painonpudotus hiilihydraatteja vähentämällä

Monesti näen artikkeleita, joissa kirjoitetaan vähähiilihydraattisen ruokavalion puolesta, tai kehotetaan välttämään hiilihydraatteja, jos haluaa saada painon tippumaan.

On täysin totta, että painonpudotus hiilihydraatteja vähentämällä toimii, eli paino varmasti tippuu ja rasva palaa tehokkaasti, mutta on muutama seikka, joita kannattaa miettiä, ennen kuin ryhtyy vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle, tai muuten miettii hiilareiden osuuden karsimista ruokavaliossa.

1. Hiilihydraatteja on sekä hyviä että pahoja

Ei ole sama, millaisia hiilareita syöt, vaan laadulla on suurin merkitys. Yleensä lehtijutuissa tai keskustelupalstoilla näkee kirjoituksia, joissa mutkat ovat vedetty todella suoriksi: jos tieteellisessä tutkimuksessa on kirjoitettu, että nopeat hiilarit ovat pahaksi, ja niitä tulisi välttää, se EI tarkoita, että kaikkia hiilihydraatteja tulisi välttää.

Jo maalaisjärkikin sanoo, että irtokarkki tai sokerileivonnainen eroaa täysin ravintoarvoiltaan esimerkiksi kaurasta tai vaikkapa bataatista. Kehosi ei tarvitse mihinkään karkkien tai leivonnaisten tyhjiä kaloreita, mutta aivan varmasti tarvitsee kaurapuuron tai bataatin ravinteita ja energiaa.

Kehotus: seuraavan kerran kun luet artikkelia, jossa kehotetaan jättämään hiilihydraatit pois ruokavaliosta, tarkista huolellisesti minkälaisista hiilihydraateista tässä puhutaan.

Painonpudotus hiilihydraattien rajoittamisella

2. Mitä tilalle kun hiilihydraatit jätetään pois?

Kun hiilarit jätetään vähemmälle, täytyy nämä luonnollisesti korvata jollain muulla, ja suositus painottaa erityisesti proteiinin lisäämistä ruokavalioon. Mutta proteiinin lisääminen jo itsessään tuo positiviisia vaikutuksia oloomme, kylläisyyteen sekä kehonkoostumukseen. Henkilö, joka on tottunut vetämään pullaa, vaaleaa leipää ja sipsejä, saa varmasti muutoksen olossaan sekä olomuodossaan lisäämällä proteiinin saantia jokaisella aterialla ja vaihtamalla höttöhiilarit ravitsevaan hiilihydraatin lähteeseen.

Kehotus: ennen kuin karsit ruokavaliosta hiilihydraatit kokonaan, kokeile rakentaa ateriat niin, että niissä on aina laadukasta proteiinia kuten lihaa, kanaa, kalaa, kasviproteiinia, paljon kasviksia, hieman hyviä rasvoja kuten pähkinöitä, siemeniä tai oliiviöljyä, sekä kourallinen (tai kaksi) jotain laadukasta hiilihydraatin lähdettä kuten kauraa, bataattia, kvinoaa, riisiä, täysjyvä- tai riisipastaa.

3. Kannattaako hiilihydraatit jättää pois koko loppuelämäksi?

Jos ylipainoa on paljon, lähtee paino tippumaan hyvin nopeastikin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Ensin lähtee nesteet, sitten rasva lähtee sulamaan. Olo virkistyy, vatsavaivat kenties helpottavat. Hieno juttu! Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla voikin jatkaa jonkin aikaa, varsinkin jos ylipainoa on paljon, eikä liikuntaa tule juuri harrastettua.

MUTTA:

Keho adaptoituu nopeasti, joten alkusysäyksen jälkeen laadukkaita hiilihydraatin lähteitä kannattaa lisätä ruokavalioon vähitellen. Aika jota VHH (vähähiilihydraattinen) dieettiä kannattaa noudattaa riippuu ihan henkilöstä – joku pystyy olemaan muutaman viikon, joku muutaman kuukauden. Karkeasti sanottuna kuukausi on sellainen aika, jonka voi suht turvallisesti toteuttaa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, JOS ei urheile aktiivisesti. Tämän jälkeen hiilareita kannattaa pikkuhiljaa lisäillä ruokavalioon.

Varsinkin naisten hormonitoiminta on paljon herkempi kuin miesten, joten välttyäkseen aineenvaihdunnan häiriöiltä (joita valitettavasti pitkään VHH noudattaneilta usein löytyy), kannattaa erittäin VHH unohtaa pitkän ajan juoksussa. On hyvä olla hiilihydraattitietoinen, mutta hyvälaatuisia hiilareita kannattaa syödä, edes 100g päivässä. On täysin suotavaa jättää höttöhiilarit koko loppuelämän ajaksi, mutta ei ravinteikkaita hiilareita.

Huom! Jos sinulla on insuliiniresistenssi tai muita sairauksia, tiedät itse varmasti mikä on sinulle hyväksi, mutta tasapainoisella ruokavaliolla voidaan myös vaikuttaa aineenvaihdunnan toimimiseen ja sen normaalin toiminnan parantamiseen.

hiilihydraatit

Jos treenaat aktiivisesti, muista myös hiilihydraatit

Jos urheilet paljon (3-5 kertaa viikossa kuormittava treenimäärä mielletään aktiivisen henkilön liikuntamääräksi),  kehosi tarvitsee laadukkaita hiilihydraatin lähteitä tuomaan energiaa. Jos hiilihydraatit tiputetaan liian alas, lähtevät treenitehot laskemaan, alkaa väsyttämään, mieli voi olla apea. Tällöin myös herkkuhimot nostavat helposti päätään.

Voit lukea täältä enemmän aktiivisen ihmisen hiilihydraattitarpeesta.

Tekstini tarkoitus ei ole lytätä mitään ravintolinjauksia, jokainen tekee omalle keholleen mitä haluaa, mutta haluan tuoda esiin omat kokemukset joita olen valmennystyössä saanut ja nähnyt. En ole lääkäri tai tutkija, vaan huolestunut valmentaja joka on nähnyt liian rajujen hiilihydraattileikkausten aiheuttaneen kehon toimintahäiriöitä onnistuneen startin jälkeen.

Monet hehkuttavat VHH dieetin puolesta, mutta joidenkin kuukausien jälkeen olo onkin huonompi kuin aloittaessa. Tällöin ollaan menty liian pitkälle, ja aineenvaihdunnan tuhojen korjaaminen voi viedä pitkään. Jotkut saavat riesakseen kilpirauhasen vajaatoiminnan, jota täytyykin lääkitä loppuelämän ajan.

VHH toimii varmasti lyhyinä pätkinä ja on oiva tapa pudottaa nopeasti painoa, mutta kokeile edes kohdassa 2 esitettyä tapaa omiin ruokailutottumuksiin. Kun hiilihydraattinostot tehdään maltillisesti, paino ei nouse (alkuun voi nousta kilon parin kunnes vaa’an lukema kääntyy taas laskuun), ja painonhallinta helpottuu huomattavasti.

Vältä liian radikaaleja muutoksia

Ruokavaliomuutosten ei tarvitse olla niin radikaaleja, mitä monet ihmiset tekevät. Paino tippuu kyllä pienemmälläkin vaivalla, se voi viedä ehkä hieman kauemmin, mutta se on turvallisempaa keholle, sekä tulokset ovat usein pysyvämpiä.

Itse toivon, että ihmisillä olisi enemmän kärsivällisyyttä painonpudotuksessa, sillä eivät ne kilot ole yleensä kuukaudessa kertyneet. Tästä syystä niistä ei kannata olettaakaan pääsevänsä turvallisesti ja pysyvästi eroon kuukaudessa kahdessa. Voit saada kuukaudessa hyvän boostin, joka motivoi, mutta tämän jälkeen kannattaa tahtia vähän toppuutella, jotta keho ehtii myös sopeutua muutokseen.

Maltti on valttia, tässäkin 😉

Nana-Heikkila

 

 

 

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

RUOKAVALIO