Millainen on terveellinen ruokavalio? Se on monipuolinen, rento mutta ravinteikas, paljon kasviksia sisältävä, sopivassa suhteessa proteiinia ja hiilihydraatteja sisältävä. Hyvälaatuisia rasvoja unohtamatta.

Tykkään itse kokkailla pääsääntöisesti omat ruokani, jotta tiedän mitä kaikkea annokset sisältävät. Pystyn tuunailemaan esimerkiksi makaronilaatikkoa oman maun ja tarpeiden mukaan: voin laittaa suuremmassa suhteessa proteiinia, jos tuntuu että keho sitä tarvitsee. Jos on menossa kovempi treeniviikko, saatan painottaa taas enemmän hiilihydraattien eli makaronin määrää.
Pääasia itselle on kuitenkin säilyttää terve järki omissa ruokailuissa. Sen ei pidä aiheuttaa liikaa stressiä, mutta sen pitää tukea omaa hyvinvointiani.

Viime viikolla en päässyt tekemään omia treenejä kuten tässä postauksessa kerroinkin, joten en erityistä “tankkausta” tarvinnut. Viikonloppuna olimme mökillä, jossa ruoanlaiton helppous nousee avainasemaan, ja tänä viikonloppuna tuli herkuteltua hyvillä leivillä ja omatekoisella pizzalla, jonka reseptin löydätte täältä.

Joka aamu nautin lasillisen vettä johon puristan puolikkaan sitruunan mehun, sekä Foodinin viherjuoman MSM-jauheella.

Esittelyssä ruokavalio viime viikolta

Maanantai 28.11.2016

Aamupalaksi parapähkinöitä ja banaani
Lounaaksi paistettua lohta ja jasmiiniriisiä, tomaattia
Välipalaksi 4 riisikakkua kalkkunalla, toiseksi välipalaksi Delight proteiinipatukka
Illalliseksi kanaa, bataattiranskalaisia ja salaattia

ruokavalio viime viikolta

Tiistai 29.11.2016

Aamupalaksi banaani ja parapähkinöitä
Lounaaksi naudan sisäfilepihviä, paistettuja porkkanoita ja vihanneksia, ananasta ja granaattiomenan siemeniä, jälkiruoaksi pari lakupalleroa
Välipalaksi kaurapuuroa ja proteiinisuklaajäätelöä
Illalliseksi täysjyväspagettia, jauhelihaa ja salaattia
Iltapalaksi täysjyväleipä kalkkunalla

ruokavalio

Keskiviikko 30.11.2016

Aamupalaksi Delight proteiinipatukka ja banaani
Lounaaksi täysjyväspagettia ja jauhelihaa, salaattia
Välipalaksi maidoton mangolassi proteiinilla
Illalliseksi täysjyväspagettia jauhelihalla ja tomaattia

Torstai 1.12.2016

Aamupalaksi paistetut luomukananmunat, 2 ruisleipää
Lounaaksi 2 proteiinikauralettua banaanilla ja mustikoilla
Illalliseksi lasagnea ja salaattia

lasagne

Perjantai 2.12.2016

Aamupalaksi paistetut kananmunat
Lounaaksi lasagne salaatilla
Välipalaksi 2 täysjyväleipää paahtopaistilla
Illalliseksi itse tehtyä pizzaa

pizza

Lauantai 3.12.2016, mökillä

Aamupalaksi paistetut kananmunat pororouheella, 2 täysjyväleipää paahtopaistilla ja tulisella salamilla
Lounaaksi pizzaa perjantailta
Välipalaksi 2 leipää paahtopaistilla ja tulisella salamilla
Illalliseksi naudan ulkofilepihvi ja salaattia

Naposteluna Sirkus Aakkosia

munakas

Sunnuntai 4.12.2016, mökillä

Aamupalaksi 2 keitettyä luomumunaa, 2 pientä kroissanttia minttusuklaapalalla (2 palaa kummassakin), vihersmoothie (pinaattia, avocado, mangoa, banaania)
Välipalaksi aamupalalta jäänyt leipä tulisella salamilla & vihersmoothien jämät
Lounaaksi paistettua kanaa
Illalliseksi flank pihviä 100g ja bataattiranskalaisia, salaattia

Naposteluna Sirkus Aakkosia ja Johan Bulow lakuja (niiiiiiin hyviä!!!).

aamupalabrunssi

lankkupihvi

 

Päätin testata uutta rakennetta ruokapäiväkirjoilleni, sillä omaa silmää on häirinnyt jo pitkään sekavat ja suttuiset kännykkäkuvakollaasit. En kuitenkaan pysty jokaista ateriaani kuvaamaan järkkärillä, joten mitä tykkäätte tästä, että luettelen sanallisesti syödyt ruoat, ja sitten julkaisen muutamat kuvat?

Tulen pian julkaisemaan muuten ilmaisen 30 välipalan reseptikirjan, joten kannattaa pysyä kuulolla jos tällainen kiinnostaa 🙂

Mahtavaa itsenäisyyspäivän aattoa, onko teillä suunnitelmia huomiseksi? Itse taidan ottaa ihan rauhassa kotona, nimittäin keskiviikkoaamuna on taas normaalin tapaan aamubootcamp, joten täytyy olla pirteänä ohjaamassa 🙂

Nana Heikkilä

Tallenna

Tallenna

Tallenna