Monthly Archives

syyskuu 2017

Taukojumppa ja sisustusvinkkejä kotitoimistoon
0

Taukojumppa ja sisustusvinkkejä kotitoimistoon

Hyvinvointi, Lifestyle, Treeni, Tyyli, Yleinen

Koska istuminen on pahin vihollisemme, on taukojumppa mahtava tapa keskeyttää puuduttava istumispätkä ja muutenkin saada hetkeksi ajatukset täysin muualle. Erilaisia keppijumppaohjeita on jo pilvin pimein, mutta nyt halusin tehdä hieman haastavamman taukojumpan, johon tarvitset vain toimistotuolin.

Tein taukojumpan uudessa kotitoimistossani, koska työskentelen pääasiassa kotoota käsin. Muutimme kuukausi sitten uuteen asuntoon, ja pitkäaikainen haave omasta työhuoneesta vihdoin toteutui. Ihan parasta oli päästä suunnittelemaan sellainen työpiste, joka on itsensä näköinen, toteutettavissa edullisesti sekä luonnollisesti motivoi tekemään töitä. Ah!

5 tapaa taltuttaa herkkuhimo
8

5 helppoa ja nopeaa tapaa taltuttaa herkkuhimo

Hyvinvointi, Ruokavalio, Yleinen

Olen itse hyvin perso makealle, ja siitä syystä yritänkin kehitellä hyviä herkkujen korvaajia, jotka olisivat kuitenkin suht terveellisiä. Välillä pitää saada kunnon herkkuja, mutta en haluaisi niitä tieten tahtoen joka päivä vedellä.

Totta kai paras keino taltuttaa makeanhimo on olla syömättä herkkuja ylipäätään. Tärkeänä tekijänä mainittakoon myös säännöllinen ateriarytmi ja monipuolinen ruokavalio, jotka jo itsessään ehkäisevät mielitekoja oleellisesti. Mutta silloin kun itsekuria ei löydy, on hyvä miettiä niitä parempia ja terveellisempiä tapoja herkutteluun.

Treenaatko tavoitteidesi mukaan vai onko treenisi sillisalaattia?
3

Treenaatko tavoitteidesi mukaan vai onko treenisi sillisalaattia?

Hyvinvointi, Treeni, Yleinen

Treenaatko oikeasti tavoitteidesi mukaan, vai onko treeni enemmän sitä sun tätä ja mahdollisimman paljon kaikkea? Treenitavoitteet kannattaa kirjoittaa ylös ja huomioida ne treenityylissä useastakin syystä. Yleensä nimittäin tavoitteellinen treenaaminen pudottaa tarvittavien treenikertojen määrää, kun harjoittelusta tehdään järkevää, ja myös riittävä palautuminen huomioidaan, mikä taas vähentää loukkaantumisriskejä.

On myös hyvin tärkeää erottaa urheilijan treenityyli sekä kuntoliikkujan harrastaminen. Vaikka tietyt periaatteet pätevät kummassakin harjoittelussa, kokonaiskuormitus on yleensä aivan erilainen verrattaessa kuntoilijaa ja urheilijaa. Urheilija elää lajilleen ja tekee sitä usein työkseen, yöunen määrä on optimoitu samoin kuin ravinnon määrä sekä laatu.

Kuntoilijalla on yleensä oma päivätyö, jonka lisäksi yritetään tasapainoilla muiden velvoitteiden kanssa, uni saattaa olla mitä on (varsinkin lapsiperheissä) ja ruokailu ei välttämättä ole laadullisesti tai määrällisesti optimaalista. Kun kuntoilija lähtee treenaamaan urheilijan lailla, kokonaiskuormitus kasvaa useimmiten liian suureksi, jolloin kaikelta tekemiseltä katoaa pohja.

Mennään metsään - luonto rauhoittaa ja se on ilmainen tapa nollata stressiä
2

Mennään metsään – luonto rauhoittaa ja se on ilmainen tapa nollata stressiä

Hyvinvointi, Lifestyle, Yleinen

Luonto ja metsä ovat tärkeä osa monen suomalaisen elämää. Olemmehan metsäläisiä. Luonto rauhoittaa ja tarjoaa meille paikan jossa voimme hengittää puhdasta ilmaa, laskea kierroksia ja stressitasoja. Metsä vaikuttaa terveyteemme edistävästi, ja pienikin hetki luonnon helmassa puhdistaa mieltä ja kehoa.

Tässä hektisessä elämässä moni unohtaa metsän ja luonnon terveysvaikutukset, jotka ovat saatavillamme täysin ilmaiseksi. Sen sijaan ajattelemme, että rauhoittuminen ja stressitasojen lasku onnistuvat vain ohjatuilla jooga- tai mindfulnesstunneilla, tai muulla suorittamisella. Ei nähdä metsää joogalta.

0

Iltasyöminen lihottaa? Ei, sen sijaan se voi olla vastaus moniin ongelmiin

Hyvinvointi, Ruokavalio

Olet varmasti joskus kuullut, että iltasyöminen lihottaa? Ettei klo 18 jälkeen kannata enää syödä mitään, erityisesti hiilihydraatteja? Tätä on usein perusteltu sillä, että ihmisen kulutus laskee yötä kohden, eikä syötyä ruokaa saada enää kulutettua. Tiesithän kuitenkin, että keho korjaa itseään nimenomaan yön aikana? Nämä korjausoperaatiot eivät valitettavasti toimi pyhällä hengellä, joten energiaa tarvitaan – myös yöllä.

Tämän seikan lisäksi on montakin asiaa, jotka päinvastoin kannustavat painottamaan syömistä iltaan. Miltä kuulostaa laadukkaampi uni, parantunut nukahtamiskyky sekä virkeämpi olo päivällä?