VINKIT KAAMOKSESTA JA VÄSYMYKSESTÄ SELVIÄMISEEN

Vuoden pimein aika on täällä taas, ja monille se tuottaa lisähaasteita päivittäiseen jaksamiseen. Eikä ihme, sillä pimeydellä ja kaamoksella on monia kuormittavia vaikutuksia elimistöön, kuten esimerkiksi melatoniinin tuotanto elimistössä lisääntyy, mieliala saattaa laskea ja ruoka maistua vähän liiankin hyvin.

Näin marraskuun loppupuolella olen havainnut ympäristössä, että jopa ne energisimmät duracel-puput valittavat väsymystä ja alavireistä tunnelmaa, ja huomaan myös omassa olossani, että pieni lisäenergia olisi tarpeen. Onneksi kuitenkin on pieniä kikkakolmosia joilla pystyy vaikuttamaan omaan vireystilaan, ja kasasin tähän kirjoitukseen omat vinkkini myös sinulle. 

Vinkit väsymyksestä selviämiseen

Kaamosväsymyksestä kärsii jopa 40% suomalaisista, joten ei ole mikään ihme että kaupungilla kävellessä vastaantulijoissa ilmenee väsymystä, kun melkein puolet suomalaisista tästä kärsii. Joillakin kaamos saattaa aiheuttaa vakavampaa oireilua kuten selkeää mielialan laskua ja keskittymisvaikeuksia, jolloin puhutaankin jo kaamosmasennuksesta. Vakavampien oireiden esiintyessä kannattaakin apua hakea ammattilaiselta.

VINKIT VÄSYMYKSESTÄ JA KAAMOKSESTA SELVIÄMISEEN

Miten jaksaa paremmin talven yli?

1. Riittävä liikunta

Liikunta ihan missä tahansa muodossa nostaa mielialaa ja lisää mielihyvä hormonien tuotantoa, joten kannattaa pitää rutiineista kiinni tai luoda uusia jos liikuntamäärät ovat olleet viime aikoina liian vähäisiä. Säännöllisellä kuntoliikunnalla on välittömiä ja pitkäaikaisia vaikutuksia niin fyysiseen  kuin henkiseen terveyteen.

2. Säännöllinen ja ravintorikas ravinto

Jotta verensokeri pysyy tasaisena ja kehosi saa energiaa tasaisin väliajoin, on tärkeää pitää ruokailurytmi säännöllisenä. Päivässä olisi hyvä olla 4-6 ateriaa, näin ateriavälit eivät kasva liian suuriksi. Pidä kuitenkin jokainen ateriahetki omanaan ja vältä napostelua aterioiden välillä. Näin annat ruoansulatukselle rauhan. Säännöllinen ateriarytmi ehkäisee myös napostelun tarvetta.

Pidä huoli, että syöt riittävästi kasviksia, sillä kasviksista saatavat vitamiinit ja antioksidantit edistävät terveyttä, ja parantavat muun muassa vastustuskykyämme, palautumista, unenlaatua ja stressinhallintaa.

3. Riittävä ja laadukas uni

Monia pimeä vuodenaika väsyttää ja se saattaa johtaa jopa liikaunisuuteen, sillä uni voi jäädä helposti liian kevyeksi ja katkonaiseksi. Kannattaa siis pitää huolta säännöllisistä nukkumaanmeno- ja heräämisajoista viikon jokaisena päivänä, jotta unta saisi tarpeeksi päivittäin ja ettei maanantaisin (tai muinakaan päivinä) väsyttäisi liikaa. Rasittava urheilu on hyvä jättää minimiin ennen nukkumaanmenoa, ettei uni häiriinny.

Vinkki laadukkaampaan uneen: Pidä makuuhuone viileänä ja pyhitä sänky vain nukkumista varten, makoisten unien mahdollistamiseksi. Jätä älypuhelimet ja tietokoneet pois sängystä, ja vältä myös näiden käyttöä ainakin kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa.

4. Lisäravinteet

Lisäravinteet eivät ole pakollinen osa terveellistä ruokavaliota, mutta monet kokevat saavansa niistä hyötyä varsinkin talvisin kun esimerkiksi d-vitamiinin tarve lisääntyy.

Ennen mielipuolista lisäravinteiden tankkaamista kannattaa ensin huolehtia siitä, että ruokavalio on riittävän monipuolinen ja terveellinen. D-vitamiini on kuitenkin sellainen, jota suositellaan täällä pimeässä Suomessa asuville lokakuusta huhti-/toukokuuhun.

Suomen puhtaimpia lisäravinteita tarjoava suomalainen Puhdas+ tarjoaa lukijoilleni -20% alennusta koodilla nana20. 

5. Sosiaalisten suhteiden ylläpito

Vaali ihmissuhteita joista saat energiaa ja vältä energiasyöppöjen kanssa ajan viettämistä. Naurun ja/tai syvällisten keskustelujen täyteinen tyttöjenilta tai puhelu läheisen ystävän kanssa vastaa parhaimmillaan montaa terapiaistuntoa! Läsnäoloa, ihmisenä ihmiselle olemista, ei voi koskaan yliarvostaa.

6. Valo

Joillekkin se on kirkasvalolamppu, toiselle kynttilät ja kolmannelle ulkomaanmatka ja osalle nämä kaikki. Valo tunnelin päässä muodossa tai toisessa auttaa jaksamaan kevättä kohti.

Jopa neljä viidestä saa apua kaamosväsymykseen tai -rasitukseen oikein toteutetusta kirkasvalohoidosta.

VINKIT KAAMOKSESTA JA VÄSYMYKSESTÄ SELVIÄMISEEN

Jos sinua kiinnostaa ottaa kiireiseen arkeen sopivat, nopeasti toteutettavat kotitreenit, joissa valmentaja treenaa kanssasi alusta loppuun, nyt kannattaa hyödyntää huima Black Friday kampanjahinta suositusta FIT with Nana treeni- ja ravintokokonaisuudesta. Lisätietoa löydät täältä.

Jos haaveilet elämäntapamuutoksesta mutta et oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle, kannattaa jo nyt lunastaa paikka tammikuussa 2019 starttaavaan LIFEFIT – Pysyvää hyvinvointia verkkovalmennukseen. Valmennuksessa tehdään alussa kattava lähtökartoitus, jonka jälkeen pääset aloittamaan niistä asioista, jotka kipeimmin huutavat muutosta. Olivat ne sitten liikunta, ravinto, stressinhallinta, uni tai palautuminen. Eli jos haluat näin etukäteen varmistaa, että tammikuussa sinua on tukemassa kannustava valmentaja ja tsemppaava ryhmä, kannattaa valmennus lunastaa nyt -30% hintaan ja saat vielä vastuskuminauhapaketin kaupan päälle. Lue lisää täältä.

Oikein paljon energiaa ja jaksamista tähän pimeään vuodenaikaan!

Lue myös:

Rankaisetko itseäsi hikitreenillä, vaikka olet uupumuksen partaalla?

Riittämättömyyden tunne vaivaa tunnollista

Lonkat jumissa? Testaa näitä venytyksiä!

 

Nana-Heikkila