kropan kiinteytys

Onko toiveenasi kropan kiinteytys? Elätkö siinä uskossa, että lihas kasvaa vain salilla? Mietitkö, että mitä hyötyä kotitreeneistä oikein on? Olet kiinnostunut kehonpainolla treenaamisesta ja sen hyödyistä, mutta olet silti skeptinen niiden suhteen?

Kehonpainoharjoittelu on äärimmäisen monipuolinen tapa kehittää omaa kroppaa, voimaa, toiminnallisuutta ja lihasmassan kasvattamista. Onko se ainoa ja oikea tapa? Ei. Onko salilla tapahtuva voimaharjoittelu sitten se paras tapa kehittää voimaa ja kasvattaa lihaksia? Ei.

Riippuu toki tavoitteesta, eli jos haluat keskittyä johonkin tiettyyn yksityiskohtaan kropassasi, esimerkiksi etuolkapäittesi lihasten muodon kehittämiseen, on salitreeni tähän varmasti toimivin ja tehokkain tapa. Mutta jos mietitään kroppaa kokonaisvaltaisesti, ja pyritään tekemään mahdollisimman tehokkaita koko kroppaa kuormittavia liikkeitä, on kehonpainoharjoittelu yhtä tehokasta kuin saliharjoittelu.

Kropan kiinteytys – Kuntosaliharjoittelu ainoa tapa?

Usein virheellisesti luullaan, että kuntosaliharjoittelu on ainoa tapa muokata kroppaa ulkonäöllisesti. Asia ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Kropan muokkaukseen on monia eri treenivaihtoehtoja, ja kehonpainoharjoittelu on yksi tehokkaimmista treenimuodoista, jossa kaikkia lihasryhmiä päästään kyllä hapottamaan kunnolla tarpeen vaatiessa, ja saadaan samalla myös muokattua kehoa. Näiden lisäksi kehonpainoharjoittelulla saadaan samalla treenattua tehokkaasti myös kehon toiminnallisuutta.

Pieni vinkki myös saliharjoitteluun: Moninivelliikkeet, eli liikkeet, jotka kuormittavat useampaa lihasryhmää kerralla, ovat kaikista parhaimpia ja tehokkaimpia. Joten jos mietit, että kumpaa siellä salilla kannattaa tehdä, reiden ojennusta vai kyykkyä, valitse kyykky, joka ottaa samalla reisilihaksiin, pakaroihin, keskivartaloon, pohkeisiin, siinä missä reidenojennus osuu eristävästi vain etureisiin.

Mihin kehonpainoharjoittelu soveltuu?

Meillä kaikilla on omat motivaattorimme treenata ja sinun tulisikin tietysti treenata tavoitteidesi mukaisesti, jotta saavutat haluamasi tulokset. Toisille motivaattoreina toimii ulkonäkö, toisille terveys ja joillekin esimerkiksi energisyys tai mahdollisimman pitkään toimintakykyisenä pysyminen. Kun näet ja saat haluamasi tuloksia riittävän nopeassa ajassa, motivoi se taas jatkamaan aivan uudella innolla!

Jos tavoitteenasi on esimerkiksi..

  • Painonhallinta
  • Kiinteytyminen
  • Ketteryyden lisääminen
  • Liikkuvuuden lisääminen
  • Parempi kehonhallinta
  • Koordinaatiokyvyn kehittäminen
  • Lihasmassan kasvattaminen
  • Kunnon kehittäminen
  • Voiman lisääminen
  • Aktiivisuuden lisääminen
  • Liikunnan ilon löytäminen
  • Omassa liikunnallisessa harrastuksessa paremmin pärjääminen

… niin sopivat kehonpainotreenit erinomaisesti sinulle! Tämän lisäksi kehonpainotreenit ovat erittäin helppo yhdistää salitreeneihin tai muihin harrastuksiin (esim. tanssi, juoksu, ratsastus jne.), koska ne voi toteuttaa ihan missä tahansa ja milloin tahansa.

Miksi ihmeessä kehonpainotreenit kannattaisi ottaa rutiiniksi oman harrastuksen ohelle? Tämä riippuu toki paljon harrastuksestasi, kokonaiskulutuksestasi ja treenimääristäsi, mutta yleisesti ottaen on tärkeää antaa kropalle mahdollisimman paljon erilaisia ärsykkeitä kehittymisen edistämiseksi. Esimerkiksi juoksijoiden on hyvä harjoitella myös lihaskuntoa ja liikkuvuutta, jotta juoksu tapahtuu mahdollisimman taloudellisesti.

Mitä monipuolisempaa treenaaminen on, sen parempi, ja sitä toimivampi keho saadaan rakennettua!

kropan kiinteytys

Millaisia tuloksia kehonpainotreenillä saa?

Jos mietin omaa kroppaani ja omia tuloksia & kehittymistä, olen saanut sekä saliharjoittelulla että kehonpainotreenillä erittäin hyviä tuloksia aikaiseksi. Naisten on helppo kehittää lihasmuotoja varsinkin yläkroppaan kehonpainoliikkein, mutta jotkut haluavat tehdä myös jaloille erikseen omat treeninsä saliharjoitteluna, sillä isommilla painoilla paikallinen muokkaus on helpompaa tai nopeampaa.

Kehonpainoliikkeet ovat niin kokonaisvaltaisia, että yhden tietyn lihasryhmän eristävä treenaaminen voi olla hankalaa, mutta tämä ei tarkoita sitä, ettei kehonpainoliikkeet ole tehokkaita, päinvastoin! Eikö olisikin mukavaa saada koko keho treenattua tehokkaasti 30 minuutissa? Kehonpainotreenien avulla se on täysin mahdollista.

Kun mietitään kehonpainotreeninä tehtäviä jalkaosaston liikkeitä, on niitä muun muassa erilaiset kyykkyvariaatiot. Esimerkiksi pistoolikyykyssä tarvitset jaloista paljon potkua, sekä myös liikkuvuutta, tasapainoa ja koko kehon hallintaa. Jos tavoitteenasi on rakentaa mahdollisimman iso pyrstö ja pyöreät pakarat, kannattaa ottaa myös saliharjoittelu tueksi, jolla saat tehtyä ns. täsmäiskuja tälle alueelle. Monelle aloittelevalle treenaajalle riittää hyväksi pakaraliikkeeksi esim. lantionnosto, tai vaikkapa bulgarialainen askelkyykky kehonpainoliikkein, sillä treenattavat lihakset väsyvät hyvin näistäkin.

6-7 vuotta sitten treenasin itse paljon salilla ja käytössäni oli vaihdellen 3-jakoinen ohjelma, joskus 4-jakoinen. Tällöin treenasin kisoihin, ja salitreeni oli se luonnollisin vaihtoehto. Kisojen jälkeen saliharjoittelu ei kuitenkaan enää tuntunut yhtä mielekkäältä, ja tutustuinkin kehonpainoharjoittelun maailmaan, ja sillä tiellä olen edelleen. Itse koen kehonpainotreenit mielekkäimmäksi tavaksi treenata, mutta joskus on kuitenkin ihan kiva mennä pumppaamaan rautaa salillekin. Vaihtelu virkistää tässäkin asiassa!

”Tämän kurssin ostaminen oli yksi mun elämäni parhaista päätöksistä!” – Kokeile kehonpainotreeniä ja rakastu

Syksy on täällä taas ja usein vettä sataa sen verran, että kotoa ei halua poistua mihinkään vapaaehtoisesti. Juuri tähän vuodenaikaan kotitreenit on ihan parasta, sillä ne on helppo tehdä vaikka pimeys ja jatkuva sade vähän mielialaa laskisikin. Treenien jälkeen olosi on taatusti taas iloisempi ja energisempi (ihan jo endorfiinien vapautumisen takia).

Halusin ilahduttaa teitä laittamalla Fit With Nana valmennuksen tarjoukseen hintaan 49€ ja samaan hintaan saat kauniin vastuskuminauhasetin (arvo 24,90€) kaupan päälle. 

Fit With Nana valmennuksessa saat:

  • 5 viikon valmennuskokonaisuuden
  • 3 kuukauden pääsyn treeneihin
  • 12 koko treenin mittaista videota
  • Vastuskuminauhapaketin (arvo 40€)
  • Sinulle jäävän treenivihkon
  • Viikko-ohjeistukset treenaamiseen
  • Liikevaihtoehdot eri tasoille
  • Ohjeet alkulämmittelyyn
  • Ohjeet loppuverryttelyyn
  • Venyttelyvideon
  • Minut tsemppaamassa ja kannustamassa
  • Kysymyksin vastaamisen
  • Ruokavalio-ohjeistukset ilman kaloreiden laskemista
  • 60 ruoan e-reseptikirjan
  • Annoskoko-ohjeistukset ilman punnitsemista
  • Suljetun Facebook ryhmän
  • Valmentajan ja ryhmän jatkuvan tuen

Lue lisää valmennuksesta täältä.

kropan kiinteytys

Mitä muut ovat pitäneet valmennuksesta?

”Tämän kurssin ostaminen oli yksi mun elämäni parhaista päätöksistä! Olen saanut ihan uutta intoa liikkumiseen ja ruokapuolikin on nyt entisellä sokeriholistilla hanskassa. Nukun hyvin ja olen koko päivän energinen. Ja ihan parasta on se, että tämän ex laihan läskin kropassa on nyt lihaksia! Ja se ihan oikeasti myös näkyy 😊💪

”Niin hienot 5 viikkoa, ettei oikein tiedä, miten kuvailisi. Suurin muutos tapahtui ehdottomasti oman pään sisällä. Syömisiin tuli kuin vahingossa järkeä, kun ei ollut mitään grammantarkkaa ruokaohjetta mitä noudattaa, vaan oli vain ”ohjenuora” jota seurata. Totaalikieltäytymiseen ruuan kanssa en koskaan ole uskonut, joten tämä 80% – 20% oli itselle just eikä melkein. Treenit oli nopeita, mutta tehokkaita, ja sen takia ne teki mielellään, kun ei tarvinnut samaa liikettä toistaa ”miljoonaa” toistoa. Kaikin puolin suosittelen, tästä kelpaa jatkaa.”

”Tämä oli oikein mahtava ja kattava paketti! Sopii todella hyvin äiti-ihmiselle, itsellä on 2-vuotias taapero ja 3kk vauva. Treenit nopeita ja tehokkaita joten aina löytyy joku rako päivästä kun treenit kerkeää tehdä. Koska liikkeissä on aina näytetty kevennetty versio uskalsi treenata jo näinkin pian synnytyksen jälkeen. Toki tässäkin on varmasti yksilöeroja, mutta itsellä jonkin verran treenitaustaa takana ja tunnustellen mikä sopii itselle 🙂 kehonhuolto ja liikkuvuus osiot aivan mahtavia, itsellä liikkuvuus parantunut huomattavasti. Kiitos oikein paljon Nana!”

”Kiitos kurssista! Sain taas lisää intoa treenaamiseen ja itsestä huolehtimiseen, jota lähdinkin kurssilta hakemaan. Jospa tästä saisi jatkettua säännöllistä liikuntaa 😀 Videot motivoivat ja niistä huokui positiivinen ajattelu ja kannustus, joka auttoi treenaamisessa ja saivat laittamaan itsensä lujille treenin aikana. Oli myös hyvä, että joka viikko oli erilainen treeniohjelma eikä mikään viikko ollut samanlainen, niin ei alkanut tuntua puuduttavalta. Koin myös saaneeni hyviä vinkkejä treenejä ja yleensäkin itsestä huolehtimista ajatellen. Hyvää syksyä ja kiitokset vielä, tästä on hyvä jatkaa!”

Lähde mukaan NYT, sillä tarjous päättyy jo tulevana perjantaina 27.09.2019!

Ihanaa syyskuun loppua ja energiaa treeneihin, treenasitpa sitten kotona, salilla tai vaikkapa lenkkipolulla!

Artikkelin kuvat: Valokuvaaja Jenni Virta, uutuuskirjassani Treenaa Nanan kanssa.

Nana-Heikkila