Joskus tulee eteen tilanteita jolloin treenit jäävät tauolle tai minimiin syystä tai toisesta – loukkaantuminen, sairastelu, kiire, stressi, ylikunto tai muu syy joka pakottaa vaihtopenkille kovasta treenistä.

Tällöin ei kannata kuitenkaan heittää kirvestä kaivoon ja laittaa kaikkea läskiksi, sillä painonhallinta ja sporttisen ulkonäön säilyttäminen on täysin mahdollista, vaikkei hikitreenejä pääsisikään tekemään.

Miten pitää paino kurissa treenitauon aikana?
Itsellä treenitaukoa on kertynyt useampaan otteeseen niin työkiireiden kuin palautumisongelmien takia. Kovat treenit voivat olla jäähyllä, ja turhautuminen kasvaa kun mitään ei jaksa tai pysty tekemään. Tästä tekstistä löydät muutamia kikkoja joilla itse pystyin hallitsemaan omaa painoani ja pysymään omassa ns. ihannepainossani ilman treeniä.

Miten pitää paino kurissa treenitauon aikana

  • Hyötyliikunta

    Vaikka varsinaiset treenit olivat minimissä tai niitä ei käytännössä ollut juuri lainkaan, hyötyliikunta piti minut aktiivisena. Kävelin kaikkialle keskustan alueella, ja kävelyni oli todella nopeaa, 6,5-7km/h vauhtia. Lopeta siis löntystely tai maleksiminen, ja laita tossua toisen eteen. Ota vaikkapa työkassiin lenkkarit mukaan, jotta voit taittaa työmatkat kävellen, tai ainakin osan niistä.

  • Rappusten käyttö

    Asuin itse aikaisemmin viidennessä kerroksessa, ja käytän aina rappusia kun siihen vaan mahdollisuus on. Portaista tulee yllättävän paljon askelia, reidet ja pakarat joutuvat töihin ja lihassolut pysyvät aktiivisina.

  • Panosta ruokavalioon

    Moni ajattelee, että treenaaminen on ainoa tapa pysyä kunnossa, mutta fakta on, että noin 70-80% painonhallinnasta tapahtuu keittiön puolella, ja loput treenaamalla. Vaikket pääsisikään treenaamaan, syö puhtaasti ja terveellisesti, kroppa kiittää.

  • Muista kohtuus ja monipuolisuus

    Herkkuja ja epäterveellisempiäkin ruokia voi syödä silloin tällöin, kun pääsääntöisesti syö puhtaasti ja terveellisesti. On tärkeää jättää liian tiukkapipoiset ruokavaliot omaan huomioon, sillä tiukat dieetit usein kostautuvat turhilla ahmimiskohtauksilla.

  • Suhteuta ruokamäärät aktiivisuuteen

    Jos olet tottunut treenaamaan kovaa, mutta yhtäkkiä treenit jäävät, muista huomioida tämä ruokavaliossa. Voit kenties nipistää hiilihydraattien määrässä tai syklittää muuten näiden syömisen optimaaliseksi oman aktiivisuuden mukaan. Varo kuitenkin, ettet syö liian niukasti!

  • Nuku riittävästi

    Kun olet nukkunut hyvin, jaksat eri tavalla panostaa myös ruokavalioon. Väsyneenä sortuu helpommin roskaruokaan ja herkkuihin.

  • Kehonhuolto

    Treenitauko on mitä mahtavin ajankohta panostaa kehonhuoltoon: venyttele, joogaa, tee syvärentoutuksia…. Varsinkin jos kärsit ylikunnosta tai palautumisongelmista, on rauhoittuminen ja elvyttävä liikkuminen tarpeellista. Rauhoita, rentouta, huolla, ja kehosi kiittää lopulta.

 

Nyt kun on päässyt taas treenien pariin aktiivisemmin, sitä huomaa kuinka suuri merkitys näillä asioilla on ollutkin. Aktiivisuus ja hyötyliikkuminen ovat pitäneet omasta peruskunnosta huolta, eikä paluu liikunnan pariin ole läheskään niin takkuista kuin se voisi olla.

Oletko itse huomannut joidenkin tapojan tai vinkkien auttaneen sinua painonhallinnassa treenitauon aikana?

Nana Heikkilä

 

 

 

treenitauko

Tallenna

KESATREENIT