MITEN ONNISTUA ELÄMÄNTAPAMUUTOKSESSA?

Usein elämäntapamuutokset aloitetaan rytinällä. Ruokavalio uusiksi, salille 5 kertaa viikossa. Monesti motivaatio ja into lopahtaa kuitenkin jo ensimmäisen kuukauden jälkeen, jolloin ollaan takaisin lähtöpisteessä tai pahimmillaan paino on noussut, koska tiukan nälkäkuurin jälkeen herkkuja tuli ahmittua kaksin käsin.

Painonpudotus ja elämäntapamuutokset voi tuntua vaikeilta ja mahdottomilta ajatuksilta, jos näitä tavoitellaan väärillä keinoilla. Näihin ei ole olemassa taikapillereitä, joita niin monet etsivät. Tuloksetta. Elämäntapamuutoksen ei tarvitse olla niin hankalaa, kun se tehdään oikein. Se toki vaatii omaa ajattelukykyä ja jopa ajatusmallien muuttamista. Mutta näiden muutosten jälkeen elämäntaparemontin tekeminen helpottuu, ja sitoudut prosessiin ihan eri tavalla, jolloin myös mahdollisuus omaksua terveelliset tavat pysyvästi osaksi omaa arkea moninkertaistuu. 

MITEN ONNISTUA ELÄMÄNTAPAMUUTOKSESSA?

Kun tavoittelet elämäntapamuutosta ja pysyvää hyvinvointia, selkeät suunnitelmat ja oma ajatustyö vie prosessissa jo pitkälle. Seuraavassa esitän tärkeitä kohtia joita on tärkeää huomioida elämäntapamuutoksessa.

Huomioi nämä elämäntapamuutoksessa

1. Suunnittele ja pysy suunnitelmassa

Hyvä suunnitelma ohjaa onnistumiseen. Tehdessäsi suunnitelmaa, yritä olla yksityiskohtainen. Haluatko esimerkiksi liikkua enemmän? Määrittele mihin aikaan päivästä voisit liikkua, millaista liikuntaa aiot harrastaa ja kuinka kauan. Kirjoita suunnitelmasi ylös ja kysy itseltäsi ovatko tavoitteesi realistisia ja oletko aidosti sitoutunut niihin. Jos tavoitteet tuntuvat liian suurilta, aloita pienemmillä muutoksilla. Pidä suunnitelmasi näkyvillä muistutuksena ja motivaation ylläpitäjänä.

2. Aloita pienien asioiden muuttamisesta

Kun olet luonut realistiset lyhyen ja pitkän tähtäimen päämäärät, paloittele ne ensin helpommin saavutettaviin pienempiin tavoitteisiin. Onnistuminen ruokkii onnistumista. Jos esimerkiksi haluat pudottaa 10kg ruokavaliomuutoksen ja liikunnan avulla, on maltillinen kilojen viikottainen pudotustahti hyvä pitää mielessä. Kun haluat ylipäätänsä elää terveellisemmin, esimerkiksi välipalojen muuttaminen terveellisempiin vaihtoehtoihin on jo hyvä aloitus. Kun onnistut pienten asioiden muuttamisessa, lisää se uskoa isompien päämäärien saavuttamiseen.

3. Ole itsellesi armollinen

Yleinen kompastuskivi elämäntapamuutoksissa on se, että asetetaan liian isot tavoitteet ja ollaan liian ehdottomia itseä kohtaan, emmekä hyväksy virheitä tai lipsumisia. Sorrumme helposti ”kaikki tai ei mitään” -ajatteluun, jolloin lounaalla syöty jälkiruoka syöksee koko junan raiteiltaan ja loppupäivän syömisillä ei ole muka enää mitään väliä.

Tämän ajattelun sijaan toimivampi tapa on lisätä omaan toimintaan ymmärtäväisyyttä ja rentoutta: jos välillä herkuttelemme tai joku treeni jää tekemättä, se ei kaada venettä vaan tärkeintä on mitä tämän jälkeen tapahtuu. Lounaalla syödyn jälkiruoan jälkeen voimme korjata kurssin uudestaan, keskittyä terveellisiin valintoihin eikä jäädä märehtimään mennyttä. Morkkistelu ja itsensä sättiminen on turhaa ja vie turhaan energiaa. Lopunelämän muutokset vievät aikaa, ja pienet herkuttelut kuuluvat osana joustavaa, rentoua ja tervettä suhdetta ruokailuun.

4. Muuta yksi tapa kerrallaan

Epäterveellisten tapojen muuttaminen tapahtuu ajan kanssa, joten tapojen korvaaminen terveellisimmillä vaihtoehdoilla vie oman aikansa. Monet ihmiset kohtaavat haasteita, kun he tekevät liian isoja muutoksia liian nopeasti, tämän vuoksi kannattaa tehdä pieniä muutoksia kerrallaan. Kun uudesta tavoitteesta on ehtinyt tulla tapa, voit siirtyä eteenpäin seuraavaan tavoitteeseen päämääräsi saavuttamiseksi.

Kaikkea ei  siis kannata uusia kerralla, vaan pureudu suurimpiin ongelmakohtiin ensimmäisenä. Jos esimerkiksi nukut liian vähän, lisäämällä hyvälaatuista unta korjaat luultavasti jo monta ongelmaa. Nimittäin levänneenä ja paremmilla energioilla jaksat tehdä myös parempia valintoja ruokavaliossa, jaksat liikkua enemmän ja olo on muutenkin virkeämpi.

5. Unohda kitudieetit

Nopeat muutokset voivat houkutella, mutta pikadieetit eivät  kannata monestakaan syystä. Näillä voidaan tehdä sellaista hallaa kropalle, jota joudutaan korjailemaan vielä pitkään. Useiden pikadieettien jälkeen kroppa voi olla niin sekaisin, että vyyhdin purkaminen voi omatoimisesti olla hankalaa. 

Liian tiukat pikadieetit voivat hidastaa aineenvaihduntaa, mikä johtaa tulevaan painonnousuun. Pikadieettien jälkeen keho voi ajautua säästöliekille, jossa elimistön energiankulutus pienenee ja laihtuminen hidastuu. Erittäin niukkakaloriset dieetit voivat heikentää vastustuskykyä, kuormittaa sydäntä ja aiheuttaa rytmihäiriöitä sekä häiritä sokeri- ja suolatasapaino. Jojo-laihdutus rasittaa kehoa ja hormonitoimintaa, ja niukkaeneriset dieetit voivat johtaa erilaisiin hormonitoiminnan häiriöihin kuten kilpirauhasen vajaatoimintaan.

6. Ota ystävä mukaan muutokseen

Tavoitteen jakaminen toisen ihmisen tai ryhmän kanssa antaa mukavasti lisämotivaatiota, olipa sitten kyseessä ystävä, työkaveri, perheenjäsen tai vaikkapa verkkovalmennuksen Facebook-ryhmä. Kokemuksista, onnistumisista ja haasteista puhuminen tekee itsensä kehittämisestä miellyttävämpää ja vähemmän pelottavaa.

Omissa verkkovalmennusryhmissäni on ollut mahtavaa huomata, miten vaikeista ja aroista asioista uskalletaan puhua, kun ilmapiiri on avointa ja toisia tukevaa. Kun mieltä askarruttaa jokin kysymys, saadaan valmentajalta ja ryhmäläisiltä apuja. Ryhmässä on todellakin voimaa!

7. Kysy apua

Jos tavoitteiden saavuttaminen yksin tuntuu haastavalta, kannattaa harkita erilaisia vaihtoehtoja. Miksi taistella ongelmien ja haasteiden kanssa yksin, kun apua elämäntapamuutosen voi saada monesta eri lähteistä. Usein ongelmana on liian radikaalisti tehdyt muutokset, tai esimerkiksi ympäristön vastarinta ja tuen puuttuminen. Tai sitten voi olla niin umpikujassa omassa tilanteessa, ettei tiedä mistä lähteä vyyhtiä purkamaan.

Yhteistyössä oman yritykseni NanaFitin kanssa:

Mitä jos kertoisin sinulle, että voit pudottaa painoa, muokata kehonkoostumustasi ja parantaa hyvinvointiasi jo muutamalla muutoksella päivittäisissä tavoissasi? En tuputa hokkus pokkus -taikatemppuja, vaan aitoja, pieniä arjen muutoksia, joilla jo yli tuhat suomalaista on saanut kaivattua muutosta aikaan omaan hyvinvointiin ja kehon koostumukseen.

Suosittu 8 viikon LIFEFIT elämäntapamuutos- ja hyvinvointivalmennus verkkototeutuksena on NYT viimeisiä hetkiä -30% sekä kaupan päälle saa vastuskuminauhapaketin toimitettuna Suomeen. Aloitamme valmennuksen parissa 28.10.2018 ja mukaan pääsee enää viikon ajan (mikäli paikkoja vielä löytyy, edellinen ryhmä myytiin täyteen ennen valmennuksen aloitusta).

Valmennuksen avulla saat lisää energiaa arkeesi sekä saat toivottuja tuloksia painonhallinnassa. LIFEFIT antaa työkalut elämäntapamuutokseen ja parempaan vointiin ja jaksamiseen pysyvästi. Tämän valmennuksen jälkeen voit heittää hyvästit laihdutuskuureille, opit syömään rennosti mutta terveellisesti sekä saat tehokkaat treeniohjelmat sekä kotiin että salille. Valmennuksen alussa pääset toteuttamaan hyvinvointikarkoituksen, jonka avulla pääset selvittämään mikä hyvinvoinnin osatekijöistä vaatii eniten huomiota ja korjausliikkeitä (ravinto, liikunta, stressinhallinta, uni & palautuminen).

Lue lisää valmennuksesta täältä ja tule mukaan onnistumaan kanssamme!

Kokemuksia LIFEFIT verkkovalmennuksesta:

”Kiitos tuhannesti! Tämä valmennus oli täydellinen ja avasi minun silmäni. Painoa tippui 4 kg vaikka urheilin vähemmän, mutta fiksummin kun ennen ja söin terveellistä ruokaa kaloreita kyttäämättä. Olen siis normaalipainoinen mutta nyt oikeasti alan tykätä itsestäni ja miltä näytän. Olen käynyt valehtelematta lähes 10 eri valmennuskonseptia läpi ja tällä sain toivottua tulosta ja tämä muutti ajatuksia, että mitä se hyvinvointi on. Ei kalorien laskentaa, ei kymmeniä treenejä viikossa ei luopumista hyvästä ruoasta ja ravintolaruoista. Olen niin kiitollinen Nanalle, että halaisin jos voisin!♡”

“Kiitos tuhannesti aivan mahtavasta kurssista.<3 Olen kahden pienen lapsen äiti ja kärsinyt vuosia masennuksesta ja väsymyksestä. Nyt viimein sain itseni salille. Ja kun tuloksia tuli heti, uskon että sain tästä intoa jatkaa. Lisäksi koin monia ahaa-hetkiä muidenkin aiheiden kohdalla. Sain todella paljon arvokasta tietoa hyvinvoinnin lisäämiseen. Kiitos vielä, voin sanoa että tämä oli käännekohta elämässäni, kuin uusi alku! 🙂 :)”

”Olen saanut valmennuksesta todella, todella paljon uutta itselleni. Olen aina kokeillut vain pikadieettejä, mutta tämän valmennuksen avulla on viimeinkin fiilis, että ei tarvitse olla millään dieetillä. Saa ja pitää syödä ja liikuntaohjeita on kaiken tasoisille. Ehdottomana plussana ihanat kannustukset ja vinkit, vaikka yksilövalmennuksesta ei ollutkaan kyse. Valmennus on kaikenkattava ja on ollut huikeaa, että monissa teksteissä on ollut tukena myös video, jolloin asia todella konkretisoituu. Kiitos mahtavasta valmennuksesta Nana!”

Tällä kurssilla kuljemme koko matkan yhdessä, askel askeleelta

”Ihan näin ensimmäiseksi kiitos mahtavasta ja ihanan erilaisesta, aidosti hyvinvointia korostavasta kurssista! Lähdin kurssista hakemaan innostusta lihaskunnon harjoitteluun, koska se on ollut retuperällä, sekä lisäksi apua kummallisiin vatsavaivoihin ja väsymykseen, joihin ei ole löytynyt sen kummempaa syytä, kuin apuakaan. Kurssi täytti kaikki tavoitteeni! Olen rakastunut kehonpainoharjoitteluun, ja vatsvavaivat ovat kadonneet täysin. Lisäksi kun loppu kurssista uskalsin alkaa syödä kunnolla hiilareita tuntuu, että myös väsymys on alkanut kadota. Erityisen hyvää kurssissa minusta on se, että kurssilla tietoa tulee tipoittain, eli kaikkea ei ole julkaistu kerralla. Tällöin mielenkiinto pysyy yllä ja minusta se korostaa sitä, että kyseessä ei ole mikään kuuri, koska ei ole mitään tarkkaa ruokavaliota ja kiveen hakattua treeniohjelmaa, jota tulee noudattaa, eikä kaikkea tietoa anneta heti. En oikein keksi mitään, mitä kurssissa voisi kehittää, minulle tämä oli todella hyvä paketti ja minusta kurssi oli joka sentin arvoinen!”

”Tämän setin tärkeimpänä oppimisena koen, että olen sisäistänyt palaset oman hyvinvoinnin merkitykseen ja sen vaikutuksista elämään. Niin paljon tietoa, taitoa ja uuden oppimista, että aina oikein odotti milloin sitä tulee lisää. Sydämelliset kiitokset tästä mahtavasta ’elämänpaketista’ Nana, olet aivan pro:) Suosittelen kaikille, jotka kokevat että mielessä, kropassa tai ylipäätään hyvinvoinnissa on jotain pielessä:) Itse sairastan 1-tyypin diabetesta ja en ole koskaan voinut näin hyvin. Näillä eväillä on todellakin jatkossa helpompi ylläpitää hyvä oloa ja laatia uusia pieniäkin tavoitteita.”

Nana-Heikkila