Mitä tehdä kun oma treenimotivaatio on hukassa?

Mitä tehdä kun treenimotivaatio on hukassa eikä saa itseään treenaamaan? Moni kuvittelee, ettei tällaiselle liikunta-alalla toimijalle tule koskaan tällaisia hetkiä, mutta voin kertoa, että viimeisen puolen vuoden aikana oma motivaatio on ollut jossain todella syvällä kallion kolossa piilossa.

Kesällä määrätyn treenikiellon jälkeen liikkuminen on maistunut pakkopullalta, ja jotenkin sitä ei vain ole saanut itsestänsä revittyä mitään irti. Varsinkin jos on mennyt salille ilman ohjelmaa tai vailla suunnitelmaa, salitreenaaminen on muistuttanut lähinnä sitä loitontajalaitteessa vitkuttamista lehteä tuijotellen. 

Mitä tehdä kun oma treenimotivaatio on hukassa?
Yksi suuri syy motivaation puuttumiseen on ollut myös tavoitteen loistaminen poissaolollaan. Silloin kun ei ole hajuakaan siitä, miksi treenaa tai mitä ylipäänsä on tekemässä, ei siinä tunnu olevan mitään mieltä. En itse jaksa treenata pyöreämmän pyllyn toivossa, vaan itselle merkitsee enemmänkin suoritus, hyvä ja vahva olo.

Toisekseen ylirasituksen takia määrätyn treenitauon jälkeen olen ollut ehkäpä jopa liian varovainen. Etten vaan rasita kehoani liikaa ja joudu väsymyskierteeseen, tai sohi tahallaan aikoinaan vaivannutta kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Keksin itselleni vaikka minkälaisia tekosyitä, ja oikeastaan ihan jokaisella treenikerralla ketutti, kun kaikki hengästytti ja tuntui niin pirun vaikealta. Missä oli se energia mihin olin tottunut? Miksi kroppa piiputti koko ajan? Ja jos ei piiputtanut, niin tuntui kuin keho olisi ollut laiska lahna, jonka liikuttaminen tuntui liian vaikealta, eivätkä lihakset totelleet mitään käskyjä.

TREENIMOTIVAATIO, O-HOI!

SOME EI KERRO KAIKKEA TOTUUTTA

Kun katsoo omaa Instagram-seinääni, niin siellä on läjäpäin treenivideoita ja -inspiraatiota, joita muille jaan. Jotenkin sen oman motivaation puuttumisen myöntäminen oli itselle todella vaikeaa, enkä halunnut jakaa sitä ympärilleni.

Sen sijaan tein erilaisia treenipätkiä ja treeniohjelmia, joista tiesin muiden saavan inspiraatiota omaan treenaamiseen. En kuitenkaan saanut motivoitua itse itseäni riittävästi, jotta olisin jaksanut säntillisesti tehdä kaiken perästä.

Siinäpä se ongelma taitaakin piillä. Kun päivät pitkät suunnittelee muille treenejä ja ohjelmia, ei ole tarvittavaa inspistä tehdä itselleen treeniohjelmaa. Ja vaikka inspistä olisikin, oman ohjelman tekeminen ja muokkaaminen on liian helppoa. Kun taas toinen on suunnitellut ohjelman, sen toteuttaa paljon kuuliaisemmin. Tosi juttu!

EVA W. NÄYTTÄÄ MALLIA

Kanarian kuvausreissulla marraskuussa päätin, että nyt täytyy ottaa itseään niskasta kiinni. Halusin takaisin oman energisen itseni, voimatasoni ja treenifiilikseni. Vuoden vaihteessa kun kuvasimme Sri Lankassa FIT with Nana VOL 2 treenikokonaisuutta, pääsin taas treenien makuun ja nautin siitä miten oikein tunsin, kun kroppa vahvistui treeni treeniltä.

Kun kamera pyöri eikä ollut muuta vaihtoehtoa, tuli treenit vedettyä hyvällä fiiliksellä loppuun asti. Tähän muuten oikeastaan kiteytyy FIT with Nana valmennuskokonaisuuksien ydin: kun treenaan alusta loppuun valmennettavan kanssa, harva viitsii painaa pausea tai stoppia ja lopettaa kesken kaiken. Kun on joku joka tsemppaa ja patistaa, treenit tulee vedettyä loppuun asti ja ah sitä voittajafiilistä treenin päätteeksi!

UUTTA INTOA UUSISTA LAJEISTA

Reissumme jälkeen olen hakenut uutta inspiraatiota uusista lajeista, ja olen nauttinut täysin rinnoin kun joku toinen kertoo mitä pitää tehdä ja kuinka paljon. Vaikka välillä tuntuu pahalta ja luulee kuolevansa, tulee annettua itsestään tuplasti sen mitä itse omalta itseltään vaatisi. Ja tämä on juuri sellaista treenaamista mikä kehittää.

Olen saanut nostettua kuntotasoani pikkuhiljaa menemällä epämukavuusalueelle, ja uskallettuani lähteä rohkeasti haastamaan itseäni. Olen käynyt nyrkkeilemässä Eva Wahlströmin vetämissä treeneissä, kiitos Björn Borg! Olen aloittanut uimisen ja uutena harrastuksena on löytynyt potkunyrkkeily. Lisäksi teen edelleen kotitreenejä ja käyn salilla, mutta tehokkaimmat treenit saan kun joku muu kertoo mitä tehdä.

Ensi viikolla olen lähdössä Martinan ja Nannan Real Training Camp treenileirille Marbellaan Mike’s Gymille. Mike’s Gym on sellainen paikka josta olen haaveillut kauan ja olen kuola poskella katsonut kaikkia treenivideoita tästä paikasta.

Aluksi kuitenkin epäröin leirille lähtöä oman kuntotasoni takia: haluanko mennä unelmieni treenipaikkaan vaillinaisella kunnolla? Kestääkö kroppani 4 päivää hikitreenejä, ja saanko treeneistä niin paljon irti kuin haluisin, jos kunto loppuu kesken? Rääkkäänkö itseäni yli rajojen kilpailuhenkisyyteni takia?

Näitä toki pohdin edelleen, mutta päätin uskaltaa ottaa härkää sarvista ja lähteä leirille mukaan. Tämä on toiminut taas yhtenä hyvänä välitavoitteena itselleni, ja näin olen saanut pidettyä hyvää treenimotivaatiota kuukauden ajan ylhäällä.

MISTÄ MOTIVAATIO?

Olen aikaisemminkin puhunut motivaation löytämisen tärkeydestä ja siitä, että motivaation syy on oma, eikä kenenkään muun. Yleensä sisäinen motivaatio kestää paremmin vastoinkäymiset kuin ulkoiset motivaattorit.

Esimerkkinä ulkoisesta motivaatiosta olkoon vaikkapa kapean keskivartalon ja vyötärön metsästäminen, ja sisäisenä motivaation lähteenä voisi samalle aihealueelle olla alaselkäkipujen vähentäminen vahvistamalla keskivartalon lihaksia.

Mitä luulet, kumpi jaksaa potkia eteenpäin silloinkin kun esimerkiksi ruokavaliossa tapahtuu pieniä repsahduksia? Tai jos nainen tulee raskaaksi, niin eipä varmasti enää sikspäkit paljoa vaakakupissa paina, toisin kuin vahvan keskivartalon merkitys jo ihan raskautta tukemaan (ja ehkäisemään niitä alaselän kipuja).

Itse huomaan ulkoisten motivaattoreiden lyhytaikaisuuden, koska en millään jaksa murehtia tai miettiä liikaa ulkonäköseikkoja. Voin saada treeni-inspiraation joku päivä sen takia, että päätän haluta hieman pyöreämmät olkapäät, mutta tämä ei usein kauaa kestä.

Sen sijaan motivaatio säilyy paremmin, jos ajattelen tavoitettani toimintakyvyn kannalta: jos vahvistan yläkropan voimatasojani, selkäni voi paremmin, jaksan paremmin roikkua renkaissa ja pääsen ehkä joku päivä kokeilemaan ninja-ratoja ja yläkropan voimaa vaativia liikkeitä.

Mitä tehdä kun oma treenimotivaatio on hukassa?

Mikä motivoi sinua liikkumaan, tai mitä teet jos oma motivaatiosi on kateissa? Haetko motivaation tavoitteiden kautta, tai kenties haetko porukasta voimaa?

Mahtavaa pakkasviikkoa, energiaa treeneihin ja muista astua myös sinne epämukavuusalueelle 😉 Minä hilpaisen tästä uuden harrastukseni potkunyrkkeilyn pariin, vaikka väsyttäisi. Sohva kutsuisi ja töitä riittäisi, mutta haluan saada illaksi treeneistä tulevan hyvän fiiliksen, ja haluan näyttää itselleni, että tätä motivaatiota ei tuosta noin vaan nujerreta!

Nana-Heikkila

 

 

Lue myös:

Kun ylirasitus yllättää

Treni ei kulje? Vältä näitä virheitä

Suoritatko hyvivointia?

KUVAT: VESA KOIVUNEN

 

 

KESATREENIT