Monthly Archives

lokakuu 2012

0

Happy Halloween

Yleinen

Heissan,

Tänäänhän on virallisesti se päivä, kun juhlitaan Halloweenia. Wikipedia kertoo näin:
Halloween on anglosaksisissamaissa pyhäinpäivän aattona lokakuun viimeisenä päivänä 31.10. vietettävä juhlapäivä, alkuaan muinaisten kelttientalvenalkamisen päivä, jolloin vainajahenkien uskottiin liikkuvan. Nimi on lyhenne englannin sanoista ”All Hallows’ Eve” eli pyhäinpäivän aatto. ”

Innostuin kaivamaan viime vuoden Halloween-bileiden kuvat arkistoista, ja sainpa taas hyvät naurut. Tosiaan pidimme isommat pippalot viime vuonna Noormarkun Havulinna-kartanossa, joka sopi tunnelmaan bileisiin kuin nenä päähän. Menimme toisen pariskunnan kanssa jo edeltävänä iltana koristelemaan paikkoja, ja kaivertamaan asiaan kuuluvat kurpitsat. Juhlissamme oli pukupakko, ja paras pukeutuja palkittiin ruhtinaallisesti. Kaikki vieraat olivat panostaneet asuihin, ja juhlissa oli toinen toistaan huikeampia asuja! Oli ihana katsella, kun kaikki olivat jaksaneet panostaa 🙂
Harmittavasti tänä vuonna kyseinen paikka oli jo varattuna, emmekä tästä syystä pitäneet Halloween-kinkereitä tänä vuonna. Nythän minulla olisi ollutkin koulutus koko viikonlopun, joten tästäkään syystä juhlat eivät olisi onnistuneet.
Ehkäpä ensi vuonna sitten taas uudestaan 😉
Alla kuvasatoa juhlista…



Minä ja Riina
Oma kurpitsa 🙂
Kuollut Sheikki
Tappajakirurgi ja vampyyri kartanonrouva
Saw-elokuvasta Mr. Jig
Hatuntekijä ja Hertta-Rouva
Hanna-mummo

Ruokailupöytä

Palkintojen jako

Onko sinulla Halloween suunnitelmia, tai peräti naamiaisjuhlia tänä vuonna, ja miksi olet ajatellut pukeutua? Tai jos ei ole suunnitteilla juhlia, niin miksi haluaisit pukeutua? 🙂

Squiik,
Nana

0

Uutta lukemista

Yleinen

Ciao,

Olen onnistunut keräämään muutaman mielenkiintoisen kirjan, ja odotan kovasti, että näitä pääsisin lueskelemaan, mutta työ ja treeni häiritsee vapaa-aikaani niin paljon (;)), ettei aikaa ole jäänyt näiden kirjojen lukemiseen, varsinkin nyt kun pitäisi opiskella vielä ensi sunnuntain lisenssikoetta varten. Mutta ensi viikolla aloitan jonkun näistä, voisin veikata, että kallistun opukseen ”Syö hyvin ja hoikistu!”.

Syö hyvin ja hoikistu!, 4 tunnin työviikko, Rajaton, Liikuntaravitsemus, Belle Ligne

Tässä koosteet kirjoista:

Syö hyvin ja hoikistu, Muscle & Fitness:

”Kirja ei ole pelkästään keittokirja, vaan luotettava tiedonlähde, josta saat tarpeellista tietoa ravitsemuksen perustotuuksista. Se on ainutlaatuinen ravitsemus-opas, suunnannäyttäjä, joka auttaa tekemään oikeita valintoja saavuttaaksesi ihannevartalosi. Tämä opas neuvoo laihtumaan, syömällä hyvin. Kirja sisältää monipuolisten ruokien valmistusohjeet, niiden ravintoarvot annosta kohti ja ravitsemuksellisia neuvoja. Vertailutaulukkojen ja esimerkkiruokavalioiden sekä herkullisten reseptien avulla olet menossa kohti hyväkuntoista kehoa sekä parempaa vointia.”

4 tunnin työviikko, Timothy Ferriss:


”Jos haluat toteuttaa unelmiasi nyt, etkä 30 vuoden kuluttua, niin tutustu tähän kirjaan.Tim Ferrissin kirja esittelee uutta tapaa ratkaista vanha ongelma: Kuinka voisimme saada enemmän vapaa-aikaa työskentelemällä vähemmän. Voit muuttaa elämänlaatuasi tekemällä vain asioita, joita itse haluat tehdä.”

Rajaton – kuvittele, usko, saavuta, Jillian Michaels:

”Monet oma-apukirjat ovat täynnä kliseitä ja imeliä mantroja: rakasta itseäsi, näe lasi puoliksi täynnä, usko vetovoiman lakiin. Todellisuudessa mikään ei ole niin yksinkertaista. Ihmisen elinikä on täynnä kamppailua eikä vaikeuksista nousta hetkellisellä positiivisella ajattelulla.Mutta oikealla asenteella ja taidoilla voi todellakin saavuttaa mitä ikinä tahtoo. Tämän kirjan avulla voi löytää molemmat, sekä asenteen että taidot, joiden avulla voi saavuttaa tarvitun muutoksen elämään.Unohda jatkuva kamppailu: on tullut sinun aikasi loistaa ja onnistua! Jokaisella ihmisellä on mahdollisuus rajattomaan terveyteen, vaurauteen ja onnellisuuteen. Niiden saavuttaminen ei ole helppoa – mikään tavoittelemisen arvoinen ei koskaan ole – mutta vaivannäkö muuttaa elämäsi täysin. Riko rajasi ja löydä todellinen potentiaalisi!”

Liikuntaravitsemus, VK-Kustannus:


”Kirja on tarkoitettu jokaiselle, joka kaipaa viimeisintä ja luotettavinta tietoa ravinnon merkityksestä liikunnassa. Se soveltuu niin omaksi ilokseen liikkuville kuntoilijoille kuin kilpaurheilijoille, valmentajille ja muille urheilijoiden kanssa työskenteleville ammattilaisille. Tieteellisen lähtökohdan ja kattavien kirjallisuusviitteiden ansiosta kirja soveltuu myös erinomaisesti oppikirjaksi liikunta- ja terveysalan opiskelijoille.”

Belle Ligne – Ryhtiä, kiinteyttä ja voimaa, VK-Kustannus:


”Kirja käsittelee innostavalla ja käytännönläheisellä tavalla naisen eri kehon tyyppien erityispiirteet huomioivaa lihaskuntoharjoittelua. Yli 100 liikettä sekä tarkat ja havainnolliset nelivärikuvat, joiden avulla on helppo hahmottaa liikkeen oikea suoritustekniikka ja kuormitettavat lihasryhmät. Naisille suunnattu kirja syventyy vartalon ”ongelmakohtiin” ja yleisimpien ”tavoitelihasryhmien” harjoitusliikkeisiin. Kirjan avulla voit päätellä oman vartalotyyppisi ja saat arvokkaita, kehotyyppisi erityispiirteet huomioivia harjoitusohjeita, joiden avulla saavutat tavoitteesi varmemmin ja vähemmällä ponnistelulla.” 

Seuraavana hankinnassa on varmaankin Maanantaisoturit-kirja. Onko kellään lukukokemuksia tästä kirjasta, onko ostamisen arvoinen? Onko sinulla ehdottaa joku hyvä ja mielenkiintoinen treeniaiheinen kirja, tai kenties kirja joka käsittelee henkistä hyvinvointia ja tasapainoa tms?

Odotan tulevia vapaita viikonlopuja ihan älyttömästi, sitä että saa vetästä villasukat jalkaan, käpertyä sohvalle viltin alle ja ottaa kirja kätösiin ja rentoutua. Tosin vastapainoksi voisin hankkia jonkun kevyen romaanin, jota voi sitten lukea hieman eri asenteella 🙂

Muisk,
Nana

0

Viikonlopun vilskettä, ja Bootcampin sunnuntaibrunssi

Yleinen

Heipsun!

Takana on aivan ihana viikonloppu, ensilumi saapui, kelit suosivat, näin kavereita ja kaikkea kivaa 🙂

Perjantain aloitin aamuspinningillä, ja työpäivän jälkeen kävin heittämässä auton kotiin ja lähdin kävellen salille Selloon. Treeni kulki hyvin, ja sain hyvän tuntuman koipiin. Loppuverkkana toimi kävely kotiin (25 min). Tosin kello oli jo yli kahdeksan, joten ulkona oli kovin pimeää, ja pelkään ehkä maailman eniten pimeää…. Joten tämä tyttönen välillä kirmasi kuin aropupu pimeimmät pätkät, ja pää pyöri ympyrää valppaana kohtaamaan kaikki metsän möröt =D Noh eihän niitä mörköjä vastaan tullut, mutta olisi ollut huvittavaa seurata omaa sykettä näillä pimeimmillä pätkillä, kun pelkkä mielikuvituksen voima sai pulssin kohomaan ;D

Perjantai-ilta menikin ihan kotosalla, tein ruokaa ja luin tulevan viikonlopun Trainer Labin lisenssikokeeseen. Mies oli töissä koko viikonlopun, joten sain rauhassa istua illan nenä kiinni kirjassa 🙂

Lenkkimaisemia lauantai-aamuna 🙂

 
Ihan selvästi lunta maassa 😉

Lauantaina heräsin ennen yhdeksää, mittari näytti -9c, ja päätin lähteä testaamaan polvea juoksulenkille. Hyvin se kesti, ja sain hölkkäiltyä 6 km (38 min). Jeeesh 🙂 Sitten oli vuorossa taas lukemista, lukemista ja lukemista. Lukutauolla suuntasin taas salille, jossa moukaroitavana oli yläkroppa. Salin jälkeen tulikin jo kiire laittautua ystäväni läksiäisjuhliin, jossa olin siis huom. autolla 🙂 * taputtelee itseään selkään 😉 * Juhlia ennen kävin kuitenkin hakemassa Kannelmäen Prismasta riisi qvinoa spagettia, mistään muualta en ole tätä vielä löytänyt. Paketti maksaa siellä 3,95 €, joten ei mitenkään ihan superedullista….

Sunnuntaina olin tietysti autuaan onnellisena unohtanut koko talviaikaan siirtymisen, ja heräsin siis tietämättänä 7.30. Voi sitä riemun määrää, kun tajusin, että sain yhden extratunnin jo valmiiksi kiireiseen päivään! Aamu meni pyykkiä pesten ja lukien, ja vähän ennen kymmentä suuntasin pihatalkoisiimme, jossa puolitoista tuntia hurahti huomaamatta haravoiden ja kiviä kannellen. Sen jälkeen pitikin lähteä jo Bootcampin brunssille, joka pidettiin nyyttärihengessä Koutsin kotona. Ruoka oli mielettömän hyvää, ja sitä oli riittävästi. Alla kuvasaldoa brunssilta. Istuimme brunssilla yli neljä tuntia, jotenkin kiire unohtui ja oli ihana ottaa ihan relasti.

Gluteenitonta porkkanaleipää, kinkkumunakasta rucolalla, kasvismunakas,
falafel-pyöryköitä, porkkanakakkua, jugurttia….
Salaattia, kurkkua, korianteria, tomaattia, pähkinöitä, kanasuikaleita, qvinoaa…..

Ruisnappeja kylmäsavulohella, avocadolla, tillillä, ja smetanalla…

Hunks kuohuviiniä (jep, luitte oikein! ;))

Raakasuklaakookospallot

Sitten oli vielä ihanaa pullaa ja kahvikakkua, joista harmittavasti ei tullut kuvaa otettua….

Brunssin jälkeen käväisin vanhempieni luona, tosin vain pikavisiitillä, kun oli taas kiire äänestämään. Kotiin päästyäni puoli kahdeksan maissa söin vähän iltapalaa, venyttelin ja luin hieman lisää. Aamulla suunnitellut päikkärit ei mahtunut päiväohjelmaan, joten uni tuli makoisasti ennen yhtätöista…

Ai niin, perjantai alkoi töissä hyvillä nauruilla, kun pomo oli laittanut penkilleni ”kuulemma hieman tavoitetta” ;D

Kuva tarkempana… =D

Viikko käynnistyi taas aamulenkillä, ja tunnen, että tästä tulee hyvä viikko 🙂

Smile,
Nana

0

Viikon treenailut

Yleinen

Moikka!

Meillä on kotona ollut pieniä ongelmia modeemin kanssa, ja tästä syystä kirjoittelu on jäänyt vähemmälle viikonlopun aikana. Tällä hetkellä joudun istumaan eteiskäytävällä puhelinpistokkeen vieressä, kone kiinni modeemin piuhassa. Ei siinä muuten mitään mutta hanuri puutuu =D

Mutta asiaan 🙂

Kuva täältä http://www.motivationblog.org/fitness-motivation-wallpapers/

Alla koostetta siis viikon treenailuista. Ruokia en tällä viikolla jaksanut kirjata ylös, taisi tulla yliannostus viime viikon ruokapäiväkirjasta, kun jokaikinen suupala piti laittaa ylös, tarkka määrä, kuva, ja kellonaika. Blaah, pidin siis pientä taukoa tämän viikon 😉 Syömiseni on kuitenkin ollut samankaltaista kuin muinakin viikkoina, eli ei mitään  muutoksia sillä saralla. Viime sunnuntaina kirjoittelin humppausreissun jälkeisestä olotilasta, ja mainitsinkin, että eilen lauantaina juhlittiin ystäväni läksiäisiä, ja mietin pystyisinkö olemaan vesilinjalla kyseisen illan – ja pystyin! Olin autolla, mutta mukavaa oli. Kotiin lähdin kuitenkin jo klo 22.30, eli kunnon yöunetkin sain 🙂 Tänä aamuna en edes tajunnut, että kelloja on siirretty, joten nousin ylös 7.30, joka on kyllä mulle aikaisin näin sunnuntaiaamuna!

On ollut ihan superkiva päivä, meillä oli Bootcampin brunssi päivällä, tästä kerron myöhemmin lisää.

Ja nyt niihin treenailuihin. Otin tällä viikolla mukaan taas aamuaerobiset, jotka on hieman jäänyt syystä tai toisesta viimeaikoina. Kulunut treeniviikkoni näyttää siis seuraavalta:

Ma sali jalat + vatsat (syväkyykky, jalkaprässi, reiden ojennus, reiden koukistus istuen)
Ti aamu spinning 45 min
illalla sali selkä-olkapäät (ylätalja, kulmasoutu, vipunosto eteen, pystypunnerrus, pystysoutu, viparit takaolkapäille (en tiedä liikkeen nimeä), ”kulmasoutu” laitteessa istuen (en muista liikkeen nimeä)
Ke bootcamp Eiranrannassa
To lepopäivä
Pe aamuspinning 50 min
Illalla kävely salille (20 min) sali takareidet-pakarat (reisikoukistus maaten, SJMV kahvakuulalla, askelkyykky toinen jalka penkillä, butt blaster, sumokyykky hypyllä) kävely takaisin 25 min
La aamulenkki 6 km (37 min)
Iltapäiväsali yläkroppa (perhonen penkillä, hauiskääntö kp, hauiskääntö tangolla, pystypunnerrus, vipunosto, leuanveto laitteessa, dippi laitteessa, alatalja rusetilla, ylätalja pull down selälle, alatalja takaolkapäät, ylätalja pull down ojentajille)
Sunnuntai 90 min haravointi, muuten lepopäivä

Itse olen tyytyväinen treeniviikkooni, erityisesti siihen että sain nuo aamuaerobiset taas mukaan kuvioihin, että on jaksanut herätä vähän aikaisemmin 🙂

Miten teidän treenit on kulkenut, onko ollut onnistumisia tai epäonnistumisia?

Ps. vielä on muutama päivä aikaa tehdä lokakuun haasteeni, eli tuloksia kehiin 😉

Nana

0

Proteiinipitoiset makurahkat syynissä

Yleinen

Moikka,

Nyt kun joka tuutissa painotetaan proteiinin tärkeyttä painonhallinnassa (mikä on tietysti oikein), on monet elintarviketuottajat ottanut erilaiset proteiinipitoiset maitovalmisteet valikoimiinsa. Jugurteissa tai muissa maitovalmisteissa mainostetaan iskulauseilla ”nyt entistä enemmän proteiinia”, ”korkeaproteiininen” jne. Kuitenkin näissä tuotteissa saattaa olla korkea sokeripitoisuus. Sama juttu esiintyy myös vähärasvaisuutta mainostettaessa, eli tällöin tuotteessa saattaa olla huimat kalori- ja sokerimäärät vähärasvaisuudesta huolimatta. Tällöin monet kuluttajat, jotka eivät ole kovin ”ravintoarvotietoisia”, eivätkä ole tottuneet lukemaan tuoteselosteita, syövät ns. tietämättään tai vahingossa tuotteita, jotka eivät olekaan niin terveellisiä kuin mitä he uskovat.

Alla muutamia esimerkkejä, joista näkee hyvin eri tuotteiden eroja:

Valio Profeel proteiinirahka

 

Vitalinea juotava proteiinijugurtti

Muutama esimerkki mitä itse syön useasti, joissa proteiinin määrä on ainakin tupla hiilareihin verrattuna:

Jossakin Pirkan rahkassa sokereita oli vain 1,3 g hiilarin määrästä, saattoi olla tämä

Sitten päästään uuteen Islantilaiseen Skyr-rahkaan, jota ainakin minä olen ostanut useaan otteeseen, mutta vain muutamia makuja. Syyt löytyvätkin alta. Kiinnitä huomio proteiinin ja hiilareiden määrään ja suhteisiin eri maussa, niin saatat arvat mitkä kaksi makua on minun suosiossa 😉 Nämä rahkat ovat superkäteviä, pakkauksen mukana tulee lusikka, joten tämän voi napata minne tahansa mukaan, eikä tarvitse miettiä mitä laittaisi sekaan tuomaan makua jne….



Eli jos otetaan vertailuun vaikkapa päärynä ja vanilja, niin ravintoarvot ovat aivan erilaiset. Päärynässä on hiilareita 15,6 g ja vaniljassa 3,3g. Proteiinia päärynässä on 9,6 g ja vaniljassa sitä on 10,3g. Päärynässä kaloreita on 103 kcal kun vaniljassa puolet tästä, 56 kcal! Huikeita eroja!

Toki kaikki nämä ylläolevat proteiinipitoisemmat tuotteet ovat parempia kuin sokerijugurtit, vaaleat leipävälipalat jne, mutta henkilö, joka oikeasti haluaisi olla tarkkana mitä suuhunsa pistää, muttei osaa/ymmärrä ravintoainesisältöjä, voi nämä korkeat sokeri-/hiilaripitoisuudet tulla sitten ikävänä yllätyksenä.

Onko sinulla jotain ehdotonta rahkasuosikkia, tai muuta proteiinipitoista maitovalmistetta?

Lumisin terveisin,
Nana 🙂