MITEN ONNISTUA ELÄMÄNTAPAMUUTOKSESSA?

Usein elämäntapamuutokset aloitetaan rytinällä. Ruokavalio uusiksi, salille 5 kertaa viikossa. Monesti motivaatio ja into lopahtaa kuitenkin jo ensimmäisen kuukauden jälkeen, jolloin ollaan takaisin lähtöpisteessä tai pahimmillaan paino on noussut, koska tiukan nälkäkuurin jälkeen herkkuja tuli ahmittua kaksin käsin.

Painonpudotus ja elämäntapamuutokset voi tuntua vaikeilta ja mahdottomilta ajatuksilta, jos näitä tavoitellaan väärillä keinoilla. Näihin ei ole olemassa taikapillereitä, joita niin monet etsivät. Tuloksetta. Elämäntapamuutoksen ei tarvitse olla niin hankalaa, kun se tehdään oikein. Se toki vaatii omaa ajattelukykyä ja jopa ajatusmallien muuttamista. Mutta näiden muutosten jälkeen elämäntaparemontin tekeminen helpottuu, ja sitoudut prosessiin ihan eri tavalla, jolloin myös mahdollisuus omaksua terveelliset tavat pysyvästi osaksi omaa arkea moninkertaistuu. 

MITEN ONNISTUA ELÄMÄNTAPAMUUTOKSESSA?

Kun tavoittelet elämäntapamuutosta ja pysyvää hyvinvointia, selkeät suunnitelmat ja oma ajatustyö vie prosessissa jo pitkälle. Seuraavassa esitän tärkeitä kohtia joita on tärkeää huomioida elämäntapamuutoksessa.

Huomioi nämä elämäntapamuutoksessa

1. Suunnittele ja pysy suunnitelmassa

Hyvä suunnitelma ohjaa onnistumiseen. Tehdessäsi suunnitelmaa, yritä olla yksityiskohtainen. Haluatko esimerkiksi liikkua enemmän? Määrittele mihin aikaan päivästä voisit liikkua, millaista liikuntaa aiot harrastaa ja kuinka kauan. Kirjoita suunnitelmasi ylös ja kysy itseltäsi ovatko tavoitteesi realistisia ja oletko aidosti sitoutunut niihin. Jos tavoitteet tuntuvat liian suurilta, aloita pienemmillä muutoksilla. Pidä suunnitelmasi näkyvillä muistutuksena ja motivaation ylläpitäjänä.

2. Aloita pienien asioiden muuttamisesta

Kun olet luonut realistiset lyhyen ja pitkän tähtäimen päämäärät, paloittele ne ensin helpommin saavutettaviin pienempiin tavoitteisiin. Onnistuminen ruokkii onnistumista. Jos esimerkiksi haluat pudottaa 10kg ruokavaliomuutoksen ja liikunnan avulla, on maltillinen kilojen viikottainen pudotustahti hyvä pitää mielessä. Kun haluat ylipäätänsä elää terveellisemmin, esimerkiksi välipalojen muuttaminen terveellisempiin vaihtoehtoihin on jo hyvä aloitus. Kun onnistut pienten asioiden muuttamisessa, lisää se uskoa isompien päämäärien saavuttamiseen.

3. Ole itsellesi armollinen

Yleinen kompastuskivi elämäntapamuutoksissa on se, että asetetaan liian isot tavoitteet ja ollaan liian ehdottomia itseä kohtaan, emmekä hyväksy virheitä tai lipsumisia. Sorrumme helposti “kaikki tai ei mitään” -ajatteluun, jolloin lounaalla syöty jälkiruoka syöksee koko junan raiteiltaan ja loppupäivän syömisillä ei ole muka enää mitään väliä.

Tämän ajattelun sijaan toimivampi tapa on lisätä omaan toimintaan ymmärtäväisyyttä ja rentoutta: jos välillä herkuttelemme tai joku treeni jää tekemättä, se ei kaada venettä vaan tärkeintä on mitä tämän jälkeen tapahtuu. Lounaalla syödyn jälkiruoan jälkeen voimme korjata kurssin uudestaan, keskittyä terveellisiin valintoihin eikä jäädä märehtimään mennyttä. Morkkistelu ja itsensä sättiminen on turhaa ja vie turhaan energiaa. Lopunelämän muutokset vievät aikaa, ja pienet herkuttelut kuuluvat osana joustavaa, rentoua ja tervettä suhdetta ruokailuun.

4. Muuta yksi tapa kerrallaan

Epäterveellisten tapojen muuttaminen tapahtuu ajan kanssa, joten tapojen korvaaminen terveellisimmillä vaihtoehdoilla vie oman aikansa. Monet ihmiset kohtaavat haasteita, kun he tekevät liian isoja muutoksia liian nopeasti, tämän vuoksi kannattaa tehdä pieniä muutoksia kerrallaan. Kun uudesta tavoitteesta on ehtinyt tulla tapa, voit siirtyä eteenpäin seuraavaan tavoitteeseen päämääräsi saavuttamiseksi.

Kaikkea ei  siis kannata uusia kerralla, vaan pureudu suurimpiin ongelmakohtiin ensimmäisenä. Jos esimerkiksi nukut liian vähän, lisäämällä hyvälaatuista unta korjaat luultavasti jo monta ongelmaa. Nimittäin levänneenä ja paremmilla energioilla jaksat tehdä myös parempia valintoja ruokavaliossa, jaksat liikkua enemmän ja olo on muutenkin virkeämpi.

5. Unohda kitudieetit

Nopeat muutokset voivat houkutella, mutta pikadieetit eivät  kannata monestakaan syystä. Näillä voidaan tehdä sellaista hallaa kropalle, jota joudutaan korjailemaan vielä pitkään. Useiden pikadieettien jälkeen kroppa voi olla niin sekaisin, että vyyhdin purkaminen voi omatoimisesti olla hankalaa. 

Liian tiukat pikadieetit voivat hidastaa aineenvaihduntaa, mikä johtaa tulevaan painonnousuun. Pikadieettien jälkeen keho voi ajautua säästöliekille, jossa elimistön energiankulutus pienenee ja laihtuminen hidastuu. Erittäin niukkakaloriset dieetit voivat heikentää vastustuskykyä, kuormittaa sydäntä ja aiheuttaa rytmihäiriöitä sekä häiritä sokeri- ja suolatasapaino. Jojo-laihdutus rasittaa kehoa ja hormonitoimintaa, ja niukkaeneriset dieetit voivat johtaa erilaisiin hormonitoiminnan häiriöihin kuten kilpirauhasen vajaatoimintaan.

6. Ota ystävä mukaan muutokseen

Tavoitteen jakaminen toisen ihmisen tai ryhmän kanssa antaa mukavasti lisämotivaatiota, olipa sitten kyseessä ystävä, työkaveri, perheenjäsen tai vaikkapa verkkovalmennuksen Facebook-ryhmä. Kokemuksista, onnistumisista ja haasteista puhuminen tekee itsensä kehittämisestä miellyttävämpää ja vähemmän pelottavaa.

Omissa verkkovalmennusryhmissäni on ollut mahtavaa huomata, miten vaikeista ja aroista asioista uskalletaan puhua, kun ilmapiiri on avointa ja toisia tukevaa. Kun mieltä askarruttaa jokin kysymys, saadaan valmentajalta ja ryhmäläisiltä apuja. Ryhmässä on todellakin voimaa!

7. Kysy apua

Jos tavoitteiden saavuttaminen yksin tuntuu haastavalta, kannattaa harkita erilaisia vaihtoehtoja. Miksi taistella ongelmien ja haasteiden kanssa yksin, kun apua elämäntapamuutosen voi saada monesta eri lähteistä. Usein ongelmana on liian radikaalisti tehdyt muutokset, tai esimerkiksi ympäristön vastarinta ja tuen puuttuminen. Tai sitten voi olla niin umpikujassa omassa tilanteessa, ettei tiedä mistä lähteä vyyhtiä purkamaan.

Mitä jos kertoisin sinulle, että voit pudottaa painoa, muokata kehonkoostumustasi ja parantaa hyvinvointiasi jo muutamalla muutoksella päivittäisissä tavoissasi? En tuputa hokkus pokkus -taikatemppuja, vaan aitoja, pieniä arjen muutoksia, joilla jo yli tuhat suomalaista on saanut kaivattua muutosta aikaan omaan hyvinvointiin ja kehonkoostumukseen.

Suosittu Pikkasen Pois -kotitreenit verkkovalmennus on nyt huikeassa tarjouksessa. Oma paikka valmennuksesta kannattaa varata mahdollisimman pian, sillä paikkoja on vain rajoitettu määrä!

Valmennuksen avulla saat lisää energiaa arkeesi sekä toivottuja tuloksia painonhallinnassa. Pikkasen Pois -kotitreenien avulla tehostarttaat oman hyvinvointi- ja painonpudotusprojektisi. Tämän valmennuksen jälkeen voit heittää hyvästit laihdutuskuureille, opit syömään rennosti mutta terveellisesti sekä saat käyttöösi tehokkaat treenit, joissa treenaan aina mukanasi.

Kun treenaan kanssasi, on sinulla aina motivoiva treenikaveri mukana, ja ne treenit tulee ihan oikeasti myös tehtyä + motivaatio pysyy huipussaan. Tässä valmennuksessa treenit tehdään ilon kautta ja tulokset tuntuvat (ja näkyvät), ja tärkein eli mahtava fiilis on taattu!

Voit olla varma, että tässä valmennuksessa kaikki muutokset tehdään ilosta ja rakkaudesta itseä kohtaan, koska silloin ne ovat oikeasti mieluisia ja pysyviä.

Lue lisää valmennuksesta täällä ja tule mukaan onnistumaan kanssamme!

Kokemuksia PIKKASEN POIS verkkovalmennuksesta:

“Olet super ihana ja motivoiva valmentaja! Löysin vihdoin itselleni sopivan tyylin treenata ja oikeanlaisen valmentajan. Ihanaa, kun liikunnasta on löytynyt ihan uusi puoli itselle, on “pakko” päästä treenaamaan tietty määrä viikossa, kun aiemmin itseä ei tahtonut saada sohvalta ylös. Olo on ollut paljon virkeämpi, nukun paremmin, jaksan paremmin, mieliala on parempi. Kiitos ihan mielettömästi Nana työstäsi, jatkan ehdottomasti sinun mukana! <3″

“Kiitos Nana suuresti, ansiostasi olen löytänyt kauan kadoksissa olleen liikunnan ilon ja oppinut syömään monipuolisesti sekä terveellisesti ilman stressiä. Jumpat olleet niin ihania, että niitä on aina innolla odottanut, eikä ole kertaakaan tarvinnut hampaat irvessä tehdä. Pelkästään positiivista täältä suunnalta!”

“Huippu valmennus! Olen aina ollut hieman skeptinen nettivalmennuksien suhteen mutta olen positiivisesti yllättänyt ja innoissani että valmennus oli tehokas, kannustava, rento eikä liian vaativa (helpompi sisällyttää jatkossa rutiineihin), tuloksia tuli ( josta olen todella yllättynyt) ja kaikin puolin erittäin toimiva kokonaisuus! Iso kiitos!”

Tällä kurssilla kuljemme koko matkan yhdessä, askel askeleelta

“Oot huippu valmentaja, jolla järki päässä. Näin kuka tahansa tavallinenkin ihminen voi aloittaa tehokkaat treenit ilman pelkoja ettei pysty tai osaa. Tekniikkavideot hyviä, josta pystyi aina katsomaan mites tää nyt meni. Olen käynyt kaikki Nanan valmennukset ja aina nämä vaan on yhtä silmiä avaavia. Oma liikunnallisuus ja elämäntapamuutokset aloitin 3,5 v sitten ja sillä tiellä olen edelleen ja juurikin tän huippu valkun kannustusten ja motivaation ylläpidon myötä. Nyt hain taas sitä yhdessä treenausta ja järkevyyttä, kun etätöissä oli aikaa treenata liikaa joten ylikuormitus ja silkoiluun sinne tänne piti saada stoppi. Voin sanoa että tavoite täyttyi ja taas on balanssi kohdillaan. Kiitos ja halaus huikeelle Nanalle, oot kymppi isolla plussalla. Yllättää aina se että monen vuoden opeilla siltikin aina vaan löytyy näitä uusia elämän avaimia edelleen, kun osaa vaan kaivaa ja pysähtyä että nyt ei kaikki ole kohdillaan. Nämä on opittu Nanan valmennusten avulla. Hienoa myös se että kaikkien näiden treenien avulla on liikunnan kipinä aikanaan löytynyt ja pysynyt yllä, nähnyt mikä ääretön merkitys näillä on kaikkeen elämässä. ❤.”

“Akateemisena ihmisenä minua erityisesti lämmittää ja arvostan sitä, että olet merkannut lähteitä. Tällä hetkellä treenejä tarjoaa monenlaiset toimijat. Arvostan sitä, että olet selvästi opiskellut syvällisesti aihepiiriä laajalti! Hienoa myös on se, että opetat rentoa suhtautumista syömiseen ja hyvinvointiin. Myös reseptisi ovat ns. normaalia kotiruokaa, eikä pullollaan erilaisia ravintolisiä tai hinnakkaita raaka-aineita.”

Nana-Heikkila