Painonhallinnassa ei ole kyse ainoastaan syödyn ruoan määrästä, tai sen vähyydestä. Toki syöty energiamäärä on oleellinen seikka hyvinvoinnissa ja painonhallinnassa, mutta jos kehosi ei ole terve eikä aineenvaihduntasi toimi normaalisti, on turha haaveilla myöskään suurista painonpudotuksista terveellisesti toteutettuna.

Ihminen on kokonaisuus, ja kun keho toimii normaalisti ja tietyt asiat laitetaan kondikseen, lähtee painokin tippumaan ja rasvanpoltto käyntiin kuin itsestään, ja painonhallinta muuttuu helpoksi.

Miten vaikutamme terveyteemme ja hormonitoimintaamme?

1. Stressi

Nykypäivänä on oikeastaan turha kysyä kärsitkö stressistä, vaan enemmänkin kysyä kuinka paljon ja kuinka kauan olet kärsinyt siitä. Stressillekin on oma aika ja paikkansa, mutta sen pitkittyessä ja muuttuessa krooniseksi ollaan vaaran puolella. Moni ei edes tiedä, kuinka paljon krooninen stressi vaikuttaa  elimistöömme, hormonitoimintaan ja mieleemme.

Mutta jos mietit asiaa tarkemmin, niin stressireaktiohan on ns. pakene ja taistele -reaktio, jossa taistellaan elämän jatkumisesta. Tässä vaiheessa keho sammuttaa tiettyjä elintoimintojaan, joita se ei koe henkiinjäämisen kannalta välttämättömäksi. Tällaisia toimintoja voi olla ruoansulatus ja immuunijärjestelmä. Mitä sitten näille käy jos stressireaktio jää päälle? Ei hyvin.

Stressin tunnistaminen onkin tärkeää, ja ymmärtää mistä tekijöistä stressi voi muodostua.

Kun sympaattinen hermostomme on koko ajan aktiivisena (stressireaktio), ei kroppakaan palaudu. Parasympaattinen hermostomme, joka vastaa rentoutumisesta ja palautumisesta, täytyy saada aktivoitumaan. Moni luulee rentoutuvansa viinilasillisella tai televisiota katsellessa, tai netissä surffaillessa, mutta tosiasia on, ettei parasympaattinen hermosto aktivoidu kun erilaisia ärsykkeitä puskee koko ajan esiin. Parasympaattisen hermoston aktivoimiseksi kannattaa sen sijaan tehdä esimerkiksi hengitysharjoituksia, kehomeditaatioita tai mindfulness-harjoitteita.

Kroonisesti koholla oleva kortisoli vaikeuttaa tai estää rasvanpolttoa, heikentää unenlaatua, hidastaa aineenvaihduntaa, henkinen hyvinvointi voi kärsiä, immuniteetti laskea ja lihasten kasvatus vaikeutua. Stressin ja kortisolin vähentämiseen voi onneksi vaikuttaa myös oikeanlaisella ravinnolla ja liikunnalla.

Huomioi nämä, jotta rasvanpoltto ja painonhallinta onnistuvat

2. Uni

Uni on ehkä tärkein asia hyvinvoinnillemme, sillä riittävä uni ja palautuminen on toimivan hormonitoiminnan edellytys. Tämän lisäksi huono uni lihottaa, sillä väsyneenä teemme usein huonompia ravintovalintoja, emme jaksa olla aktiivisia emmekä liikkua, kaikki tuntuu vaikeammalta kuin mitä todellisuudessa onkaan.

Liian vähäinen tai huonolaatuinen uni voi sekoittaa koko kehomme toiminnan: stressihormoni kortisoli nousee, kilpirauhasen toiminta kärsii, verensokeri ja insuliini nousee, kasvuhormonin tuotto laskee, herkkuhimot kasvavat, ylipainon riski kasvaa ja niin edelleen. Voit ehkä itsekin todeta, että jo yhden huonosti nukutun yön jälkeen herkkyys kasvaa, ja esimerkiksi herkkuhimot nostavat päätään?

Huolehdi siis riittävästä unesta ja unihygieniasta, niin hormonitoiminta ja mieli kiittävät.

3. Riittävä syöminen

Monet laihduttajat syövät liian vähän, mikä on omiaan laittamaan aineenvaihdunnan jumiin ja tiputtamaan kropan energiankulutusta. Alkuun toki paino varmasti laskee, mutta rasvan mukana lähtee myös lihaksia ja nesteitä. Tämän jälkeen painonputoaminen usein tyssää, ja ollaankin ihmeissään kuinka tästä eteenpäin. Energiamäärää pitäisi koko ajan tiputtaa entisestään, kitudieetin rajoille. Miten käy hormonitoiminnalle? Ei hyvin.

Hyvä olo, toimiva aineenvaihdunta ja hormonitoiminta vaativat siis riittävästi laadukasta ja terveellistä ruokaa toimiakseen optimaalisesti. Kun keho opetetaan syömään runsaammin, se käyttää myös tehokkaammin energiaa hyödykseen. Tämän jälkeen jos ylimääräisiä halutaan hieman tiristellä, ruokamääriä ei tarvitse pudottaa kuin hieman, ja rasvanpoltto käy kuin unelma.

4. Oikeanlainen liikunta

Liikunta tukee hyvinvointia, mutta on tärkeää huomioida oma elämäntilanne ja kokonaiskuormitus (stressitaso) kun valitsee omaa treenimuotoa. Painoharjoittelu tekee hyvää aineenvaihdunnalle, se parantaa insuliiniherkkkyyttä ja usein mitä enemmän lihaksia on, sen parempi on myös insuliiniherkkyys (glukoosi ja ravintoaineet menevät suoraan lihaksiin eivätkä varastoidu rasvaksi).

Liikunnassa ei ole kyse vain energiankulutuksesta, vaan myös hormonaalisesta vasteesta. Jos siis joudut istumaan paljon töittesi takia, nousethan ylös taukojumppaamaan riittävän usein. Suosi arkiliikuntaa, ole mahdollisimman aktiivinen.

Oikeanlaisen liikunnan löytämisessä tärkeää on myös huomioida stressitasot: jos olet ylikuormittunut ja stressaantunut, liian kova treeni nostaa vaan liikaa kortisolitasoja ja liikunta kääntyy itseään vastaan. Painoharjoittelua voi tehdä, mutta oikeanlaisilla sarja- ja palautusmäärillä. Ulkoilu ja jooga auttaa rentouttamaan stressaantunutta mieltä ja kehoa, myös kehonhuolto helpottaa.

On siis paljon seikkoja, jotka vaikuttavat omaan hyvinvointiimme, hormonitoimintaamme sekä tätä kautta painonhallintaan. Kuollutta hevosta on turha piiskata, kun taas normaalisti toimiva ja terve keho (yllä olevat asiat tasapainossa) porskuttaa vahvasti eteenpäin ja jo pienillä muutoksilla liikunnassa ja ravinnossa voidaan saada ihmeitä aikaan painonhallinnassa. Tai pikemminkin se ylimääräinen rasva palaa lähes itsestään.

painonpudotus

Sisältää mainoslinkin ja alla oleva teksti mainostaa elämäntapamuutosvalmennusta, jonka toteuttaa yritykseni Nanafit.

Jos nämä asiat kiinnostavat sinua, lähde mukaan maanantaina 9.4.2018 starttaavaan suosittuun Lifefit-verkkovalmennukseen. Aloitusmateriaalit ovat saatavilla jo tiistaina 3.4.2018, eli pääset katsomaan jo treeniohjelmia, ravinto-opasta, reseptikirjaa ja tekemään silmiä avaavan hyvinvointikartoituksen.

Valmennuksen saat nyt yli 30 prosentin alennuksella (säästät 40€)! Opettelemme 8 viikon aikana toimintamalleja, jotka tukevat hyvää oloamme ja kehon normaalia toimintaa. Samalla kun kehomme toiminta normalisoituu, myös painonhallinta muuttuu helpommaksi, eikä erillisiä laihdutuskuureja enää tarvita.

Saat valmennuksessa ruokavalio-ohjeita, 170 ruoan reseptikirjan, terveelliset herkut -reseptikirjan, kotiharjoitteluohjeet, saliohjelmat, kehonhuolto-ohjeet, tietoa hormonitoiminnastamme, lukuisia esimerkkipäiviä ruokailuun ja paljon muuta!

Muutamia asiakaspalautteita edellisistä valmennusryhmistä

”Tämä valmennus oli täydellinen ja avasi minun silmäni. Painoa tippui 4 kg vaikka urheilin vähemmän, mutta fiksummin kuin ennen ja söin terveellistä ruokaa kaloreita kyttäämättä. Olen siis normaalipainoinen mutta nyt oikeasti alan tykätä itsestäni ja miltä näytän. Olen käynyt valehtelematta lähes 10 eri valmennuskonseptia läpi ja tällä sain toivottua tulosta ja tämä muutti ajatuksia, että mitä se hyvinvointi on. Ei kalorien laskentaa, ei kymmeniä treenejä viikossa ei luopumista hyvästä ruoasta ja ravintolaruoista. Olen niin kiitollinen Nanalle, että halaisin jos voisin!♡”

”Kiitos aivan mahtavasta paketista! 5kg lähti kuten tavoite oli. Missään vaiheessa ei ole tarvinnut nähdä nälkää. Syöminen on pysynyt reilassa, herkkujakaan unohtamatta. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Kiitos Nana!!!”

”Kerrankin kurssi, joka vastaa lupauksiaan. Nanalla on mieletön fiilis, joka tarttuu. Ja samalla kaikki materiaali on saanut paljon ajatuksia, jotka kannattelevat kyllä pitkään. Täyden kympin 8 viikkoa !!! Kati 39”

”Valmennus antoi paljon työkaluja hyvinvointiin ja pisti ajattelemaan omia käsityksiä uudelleen. 10 vuoden laihduttamisen jälkeen, tämä valmennus auttoi minua päätöksessä lopettamaan jatkuva laihduttaminen ja keskittyä hyvään olooni liikunnan ja ruokavalion kautta ja lopettaa vaakalukemien tuijottaminen. Mahtavia reseptejä ja hyviä treenejä. Nana, sun positiviinen ja kannustava asenne tekee tietenkin koko paketista vielä paremman. Kiitos tuhannesti sulle!”

”Tykkäsin todella paljon valmennuksesta ja opin todella paljon uutta asiaa ruokavaliosta, treenaamisesta ja omasta hyvinvoinnista. Valmennuksen aikana tuli kysyttyä itseltä kysymyksiä jotka pakottivat pohtimaan itselle tärkeitä asioita. Armollisuus omaa kroppaansa kohtaan oli parasta mitä tämän valmennuksen myötä opin. Mielettömän hyvät resepti kirjat ja ihanasti erilaisia ruokia. Ihanaa että materiaaalit saa itelle myös talteen! Nana olet ihmisenä ihanan pirteä, aurinkoinen ja empaattinen, sovit hyvin tähän työhön mitä teet. Susta huokuu aitous 🙂 Kiitos paljon valmennuksesta. Tämä tuli juuri oikeaan aikaan minun elämään. Tämä verkkoympäristö oli selkeä ja yksinkertainen ja oli mukavaa että vastasit aina nopeasti kysymyksiin. Parhaita on tämänkaltaiset valmennukset, joissa painotetaan loppuelämän muutoksia, ei mitään pikakuureja. Ihanaa kevättä <3”

”Parasta tässä valmennuksessa on ehdottomasti se että jokainen pohtii rauhassa omia voimavaroja ja tekee kaiken omalla tahdilla. Jos joinain viikkoina ei ole pystynyt, ei se ole kaatanut mitään. Itse kun oon aloittanut kaiken urheilun jälleen nollasta tän valmennuksen kautta niin en todellakaan ole päässyt vielä mihinkään viikkojen 1-4 tms vauhtiin. Mistään ei ole syyllistetty ja valmentaja kannustaa eikä aiheuta stressiä.”

Tule sinäkin mukaan, valmennus starttaa 9.4.2018 (aloitusmateriaalit saat jo 3.4.), mutta nyt sinulla on mahdollisuus lunastaa se Pääsiäisen kunniaksi tarjoushintaan! Lue lisää täältä.

Nana Heikkilä

 

 

 

 

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna