Monthly Archives

syyskuu 2017

Taukojumppa ja sisustusvinkkejä kotitoimistoon
0

Taukojumppa ja sisustusvinkkejä kotitoimistoon

Hyvinvointi, Lifestyle, Treeni, Tyyli, Yleinen

Koska istuminen on pahin vihollisemme, on taukojumppa mahtava tapa keskeyttää puuduttava istumispätkä ja muutenkin saada hetkeksi ajatukset täysin muualle. Erilaisia keppijumppaohjeita on jo pilvin pimein, mutta nyt halusin tehdä hieman haastavamman taukojumpan, johon tarvitset vain toimistotuolin.

Tein taukojumpan uudessa kotitoimistossani, koska työskentelen pääasiassa kotoota käsin. Muutimme kuukausi sitten uuteen asuntoon, ja pitkäaikainen haave omasta työhuoneesta vihdoin toteutui. Ihan parasta oli päästä suunnittelemaan sellainen työpiste, joka on itsensä näköinen, toteutettavissa edullisesti sekä luonnollisesti motivoi tekemään töitä. Ah!

5 tapaa taltuttaa herkkuhimo
8

5 helppoa ja nopeaa tapaa taltuttaa herkkuhimo

Hyvinvointi, Ruokavalio, Yleinen

Olen itse hyvin perso makealle, ja siitä syystä yritänkin kehitellä hyviä herkkujen korvaajia, jotka olisivat kuitenkin suht terveellisiä. Välillä pitää saada kunnon herkkuja, mutta en haluaisi niitä tieten tahtoen joka päivä vedellä.

Totta kai paras keino taltuttaa makeanhimo on olla syömättä herkkuja ylipäätään. Tärkeänä tekijänä mainittakoon myös säännöllinen ateriarytmi ja monipuolinen ruokavalio, jotka jo itsessään ehkäisevät mielitekoja oleellisesti. Mutta silloin kun itsekuria ei löydy, on hyvä miettiä niitä parempia ja terveellisempiä tapoja herkutteluun.

Treenaatko tavoitteidesi mukaan vai onko treenisi sillisalaattia?
3

Treenaatko tavoitteidesi mukaan vai onko treenisi sillisalaattia?

Hyvinvointi, Treeni, Yleinen

Treenaatko oikeasti tavoitteidesi mukaan, vai onko treeni enemmän sitä sun tätä ja mahdollisimman paljon kaikkea? Treenitavoitteet kannattaa kirjoittaa ylös ja huomioida ne treenityylissä useastakin syystä. Yleensä nimittäin tavoitteellinen treenaaminen pudottaa tarvittavien treenikertojen määrää, kun harjoittelusta tehdään järkevää, ja myös riittävä palautuminen huomioidaan, mikä taas vähentää loukkaantumisriskejä.

On myös hyvin tärkeää erottaa urheilijan treenityyli sekä kuntoliikkujan harrastaminen. Vaikka tietyt periaatteet pätevät kummassakin harjoittelussa, kokonaiskuormitus on yleensä aivan erilainen verrattaessa kuntoilijaa ja urheilijaa. Urheilija elää lajilleen ja tekee sitä usein työkseen, yöunen määrä on optimoitu samoin kuin ravinnon määrä sekä laatu.

Kuntoilijalla on yleensä oma päivätyö, jonka lisäksi yritetään tasapainoilla muiden velvoitteiden kanssa, uni saattaa olla mitä on (varsinkin lapsiperheissä) ja ruokailu ei välttämättä ole laadullisesti tai määrällisesti optimaalista. Kun kuntoilija lähtee treenaamaan urheilijan lailla, kokonaiskuormitus kasvaa useimmiten liian suureksi, jolloin kaikelta tekemiseltä katoaa pohja.

Syötkö liian vähän suhteessa kulutukseesi? Tarkista onko kulutus ja energiansaanti linjassa
4

Syötkö liian vähän suhteessa kulutukseesi? Tarkista ovatko kulutus ja energiansaanti linjassa

Hyvinvointi, Ruokavalio, Yleinen

Vaikka en suosittele kaloreiden tai makrojen tarkkaa laskemista, on hyvä tiedostaa suurin piirtein oma kulutus ja energiansaanti silloin kun kroppa toimii normaalisti. On olemassa erilaisia aineenvaihdunnallisia tiloja, jolloin keho ei toimi optimaalisesti, eikä kulutus ole sitä luokkaa mitä sen pitäisi laskukaavojen mukaan olla. Mutta kun keho toimii normaalisti, voi oman kulutuksen laskea suhteellisen helposti oman aktiivisuuden mukaan.

Vaikka en kannata ruokapäiväkirjan pitämistä tai liiallista syömisten kyttäilyä jatkuvassa juoksussa, on silloin tällöin hyvä kurkata ja ihan kirjoittaa ylös syömisiään ja juomisiaan, jotta päivän energiansaanti konkretisoituu. Tämä on myös hyvä tapa huomata ne sellaiset pienet tavat, joita välttämättä ei edes tiedosta – ohimennen napsitut keksit, juustosiivut tai makeiset. Ruokapäiväkirjan pitäminen voi myös herättää siihen, että ruokaa tulee aivan liian vähän suhteessa kulutukseen – monet kun edelleen luulevat laihtuvansa pelkällä salaatilla.

Stressi ja liikunta - rankaisetko itseäsi hikitreenillä, vaikka olet uupumuksen partaalla?
0

Stressi ja liikunta – rankaisetko itseäsi hikitreenillä, vaikka olet uupumuksen partaalla?

Hyvinvointi, Lifestyle, Treeni, Yleinen

Stressi ja liikunta voivat toimia hyvin yhdessä, jos osaat liikkua oikealla tavalla suhteessa jaksamiseesi. Mutta liikunta voi kuormittaa jo valmiiksi stressaantunutta kehoa myös liikaa. Jos työt stressaavat, parisuhde stressaa, jatkuva kiire stressaa, masentaa, ahdistaa ja voimat ovat ihan lopussa, ei hikirääkki  ole juuri nyt sinun juttusi.

Jos olet henkisesti ja fyysisesti ihan loppu, ei ratkaisu ole kova treeni, sillä se kuormittaa kehoasi entisestään, ja yleensä on vain ajan kysymys koska kamelin selkä katkeaa. Pakkolepokaan ei ole paras ratkaisu, vaan liikkuminen pitäisi suhteuttaa omaan vointiin, sillä liike on lääkettä. Mitä sitten kannattaa huomioida, jotta treeneistä olisi ylipäätään hyötyä, jos keikut siellä jaksamisen äärirajoilla jo valmiiksi?