KANNATTAAKO KIPEÄNÄ TREENAAMINEN?

Viime viikkojen kysytyin kysymys taitaa kuulua että kannattaako kipeänä treenata tai miten flunssasta pääsisi nopeammin eroon. Nyt kun erilaiset pöpöt ja influenssat jylläävät, kannattaa kiinnittää erityishuomiota hyvään käsihygieniaan ja muutenkin vastustuskyvyn hyvänä pitämiseen. Jos tauti pääsee kuitenkin ottamaan vallan, kannattaa treenit jättää suosiolla väliin ja panostaa lepoon.

Treenaamaan lähtemiseen, taudista toipumiseen ja riittävään treenitaukoon vaikuttaa kuitenkin se, miten ärhäkkä tauti on kyseessä. Jos nenä vuotaa hieman, voi kevyttä liikuntaa testata esimerkiksi kävelemällä, tai nuhaisena voi tehdä kevyttä kehonhuoltoa. Liike on lääke tietyissä rajoissa.

Jos kyseessä on kovempi flunssa tai kuume, kannattaa suosiolla jäädä peiton alle parantelemaan ja lepäämään. Nyt omassa tuttavapiirissä on jyllännyt sänkyyn kaatava influenssa B, ja tätä on esiintynyt kuumeen kanssa ja ilman.

Milloin kannattaa lähteä treenaamaan?

Jos olet kärsinyt alahengitystieoireista (niin sanotusti oireet kurkun alapuolella), hyvä nyrkkisääntö on pitää treenivapaita päiviä tervehtymisen jälkeen niin monta kuin sairaspäiviä oli. Eli jos olet ollut 5 päivää kuumeessa, olisi hyvä pitää 5 täysin oireetonta päivää tervehtymisen jälkeen.

Kovempi tauti kuten influenssa voi laittaa treenit jäähylle useammaksi viikoksi.

Tämä on varotoimenpide jälkitauteja vastaan. Nyt puhutaankin paljon sydänlihastulehduksista jälkitauteina, sekä myös erilaiset pitkittyneet flunssat saattavat alkaa vaivata, jos liian aikaisin lähtee rehkimään.

Surullisimmissa tapauksissa sydänlihastulehdukset ovat kaataneet muuten terveitä ihmisiä lopullisesti, tai jättäneet jäljet sydämeen loppu elämäksi.

Sairastamisen jälkeen ei kannata heti lähteä tekemään todella rankkaa hikitreeniä, vaan aloita maltillisesti. Totuta kroppa liikkeeseen askel askeleelta, ja nosta treenitehoja pikkuhiljaa. Voit testata liikkumista parinkymmenen minuutin kävelyllä, ja jos tämä tuntuu hyvältä, tai olo ei huonone, voit lähteä asteittain lisäämään rasituksen määrää.

KANNATTAAKO KIPEÄNÄ TREENAAMINEN?

Kevyemmästä flunssasta toipuu nopeammin

Jos olet sairastanut ylähengitystieinfektion, on toipuminen yleensä nopeampaa. Kuulostele oloasi, parin päivän päästä oireiden loputtua voit kokeilla jo kevyttä liikkumista. Jos tuntuu, että keho väsyy vielä liikaa, pidä liike kevyenä, esimerkiksi aktivoivana kävelynä tai kehonhuoltona ja keskity toipumiseen.

Miten eroon flunssasta?

Jos pöpö on puskemassa päälle, kannattaa ottaa lisäravinteita ja vitamiineja avuksi. Tässä omat keinot flunssaa ja pöpöjä vastaan:

  • Lepää ja nuku
  • Juo reilusti vettä ja lämpimiä nesteitä
  • Huolehdi käsihygieniasta
  • Tankkaa c- ja d-vitamiinia (c-vitamiinia voi ottaa jopa 3g/vrk flunssapäivinä)
  • Ota sinkkiä lisäravinteena
  • Lisää inkivääriä ruokavalioon
  • Juo flunssan karkottaja -teetä (resepti alla)
  • Kurlaa kipeää kurkkua suolavedellä
  • Syö ravitsevaa ruokaa riittävästi, jotta keho pääsee toipumaan

Flunssan karkottaja –tee

Tähän teehen voit käyttää esimerkiksi roibos-teetä tai mitä tahansa teetä josta pidät. Lisäksi tarvitset:

  • Sitruunan viipaleita
  • Inkiväärin paloja tai inkivääriä raastettuna
  • Pakuriuutetta
  • Echinaforcea
  • Hunajaa

Anna inkiväärin ja sitruunan hautua hetken, ja lisää pakuriuute, echina ja hunaja. Juo teetä niin usein kuin pystyt.

Itse käytän myös sinkki, c-vitamiini & echina suihketta, sekä myös imeskeltäviä sinkkitabletteja. Kurkkukipuun auttaa apteekista saatava hunajaliuos. Kipeää kurkkua voi kurlata myös suolavedellä.

KANNATTAAKO KIPEÄNÄ TREENATA?

Kannattaako kipeänä treenaaminen?

Aihe on ajankohtainen itselle, sillä reilu viikko sitten sairastuin itse yskään ja flunssaan, ja loppuviikoksi oli varattuna treenileiri Espanjassa. Alkuviikon keskityin lepoon ja paranteluun, ja keskiviikkona oli lento sateiseen Espanjaan.

Ensimmäisinä päivinä oli pakko jättää treenit välistä, sillä sykkeet nousivat korkealle jo pienestä ponnistuksesta. Onneksi kuume ei kuitenkaan noussut missään vaiheessa, ainoastaan yhtenä iltana oli hieman lämpöä. Loppuviikosta uskalsin jo treenailla varovaisesti, ja vähän varomattomamminkin. Normaalioloissa en olisi lähtenyt todellakaan vielä rehkimään, vaan olisin ollut vuodelevossa pidempään.

Koska treenileirillä oltiin, halusin itsekin kokeilla treenejä lauantaina, vaikka sykkeet nousivatkin vielä herkemmin ja ääni oli vielä painuksissa yskän jäljiltä. Iltapäivästä innostuin kovaan esteratatreeniin, jossa oli tiukkaa rutistusta 11 minuuttia. Juoksuosuudet vedin suurimman osan kävellen, jotta sain sykkeitä laskemaan ja sitä kautta rasitusta hieman pois.

Huom! Sykkeitä kovasti nostattava treeni on ehdoton EI toipilaalle, ja se on myös turhaa, sillä keho ei pysty ottamaan treenistä saatuja hyötyjä irti kun kehon puolustusjärjestelmä on kuormittunut valmiiksi.

En itse noudattanut tätä sääntöä, kun esteratakilpailu vei mennessään. Tuntosarvet pidin pystyssä koko ajan, ja tässä helpottaakin suuresti oman kehon tunteminen. Turhia riskejä ei kannata ottaa, sillä jälkitautien kanssa ei auta leikkiä.

Kipeänä treenaaminen ei ole leikin asia

Treenaamaan ei kannata lähteä puolikuntoisena, sillä riskit vakavampaan sairastumiseen on aina olemassa. Tauti kannattaakin sairastaa rauhassa pois, treenaamaan ehdit kyllä! Itse en näyttänyt tästä esimerkkiä oman treenileirin takia, ja osaksi tästä syystä nyt aiheesta kirjoitankin.

En halua usuttaa ketään treenaamaan liian aikaisin, ja varsinkin jos et tunne kehoasi hyvin etkä osaa tulkita sen lähettämiä viestejä, ota rauhallisesti toipumisen kanssa. Aktiivitreenaaja osaa ehkä paremmin haistella milloin treenaamaan voi lähteä ja miltä se tuntuu. Joskus kuitenkin malttamattomuus voi aiheuttaa viestien väärin tulkitsemista. Joten malttia tässäkin!

Terveitä talvipäiviä ja toipumisia kaikille flunssan kaataneille!

Lue myös:

Torju flunssa näillä vinkeillä

Nenän limakalvojen kosteuttaminen flunssan ehkäisyssä

Nana-Heikkila

 

 

 

KANNATTAAKO KIPEÄNÄ TREENATA?

KESATREENIT