämä tarkoittaa jo aikamoista määrää terveellistä ruokaa!

Oma kalorinkulutuksesi

Nyt jos miettii erilaisia pussikeittodieettejä tai laihdutuskuureja, jossa porskutetaan 1000 kalorilla per päivä, niin hälytyskellojen pitäisi alkaa soimaan: esimerkkinä 80 kiloinen, 170 cm pitkä oleva 35-vuotias toimistotyössä oleva nainen vähäisellä aktiivisuudellaan kuluttaa noin 2200 kaloria vuorokaudessa. Ilman varsinaista liikuntaa, ihan vaan olemalla.

Jos päivittäinen kalorivaje on 1200 kaloria, mitä kropassa tapahtuu? Se menee hätätilaan. Stop ruoansulatus, stop rasvanpoltto. Keho taistelee kynsin ja hampain olemassa olevista energiavarastoista, koska se ei tiedä milloin seuraavan kerran saa tarpeeksi energiaa kaikkien elintoimintojen pyörittämiseen. Kehomme on kuitenkin aika fiksu kapistus, ja tämäkin toiminta perustuu hengissä pysymiseen.

Joten ennen kuin mietit rajoittaa kaloreita tai pohdit dieetin aloittamista, laske energiankulutuksesi ja etene sen mukaan maltillisesti. Ei hokkuspokkus -1000 kcal päivässä vaan fiksusti ja terveellisesti. Näin vältät myös niiden kilojen takaisin kipuamisen!

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Tiputa kaloreita maltillisesti, ensin muutamalla sadalla kilokalorilla, katso rauhassa miten tämä tiputus vaikuttaa kehoosi ja painoosi. Tämän jälkeen voit taas tehdä pienen maltillisen tiputuksen, jos tarpeen.

Eli vaikka tiputtaisit painoa, sinun ei kannata tiputtaa kaloreita radikaalisti liian alas. Näin säästät kehoasi ja pidät sen hyvinvoivani – vaikka olisitkin ”laihdutuskuurilla” 😉

Nana Heikkilä

Tallenna

Tallenna

Tallenna