Monthly Archives

helmikuu 2016

40

Wanna(be) Fitness Warrior + messulippuarvonta

Hyvinvointi, Kalisteniikka, Kehonpainoharjoittelu, Yleinen

Viikonloppuna starttaa taas Go Expo messut, joissa itsekin tulen viettämään aikaa varsinkin perjantaina. Perjantaina tuikkasen ulos varmasti must go listan teille viikonlopuksi, mutta jos olet tulossa perjantaina paikan päälle, tulethan kannustamaan meitä VIP Fitness warrior taistelijoita Fitness lavalle perjantaina iltapäivänä klo 13 🙂 Kisan järjestää Fitness Helsinki ja Else Lautala, ja edessä on siis esterata, joka tulee suorittaa mahdollisimman lyhyessä ajassa. Jännää! 😀 Varsinainen kilpailu pidetään sunnuntaina 6.3.2016. Itse lähden ujosti haistelemaan tunnelmia, sillä minulla on toisen olkapään kanssa pienoisia ongelmia, ja olenkin antanut nyt sen levätä koko viime viikon, jos se siitä vähän rauhottuisi. Messuviikonloppuna on myös edessä kahden päivän calisthenics koulutus, joten hyvä olisi olla iskussa tällöin, eikä liikaa rääkätä paikkoja  🙂

fitness-warrior-insta

Fitness-Warrior

Esterata

Muutenkin odotan messuja innolla, sieltä saa aina uusia ideoita niin treeniin kuin myös lajeihin, varusteisiin ja vaikka mihin. Yksi tutustumisen arvoinen ständi on EVOKE, osasto 6f179, ja sieltä löydät luonnollisia proteiinituotteita, -patukoita ja -mehuja. Mukana myös Ginger Peoplen inkivääriherkkuja, näitä olen ainakin itse menossa testailemaan, nams! Koodilla Nana saat -15% lisäalennuksen jo edullisista messuhinnoista 🙂

Mitä sinä haluaisit mennä katsomaan GoExpo messuille? Jätä vastaus kommenttikenttään, arvon 2 lipun paketin messuille torstaina 3.3.2016, vastausaikaa on keskiviikolle 2.3. asti.

IMG_9246

Aurinkoista viikkoa <3

Nana

 

 

 

0

Herkullinen ja kevyt täytetty uunibataatti

Yleinen

Bataatti on yksi kunkuimmista hiilihydraatin lähteistä, ja voi että se maistuukin hyvältä. Olen itse tehnyt bataattia muun muassa ranskalaisten muodossa, uunijuuresten kaverina sekä myös ihan vaan keittänyt, mutta nyt kaipasin jotain pientä piristystä myös bataattirintamalle.

Paljon oli erilaisia reseptejä juustojen ja avocadojen kanssa, mutta itse kaipasin jotain kevyempää täytettä, joten päädyin kehittelemään simppelin paprikasipulikorianteripaistoksen. Se sopi kuitenkin bataatin kanssa kuin nenä päähän, joten tässäpä teillekin herkullinen ja helppo resepti 🙂

kokkailut pienetIMG_6587

Täytetty uunibataatti:

  • iso bataatti
  • paprikaa
  • kevätsipulia
  • korianteria
  • chiliä
  • suolaa & pippuria

Halkaise bataatti pituussuunnassa, ja pistä haarukalla reikiä ympäri bataatin. Laita 200 asteiseen uuniin noin 30 minuutiksi. Sillä aikaa kuutioi paprika, kevätsipuli, chili ja korianteri. Paista kaikki muut paitsi korianteri, mausta suolalla ja pippurilla.

kokkailut pienetIMG_6547 kokkailut pienetIMG_6550
Ota bataatit uunista pois, halkaise keskeltä pituussuunnassa, ja täytä paprikasipulihöysteellä, lorauta päälle vähän oliiviöljyä ja laita uuniin vielä 10-15 minuutiksi.

kokkailut pienetIMG_6552 kokkailut pienetIMG_6558
Ota uunista, ripottele päälle tuoretta korianteria ja hieman suolaa, ja tarjoile vaikkapa kanafileiden ja granaattiomenan siementen kanssa.

kokkailut pienetIMG_6590 kokkailut pienetIMG_6562
Mumskis mumskis ja vatsat täyteen bataattia, toimii muuten ihan mahtavana treenin jälkeisenä ateriana 🙂

Nana

1

Aamupalabrunssia ja iiseilyä

Elämä, Hyvinvointi, laihdutus, Reseptit, Ruokavalio, Yleinen

Tänä viikonloppuna on aika ottaa iisisti ja nautiskella. Nauttia ystävien ja läheisten seurasta, ja lepuuttaa. Perjantaipäivä käynnistettiin ystävän voimalla aamupalabrunssilla, syötiin kaikkia (terveellisiä) herkkuja ja parannettiin maailmaa. Perjantai-iltapäivän jälkeen alkoi vapaa viikonloppu ohjauksista ja suunnittelutöistä, ja nokka suuntaakin tänään kohti mökkiä. Aah, mä niin odotan sitä rauhaa, ulkoilua, saunaa ja tietty hyvää seuraa! Aivot narikkaan vuorokaudeksi, villasukat jalkaan ja rentoa oleskelua, mmmmmm……

AAMUPALABRUNSSI Á LA NANA

brunssi pienetIMG_6639

  • siemenleipä
  • vihersmoothie
  • porkkanalehtikaalimehu (ainekset alla olevassa kuvassa)
  • paistetut kananmunat
  • mansikoita
  • kahvi

brunssi pienetIMG_6617 brunssi pienetIMG_6622 brunssi pienetIMG_6633 brunssi pienetIMG_6641 brunssi pienetIMG_6637 brunssi pienetIMG_6625brunssi pienetIMG_6643 brunssi pienetIMG_6644 brunssi pienetIMG_6646 brunssi pienetIMG_6630_2
Toivotan kaikille teille mussukoille rentouttavaa ja muksaa viikonloppua <3

Nana

 

89

Suussasulavat raakaherkut: minttuchocokuutiot (+arvonta)

Hyvinvointi, laihdutus, Reseptit, Ruokavalio, Yleinen

Nomnomnom, nyt on sellaista herkkua luvassa että oksat pois! Monet ovat kyselleet reseptiä minttusuklaaraakakkuun, joka on blogissa vilahdellut aina säännöllisin väliajoin, mutta reseptin salassapidon takia en ole voinut sitä jakaa. Nyt askartelin ja yhdistelin muutamia erilaisia reseptejä, sekä lisäilin ainesosia omasta hatusta, ja aikaansaannokseksi tuli maukkaat, raa’at, maidottomat ja gluteenittomat minttuchocokuutiot, ja resepti kuuluu seuraavasti:

Kakkupala

Minttuchocokuutiot (raaka, gluteeniton, maidoton)

Pohja:kokkailut pienetIMG_6434

  • manteli 3dl
  • taatelit 50g
  • rusinat 30g
  • raakakaakao 2 rkl
  • kookosöljy 4 rkl
  • kookossokeri 2 rkl
  • teff jauho 0,5 dl
  • suola 0,5 tl

kokkailut pienetIMG_6440 kokkailut pienetIMG_6441 kokkailut pienetIMG_6444

Hurautin ensin sauvasekoittimella murusiksi kaikki muut paitsi öljyn ja jauhot, ja kun mantelit sai suht pieniksi, lisäsin mukaan öljyn ja teff jauhon. Pohjan kuuluu olla aavistuksen kosteaa, muttei liian. Käytin itse noin 30×25 cm vuokaa, jonka vuorasin leivinpaperilla, ja sen jälkeen painelin massan tiiviisti vuoan pohjalle, ja laitoin pakkaseen kovettumaan.

Minttutäyte:

kokkailut pienetIMG_6448

  • 5 dl cashew pähkinöitä (liota vedessä noin 5-8h)
  • kookossokeri 4 rkl
  • 1 avocado
  • hunajaa
  • psyllium 2 rkl
  • kookoskerma 250 ml
  • kokosöljy 0,5 dl
  • kookosmanna 2 rkl
  • eritroli 6tl (tai muuta makeutusta)
  • toco 2 kukkurallista rkl
  • minttu-uute 2-3 rkl tai/ja piparminttuöljyä 1-2 tippaa
  • tuoreita mintun oksia

kokkailut pienetIMG_6454 kokkailut pienetIMG_6464

Liota cashewpähkinät, ja huuhdo hyvin. Kaada blenderiin kaikki ainekset paitsi tuore minttu, ja blendaa pehmeäksi massaksi. Kookoskerma kannattaa laittaa huoneenlämpöisenä, ei kuten minä jääkaappikylmänä, koska se ei vaan blendaannu kunnolla nesteenpuutteen takia. Maistele ja makeuta mielesi mukaan, makeuttajana voit käyttää mitä tahansa yllä olevista. Lisää loppuun mintun lehdet ja sekoita kevyesti, niin ettei lehdet mene ihan pieneksi silpuksi, vaan jää kivasti elävöittämään massaa.

Kaada pohjan päälle ja laita takaisin pakkaseen tekeytymään.

Choco:

kokkailut pienetIMG_6479

  • raakakaakaojauhe 3 rkl
  • kaakaovoi 150g
  • kookoskerma 3 dl
  • psyllium 3 tl
  • kookossokeri 3,5 rkl
  • suklaa steviatipat 10
  • avocado 1
  • toco 2 kukkurallista rkl
  • hunaja

kokkailut pienetIMG_6475

Sulata kaakaovoi lämpimässä vesihauteessa. Kaada blenderiin kaikki ainekset, ja sekoita tasaiseksi massaksi. Maistele ja makeuta mielesi mukaan. Chocokerros voi olla aika makeaa, jos minttukerros jäi hieman raikkaammaksi.

Kaada vuoan päällimmäiseksi ja anna pakastua muutamia tunteja tai yön yli. Voit leikata kakusta kuutioita muutaman tunnin jälkeen, ja pakastaa erikseen, jos haluat jakaa erän useampaan satsiin.

Kuutiot voi tarjoilla vielä aavistuksen jäisinä, jolloin ne muistuttavat vähän jäätelöä, tai sitten jääkaappisulina. Jääkaapissa kuutiot säilyvät noin 3-4 päivää, pakkasessa sitten kauemmin, josta niitä onkin helppo nostella sulamaan erissä.

Voit koristella kuutiot kaakaonibseillä ja mintun lehdillä.

Kakkupala

Niin hyvää että taju lähtee 😉

Miksi raakaherkkuja? Koska raakakakut ja raakasuklaa ovat täynnä sellaisia ravinteita, joita kroppamme pystyy käyttämään hyödykseen, ja esimerkiksi raakakaakao on erittäin ravinnerikas ruoka-aine. Se sisältää yli 1200 aktiivista ainesosaa ja on pullollaan antioksidantteja. Raakaherkuista ei tule myöskään sellaista sokerikrapulaa, mikä tulee normaaleista sökerihöttöleivonnaisista tai karkeista. Toki näitäkin syön itse silloin tällöin, mutta en halua moista olotilaa joka päivä. Herkut ovat myös gluteenittomia ja maidottomia, joten sopivat myös erityisruokavalioita noudattaville.

ARVONTA:

Kerro oma kokemuksesi raakasuklaista tai -kakuista, oletko päässyt itse näitä valmistamaan, tai jos et ole, mitä haluaisit eniten testata? Jätä vastauksesi kommenttikenttään ma 29.2. mennessä, niin olet mukana kahden (2kpl) raakakakkuvalmispaketin* arvonnassa (arvo 29,90€).

raakakaukvalmistus_139x175
Koodilla NANA saat Foodinin verkkokaupasta -10% alennuksen.

Kannattaa tsekata myös:

Oona Tolppasen reseptit: Mangolimekookos-kakku ja banaani & metsämarja-raakasuklaa
Monnan ihana teksti raakasuklaasta.

Slurps,
Nana

*) Tuotepalkinnot saatu Foodinilta

8

Ruokapäiväkirjaa ja pohdintaa terveellisestä syömisestä

Hyvinvointi, laihdutus, ruokapäiväkirja, Ruokavalio, Yleinen

Mitä se terveellinen syöminen oikein on? Mielestäni se on sellaista syömistä, joka ei aiheuta stressiä, josta saa tarpeeksi energiaa ja ravinteita, josta tulee hyvä olo ja sitä kautta hyvä mieli. Ja ehkä mikä tärkeimpänä, mikä ei lisää stressiä tai aiheuta harmaita hiuksia.

Monet luulevat, että terveellisen syömisen pitää olla jotain erikoishifistelyä, mutta pöh ei todellakaan tarvitse! Pitää osata valita vain ne hyvät ja terveelliset vaihtoehdot, ja syödä mahdollisimman vähän epäterveellisiä, hyvin rasvaisia ja sokeripitoisia ruokia. Se ei edellytä ruokakippojen roudaamista jokaikisiin kissanristiäisiin, vaan fiksuja valintoja jokapäiväisessä elämässä. Silloin kun on aika herkutella, herkutellaan. Mutta pidetään se kokonaiskuva mielessä. Ei vedetä kitudieetillä arkipäiviä, ja sitten viikonloppuna syödä  kaksin käsin kuin ikinä ei olisi ruokaa nähnyt. Se kokonaisuus ystävät hyvät 🙂

Välillä ihan turhauttaa, kun mietitään että voinko nyt tässä välipalalla syödä banaanin, kun siinähän on sen verran hedelmäsokeria, tai voinkohan nyt ottaa pienen kourallisen pähkinöitä, kun nälkä olisi, mutta sitten viikonloppuna vedetään kuitenkin hyvällä omallatunnolla pizzaa, kokista ja vielä jättipussi irttareita päälle. Ja varmuuden vuoksi pullo punaviiniä viimeistelemään lopputulos. Eikä siinäkään mitään, joskus on hyvä vetää överit, mutta että sitten mietitään sitä yhtä helvetin banaania, josta kuitenkin kroppamme saa ravinteita?  Jepjep 😉

IMG_8627

Beware! Nämä voivat kaataa veneen…. Eiku?

Oma syömiseni on rentoa, ja se vaihtelee päivittäin fiiliksen ja olojen mukaan. Joskus kaipaan enemmän hiilaria, joskus pärjään vähemmällä. Tietysti eräänlainen säännöllisyys olisi hyvä, jos haluaisi vaikkapa tarkkailla miten tietty hiilarimäärä vaikuttaa oloon, mutta jostain syystä tarkoista ruokavalioista dieettiaikoina on jäänyt sen verran kammo päälle, että mieluummin pyrin kuuntelemaan omaa kroppaa 🙂

Ruokapäiväkirjani toissa viikolta:

Maanantai 8.2.2016

Aamulla argi+ ja vihersmoothie.

Aamupalaksi protskusmoothie, 2 raakakakkupalasta, kahvi, välipalaksi omena ja pähkinöitä, louonaaksi riisiä ja burgundinpataa, välipalaksi raakasuklaata ja kahvia, kourallinen pähkinöitä, illalliseksi kanafileitä, tomaattia, granaattiomenan siemeniä ja bataattiranskalaisia, iltapalaksi tuorepuuro mulperimarjoilla.

IMG_9008
Tiistai 9.2.2016

Aamulla argi+ ja vihersmoothie.

Aamupalaksi vähän tuorepuuroa ja kahvia, treenin jälkeen smoothie, banaani ja evoke proteiinipatukka, välipalaksi pähkinöitä, myöhäiseksi lounaaksi tuorepuuro, kanaa, tomaattia ja vitamin well juoma, illalliseksi tomaattista jauhelihakastiketta ja riisipastaa sekä granaattiomenan siemeniä.

IMG_9007
Keskiviikko 10.2.2016

Aamulla argi+ ja vihersmoothie.

Aamupalaksi kanaa, 2 porkkanaa ja pähkinöitä, lounaaksi gluteenitonta bataattipastaa ja jauhelihakastiketta, välipalaksi raakasuklaata pari palaa ja kahvia, banaani ja pähkinöitä, ohjausten välissä bansku, illalliseksi bataattiranskalaisia, kanaa, kurkkua ja tomaattia.

IMG_9006
Torstai 11.2.2016

Aamulla argi+ ja vihersmoothie.

Aamupalaksi gluteeniton mysli ja hedelmiä, lounaaksi riisiä ja burgundinpataa, välipalaksi banaani, pähkinöitä ja evoke proteiinipatukka, toiseksi välipalaksi evoke proteiinimehu ja tuorepuuro mulperimarjoilla, illalliseksi bataattipasta ja jauhelihakastiketta.

IMG_9005
Perjantai 12.2.2016

Aamulla argi+ ja vihersmoothie.

Aamupalaksi Protskusmoothie ja pähkinöitä, lounaaksi kanaa, pähkinöitä ja smoothien jämät, välipalaksi kahvi ja muutama raakasuklaa gojimarja, välipalaksi seesamikanaa ja parsaa, toiseksi välipalaksi vitamin well juoma ja pari palaa raakasuklaata, illalliseksi seesamikanaa ja parsakaalia.

IMG_9004
Lauantai 13.2.2016

Aamulla argi+ ja vihersmoothie.

Aamupalaksi kanaa, tomaattia, pähkinöitä banaani ja kahvi, välipalaksi 2 gluteenitonta kauraleipää porosalamilla ja kookoskermakahvi, alkudrinkiksi illallisella mansikkamargarita, alkupalaksi gluteeniton siemenleipä ja salaatti, pääruoaksi vihanneksia, raclettejuustoa, naudan sisäfilettä ja chorizoa, jälkiruoaksi raakasuklaassa dipattuja mansikoita (ja vaahtokarkkeja) sekä kookoskermakahvi gallianolla.

IMG_9003
Sunnuntai 14.2.2016

Aamupalaksi argi+, evoke proteiinimehu, gluteenitonta siemenleipää hevosenpaistilla ja kahvi, lounaaksi gluteenitonta pastaa ja chiliyrttikanaa, illalliseksi gluteenitonta pastaa ja chiliyrttikanaa.

IMG_9002
Tällä viikolla hiilarin lähteenä toimi erilaiset gluteenittomat pastat, ja esimerkiksi riisi jäi vähemmälle. Normaalisti pyrin syömään enemmän bataattia ja sitä riisiä, ja jos pastaa syön, yritän syödä sen esimerkiksi riisi- tai bataattipastana. Bataatti on ihan älyttömän hyvä hiilihydraatin lähde, ja eilen testasin uutta ja maukasta täytettyä uunibataatin reseptiä, reseptiä tulossa pian blogiin 🙂

Onko sinulla jotain sellaisia asioita, jotka koet erityisen vaikeiksi ravintoasioissa? Mikä on oma kompastuskivesi, vai rullaako syömisesi rennosti omalla painollaan?

Mukavaa hiihtoloman jatkoa etelään ja sen odotusta pohjosempaan 🙂

Nana