Osa ihmisistä välttelee täysin turhaa tiettyjä ruoka-aineita, kuten vilja- tai maitotuotteita. Osa välttelee näitä ruoka-aineita tietämättään edes miksi, tai osa saattaa demonisoida näitä virheellisessä luulossa.

Viime vuosien ruokavalio-trendi onkin ollut viljaton, gluteeniton tai maidoton. Ravintoloissa ja kahviloissa harotaan hiuksia kun joka toinen pyytää leipänsä gluteenittomana, mutta silti syövät jälkiruoaksi normaalia mustapiirakkaa. Miksei tiettyjä ruoka-aineita kannattaisi demonisoida vahingossa? Voi nimittäin olla, että demonisoinnilla luodaan niitä ongelmia ja yliherkkyyksiä, täysin turhaan. 

Vältteletkö tiettyjä ruoka-aineita ja miksi?

Elämäntaparemontti ja muutokset ruokavaliossa terveellisempään suuntaan ovat aina hieno juttu. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ruokavalion muutos terveellisempään suuntaan tuo aina positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin ja oloon. Mistä tiedät, mikä vaikuttaa mihinkin, jos kaikki vedetään kerralla uusiksi?

Eli jos aikaisemmin olet syönyt epäterveellisesti, olet laiminlyönyt kasvisten syönnin tai riittävän vedenjuonnin, tai jos olet lähinnä syönyt eines- tai pikaruokaa, totta hemmetissä olo paranee jos yhtäkkiä alat syömään terveellisesti, lisäät kasviksia, alat juomaan vettä, aloitat syömään säännöllisemmin ja pienempiä annoksia (tai suurempia). On aivan varmaa, että vointisi paranee, turvotus vähenee ja olosi on energisempi.

Monet virheellisesti yhdistävät nämä terveellisemmän ruokavalion aiheuttamat positiiviset vaikutukset ruoka-aineiden rajoittamiseen, kuten esimerkiksi viljattomaan tai maidottomaan ruokavalioon. Kannattaisi kuitenkin ensin kokeilla pelkkää ruokavalion siistimistä, ja vasta sen jälkeen kokeilla erilaisten ruoka-aineiden eliminoimista.

Koska pahimmassa tapauksessa tiettyjen ruoka-aineiden karsimisella voidaan luoda itselleen oikeasti yliherkkyyksiä, vaikkei näitä alunperin ollut edes olemassa. Joten jos aloitat gluteenittoman, kannattaa miettiä haluaako gluteenitonta ruokavaliota noudattaa lopun ikäänsä? Ei enää tavallisia pullia, lettuja tai pizzoja ilman järkyttäviä vatsakipuja tai kramppeja.

Demonisoitko turhaan tiettyjä ruoka-aineita?

Onko gluteeniton tai maidoton ruokavalio sinulle tarpeellinen?

Tällä kirjoituksella ei ole tarkoitus haukkua niitä, jotka erikoisruokavalioita noudattavat, mutta lähinnä herättää miettimään syitä sille, miksi näin tekee? Jos kärsit keliakiasta tai oikeasti saat oireita jostain ruoka-aineesta, tottahan toki tätä ruoka-ainetta kannattaa vältellä. Mutta rajoituksia ei kannata lähteä tekemään summa mutikassa, vaan ensin on hyvä selvittää, mikä vaikuttaa mihinkin, paraneeko olo pelkästään ruokailutottumuksia muuttamalla, ei ruoka-aineita karsimalla?

Jos kuitenkin syöt jo terveellisesti ja säännöllisesti, voi ja kannattaa erilaisia kokeilujaksoja tehdä. Voit jättää viljat tai gluteenin pois kuukaudeksi ja katsoa miten tämä vaikuttaa oloosi. Tai voit jättää maitotuotteet pois ruokavaliostasi ja katsoa millaiset vaikutukset tällä on. Monet ovat saaneet apuja vatsaoireisiin, limaisuuteen, tulehduksiin ja vatsan hyvinvointiin karsimalla itselleen sopimattomat ruoka-aineet pois ruokavaliosta, ja tämä on hienoa.

Mutta muutokset kannattaa tehdä yksi kerrallaan, jotta oikeasti tiedät mikä positiivisen muutoksen aiheuttaa, ja jottet turhaan jätä sellaisia ruokia pois josta pidät, ja joista ei sinulle ongelmia aiheudu.

Lue myös nämä:

Ooksäkin ruokavaliolla?

Lasketko kaloreita? Lopeta!

Laihdutus – kaiken pahan alku ja juuri

Nana-Heikkila

 

RUOKAVALIO