EROON FLUNSSASTA NÄILLÄ VINKEILLÄ

Tukkoinen olo, aivastuttaa, kurkki kipeä ja vilun väreet eivät ota laantuakseen? Ei hätää, pystyt vielä tyrmäämään flunssan kanveesiin näillä vinkeillä! Voit myös päästä eroon flunssasta näillä keinoilla, joten nämä kannattaa ottaa käyttöön niin flunssan alkuoireita vastaan taistellessa kuin flunssan kourissakin.

Hyvin usein flunssa pääsee iskemään juuri silloin, kun aikaa sairastamiselle ei olisi, tai esimerkiksi tiukan stressijakson jälkeen. Erittäin otollinen tilanne flunssan iskemiselle on myös silloin, kun aloitetaan treenaamaan tai liikkumaan liian kovaa, erityisesti jos elimistöä rasitetaan muullakin kuormituksella samanaikaisesti.

EROON FLUNSSASTA NÄILLÄ VINKEILLÄ

Kaupallinen yhteistyö: Puhdas+ (koodilla nana20 saat -20% Puhdas+ verkkokaupasta)

Eroon flunssasta näillä 8 vinkillä

Näin syksyisin flunssa-aalto iskee yleensä melko laajastikin, ja tänä vuonna flunssat tuntuvat olevan taas erityisen sitkeitä tapauksia. Flunssaa vastaan pystyy kuitenkin taistelemaan ennalta ehkäisevästi sekä sen kestoa voi pyrkiä lyhentämään.

Äärimmäisen tärkeää ennalta ehkäisyssä on riittävä lepo ja palautuminen, sillä alipalautuneessa tilassa immuniteetti laskee, ja pöpöt pääsevät iskemään helpommin. Joten muistathan levätä ja pitää stressitasot kurissa!

1. Juo paljon nestettä

Vesi vanhin voitehista. Riittävä vedenjuonti puhdistaa elimistöä ja huuhtelee kuona-aineita pois elimistöstä, ja suolisto toimii paremmin nesteytetyssä kehossa. Nestetasapainosta huolehtiminen on tärkeää myös nestehukan ehkäisemiseksi. Lieväkin nestehukka voi aiheuttaa päänsärkyä, nuutunutta ja vetämätöntä oloa.

2. Tankkaa C-vitamiinia

Joidenkin tutkimusten mukaan flunssaa ei voi ennaltaehkäistä c-vitamiinilla, mutta suurempi c-vitamiiniannos voi lyhentää flunssan kestoa. Suositeltu päiväannos on 75 mg päivässä, mutta c-vitamiinia voi ottaa reilumminkin flunssan iskiessä (jopa 3 g). C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, joten se poistuu kehosta virtsan mukana.

Itse tankkaan flunssan oireiden ollessa päällä Puhdas Plussan c-vitamiinijauhetta suoraan kielen päälle ja huuhtelen vedellä alas, erittäin helppoa myös liikkeellä ollessa. C-vitamiini vaikuttaa vireystilaan ja vähentää väsymystä, joten itse käytän suurempia annoksia c-vitamiinia kun veto on pois tai tuntuu että kuormitus on suurta.

EROON FLUNSSASTA NÄILLÄ VINKEILLÄ

EROON FLUNSSASTA NÄILLÄ VINKEILLÄ

3. Syö D-vitamiinia

D-vitamiinia kannattaa käyttää säännöllisesti ympäri vuoden, ja muutenkin yleisesti suositellaan käyttämään runsaampaa annosta mitä viralliset suositukset kehottaa. Riittävä määrä D-vitamiinia veressä saa osan infektioista talttumaan, joten D-vitamiini on äärimmäisen tärkeä vitamiini taistelua flunssaa vastaan. Jos epäilet mikä olisi sopiva annoskoko itsellesi normaalisti arjessa, kannattaa D-vitamiinipitoisuus käydä mittauttamassa lääkärillä.

Puhdas+ merkillä löytyy D-vitamiinia myös kasviperäisessä muodossa. Heidän kasviperäinen D3-vitamiini on ensimmäinen kasviperäinen D3-vitamiinivalmiste Suomessa ja se sopii siis myös kasvissyöjille ja vegaaneille.

D-vitamiinia on saatavilla Puhdas+ verkkokaupasta sekä kapseleina että suihkeena.

EROON FLUNSSASTA NÄILLÄ VINKEILLÄ

 

4. Tankkaa sinkkiä

Sinkki on tehokas immuniteetin buustaaja ja se auttaa vastustamaan infektioita. Flunssan koputellessa oveen tai flunssan ollessa päällä voit ottaa moninkertaisen annoksen sinkkiä muutaman päivän ajan.

Käytössäni on Puhdas+ Tuplasinkki kapseleiden lisäksi myös Puhdas+ Sinkki & Echina + C-vitamiinisuihke, jota suihkuttelen kurkkuun usean kerran päivässä, toimii loistavasti!

EROON FLUNSSASTA NÄILLÄ VINKEILLÄ

5. Juo pakuriteetä

Pakurikääpä – ihmesieni. Pakurikääpä on täynnä antioksidantteja, ja sitä onkin käytetty jo vuosisatoja muun muassa vatsaoireisiin ja suolisto-ongelmiin. Sen sanotaan vahvistavan elimistön immuniteettia, piristävän ja tukevan sydämen toimintaa. Pakuri on antioksidanttinen luonnontuote ja kaiken lisäksi voimme löytää sitä ihan kotimetsistämme.

Pakuria myydään myös nestemäisenä ja valmiina jauheena, joita on helppo sujauttaa vaikkapa teen sekaan.

6. Lepää riittävästi

Flunssan iskiessä tai ollessa päällä, minimoi aktiivisuus ja kunnioita omaa sänkyä tai lepopaikkaa. Keho tarvitsee paljon lepoa, jotta sillä jää energiaa flunssapöpöjen vastaan taisteluun.

EROON FLUNSSASTA NÄILLÄ VINKEILLÄ

EROON FLUNSSASTA NÄILLÄ VINKEILLÄ

7. Nuku tarpeeksi

Kehomme palautuu ja korjaa itseään unen aikana, joten erityisesti kipeänä on tärkeää nukkua riittävästi (toki muutenkin). Uni on hyvinvointimme perusta, mutta sen rooli korostuu kun flunssapöpöt jylläävät päällä. Nuku siis vähintään 8 tuntia yössä laadukasta unta ja lepää myös päivällä mahdollisimman paljon.

8. Syö inkivääriä

Inkivääri on toinen luonnon tehotuote, joka on tehokas apu flunssaa vastaan. Inkiväärin positiivisia terveysvaikutuksia on monia, mutta erityisesti flunssassa se poistaa nenän tukkoisuutta ja helpottaa hengitystieoireita. Se voi vähentää nivelten kipuilua sekä myös väsymystä, ja inkivääri voi poistaa tulehdusta. Inkivääriä voi käyttää sellaisenaan esimerkiksi raasteena, tai suikaloida mukaan teen sekaan.

Superjuoma flunssaa vastaan

Aina kun olen vilustunut tai flunssan kourissa, suurkulutan tätä superjuomaa, jota kutsunkin flunssan selättäjäksi yhdistettynä yllä oleviin vinkkeihin:

vettä
pakurikääpää
sitruunaa
inkivääriä
loraus hunajaa

Ohje:

Anna inkiväärin hautua kuumassa vedessä noin 5 minuuttia, ja sekoita joukkoon muut ainekset. Nauti vastustuskykyä boostaavaa juomaa mahdollisimman paljon sairastaessasi tai kun tunnet, että flunssa on ovella.

EROON FLUNSSASTA NÄILLÄ VINKEILLÄ
Näillä keinoilla itse taistelen flunssia vastaan, mutta stressinhallinta kiireisessä arjessa on itsellä kohta, jossa täytyisi petrata. Olen huomannut, että helposti sama kaava toistaa itseään pitkän stressijakson jälkeen: kun stressi helpottaa ja vastustuskyky laskee, ja usein myös stressijakson perään aloitan treenit innostuksissani liian kovaa, ja boom, flunssa pääsee iskemään!

Tästä syystä pyrin nykyään aloittamaan treenit rauhallisemmin, jos olen kiireisemmän jakson aikana liikkunut vähemmän tai pitänyt treenit kevyempänä. Panostan myös riittävään lepoon ja palautumiseen, sekä ravitsen kehoani myös lisäravinteilla.

Millä keinoilla itse taistelet flunssia vastaan?

Psst! Koodilla nana20 saat -20% Puhdas+ verkkokaupan tuotteista.

Nana Heikkilä

 

 

EROON FLUNSSASTA NÄILLÄ VINKEILLÄ

 

RUOKAVALIO