Loma-ajan ruokailut - ruokapäiväkirja

Loma-ajan ruokailut voivat vaihdella paljonkin normaaliin ruokailuun verrattuna monella ihmisellä. Kannattaako kuitenkaan lomallakaan laittaa ihan lekkeriksi, vai onko loma-ajan ruokailuilla väliä?

Loman pituus vaikuttaa oleellisesti siihen, miten rennosti ruokailujen ja juomien kanssa kannattaa ottaa. Kannattaa myös miettiä omaa hyvää oloa. Haluatko olla turvoksissa koko viikon, vai riittäisikö vähempikin? Esittelen tässä omia Berliinin reissun ja juhannuksen ajan ruokailuja, sekä kerron miten itse yleensä toimin lomalla ruokajuttujen kanssa.

Loma-ajan ruokailut – tulisi tukea hyvää oloa

Koska pyrin syömään rennon terveellisesti koko ajan, satunnaiset herkuttelut eivät kaada venettä. Voin hyvin syödä pizzan siellä, karkkipussin täällä, kunhan kokonaisuus on kunnossa. Oleellista on toki myös se, jos haluaisin tiputtaa painoa tai kiinteytyä, joutuisin olemaan tarkempi ruokailujen suhteen, tai ylimääräiset herkut kannattaisi jättää minimiin.

Itsellä ei kuitenkaan mitään timmiintymisyrityksiä tässä ole, joten pystyn keskittymään vain painonhallintaan ja siihen, että paino pysyy suurinpiirtein samoissa lukemissa, ja että energiaa riittää kaikkeen tekemiseen.

Tällä hetkellä olen liikuntakiellossa, mutta en ole huomioinut sitä mitenkään erityisesti ruokavaliossani. Voisin jopa lisätä ruokamääriä, koska viime aikoina myös ruokahalu on ollut hieman alavireistä. Varsinkin lomalla tai mökillä ollessani ruokailukerrat jäävät liian vähäisiksi, ja ateriavälit tuppaavat kasvamaan.

Lomallakin tulisi noudattaa säännöllistä ruokarytmiä, ja herkkujen ja jälkiruokien kanssa kannattaa hieman tasapainotella niin, ettei niitä tulisi joka aterialla.

Muutamat nyrkkisäännöt lomalle:

  • Pyri syömään tasaisin väliajoin, mutta anna ruoansulatukselle noin 3h rauha työstää ruokia (vältä turhaa napostelua!)
  • Juo reilusti vettä
  • Valitse millä aterialla haluat herkutella: otatko lounaalla jonkin pienen herkun, ja ehkä dinnerillä vähän tuhdimman ruoan? Jokaisella aterialla ei kannata vetää itseään ähkyyn!
  • Nautit enemmän herkuista silloin, kun vähän edes säännöstelet niitä
  • Kuuntele lomallakin omaa oloasi: jos olet turvoksissa monta päivää, pitäisikö välillä ottaa salaattipäiviä ja vähän keventää omaa oloa?
  • Pyri syömään proteiinia jokaisella aterialla edes vähän
  • Valitse lautaselle jotain vihreää jokaisella aterialla

Alkoholin käyttö

Alkoholin käyttö mietityttää monia, ja sitä kannattaakin tarkastella muutamasta eri vinkkelistä:

  • Alkoholi vaikuttaa oleellisesti unenlaatuun – joka päivä ei kannata siis juoda, jos haluaa palata lomalta levänneenä
  • Alkoholi sisältää paljon energiaa – kannattaisiko valita kuitenkin pieni herkku alkoholin sijaan, jos haluaa itseään jotenkin hemmotella loman kunniaksi?
  • Kuumissa olosuhteissa krapulat voivat olla hyvinkin vaarallisia – aurinko, kuumuus, nestehukka ovat vihoviimeisiä aurinkolomilla. Sydän ja koko elimistö joutuu kovalle koetukselle, jos alkoholia kulutetaan suuret määrät monena päivänä loman aikana

Tykkään itse juoda lasillisen aina silloin tällöin loman kunniaksi, mutta tiedostan hyvin alkoholin haittavaikutukset. Joten sitä kannattaa pyrkiä säännöstelemään, ja opetella myös toisia rentoutumistapoja.

Loma-ajan ruokapäiväkirja

Perjantai 16.6.2017 iltapäivällä lähtö Berliiniin

Aamupalaksi ennen 7.15 aamuohjausta munakas ja parapähkinöitä
Välipalaksi luennolla smoothie
Lounaaksi proteiinipatukka ja riisikakkuja
Berliinin kentällä iso sämpylä
Illallisella alkupalaleivät, punaviiniä ja naudanlihaa juustopastalla

Lauantai 17.6.2017 Berliinissä

Hotelliaamupalalla sämpylä kalkkunalla, 2 kananmunaa, rahkaa hedelmillä, minimuffinssi, vihanneksia
Välipalaksi kuivattuja mangonpaloja
Lounaaksi afrikkalaista kanapataa riisillä
Päivälliseksi grillibileissä possua, makkaraa, salaattia, leipää ja pastasalaattia (kuva puuttuu)

Sunnuntai 18.6.2017

Hotelliaamupalalla rahkaa hedelmien kera, sämpylä kalkkunalla, pekonisiivu, 2 lihapullaa ja munakasta, kasviksia, mini croissant nutellalla
Lounaaksi proteiinipatukka ja tuorepuristettua mehua
Päivällisellä alkupalaksi leipää oliiviöljyssä, pääruokana pizza

Olin hieman kuumeinen, joten päivällä ruokahalu ei ollut kummoinen.

Maanantai 19.6.2017

Aamupalaksi sama setti kuin muina päivinä
Välipalaksi mansikoita ja jääkahvi jäätelöllä
Lounaaksi kanapasta pinaatilla
Välipalaksi kuivattuja mangosiivuja
Päivälliseksi kotiin saavuttua Vian pasta bolognese

Perjantai, juhannusaatto

Myöhäisellä aamupalabrunssilla munakas ja tuorepuristettu mehu (appelsiini, inkivääri, minttu)
Välipalaksi banaani ja pähkinöitä
Päivällisellä leipää ja avocadopastaa
Naposteluna karkkia

Lauantai, juhannuspäivä mökillä

Myöhäinen aamupalabrunssi: proteiinismoothie, suklaa croissant, kananmuna, karjalanpiirakka, tuorepuristettu mehu
Välipala 2 leipää kylmäsavuhärällä
Päivällisellä savulohta, 5 perunaa, vihanneksia ja hedelmiä

Sunnuntai, mökillä

Aamupalaksi turkkilaista jugurttia mustikoilla
Lounasbrunssilla 2 karjalanpiirakka kananmunilla, täytetty croissant, hedelmiä ja vihanneksia
Päivälliseksi savulohta ja vihanneksia

 

Loma-ajan ruokailut vaihtelevat itselläni todella paljon, ja siihen vaikuttaa myös kohde, sää ja oma aktiivisuus. Lue myös Thaimaan loman ruokailuistani täältä, ja täältä pääset lukemaan miten tiputin 4kg viikon lomamatkalla.

Ihanaa kesäviikonloppua ja mukavia lomapäiviä lomalaisille <3

Nana-Heikkila

 

 

 

Psst. Jos haluat tehokkaat treenit lomalle kehonpainolla tehtynä, hyödynnä vielä tänään voimassa oleva, yli 40%:n alennus FIT with Nana treenivalmennuksesta.

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna