2 vuotta sitten kävin testaamassa Tough Viking treenejä, jotka Unitas Terveyspalveluiden Antti järjesti ja itsenikin sinne kutsui.

Kyseessä oli Tough Viking -esteratatreenit, joissa treenattiin erilaisia esteitä, ketteryyttä harjoittavia liikkeitä, voimaa, juoksutekniikkaa, kiipeilyä jne. Matkaa reitille kertyi noin 6-7 km, ja kaikkien harjoituspisteiden kanssa ensimmäiset treenit kestivät hieman päälle 2 tuntia, huh! Täytyy rehellisesti sanoa, että olin niin rikkipoikkiväsy ensimmäisen kerran jälkeen, että oksat pois 😀

Syy miksi tekstini julkaisen uudestaan on se, että taas syksyllä koittaa Tough Viking esteratakisa, ja tässä hieman osviittaa miten kisaan voisi ehkäpä treenata 😉

Ensimmäisen treenikerran reitti oli kutakuinkin seuraava: Kaisaniemi – Siltavuorenranta – Tokoinranta – Lintsi – Alppipuisto – Stadikka – Töölönlahti -Rautatieasema, ja esteharjoitteita tuli reilu kymmenen reitin varrelle. Ensimmäisessä etapissa treenasimme lämmittelyksi sivuttain juoksuja, punnerruksia, burpeita (oksennus :D)… Ja matkalla olevat puut kiersimme totta kai kuvitellen, että ne olivat hyökkääviä pelinrakentajia, joita piti väistää. Pieni sivuhuomautus, että huomasin pieniä hymynkareita vastaantulijoilla, kun vipellettiin menemään pitkin keskustaa, milloin juostiin takaperin, milloin zik zak kuviossa keskellä jalkakäytävää, punaisissa valoissa kyykäten. Mutta hei, kiva jos onnistuttiin piristämään jonkun päivää, tai ainakin herättämään kysymysmerkkejä ryhmämme toiminnasta ;D

Monkey business :)

kuva 3

Liskokävelyä

kuva 2

Käsilläseisontapunnerruksia

kuva 4

Kottikärrykävelyä

kuva 5

Heiluria

roikku

Matkan varrella hypimme kiviaitojen yli, kiipesimme puuhun, leikimme liskoja, seisoimme käsillä… Juostiin hulluna metsässä, kiivettiin kallioilla, hypittiin kivillä, tehtiin voimaharjoitteita, ryömittiin portaita alas pää edellä… Loppuhuipennus oli pystyseinän ylitys, joka on Töölönlahden lenkkireitin varressa. Siinä vaiheessa voimat oli jo aika finaalissa, mutta pakkohan se oli testata, miten tällainen taskuraketti sen pystyisi ylittämään. Ensimmäisellä kerralla juoksin oikeasti kirjaimellisesti päin seinää, mikä tietysti aiheutti huvitusta meissä kaikissa. Seuraava yritys olikin sitten onnistuneempi, vaikka aikamoista ähellystä ja puhallusta se oli, mutta yli pääsin, wuhuu! 🙂

kivi

Antti hyppyhommissa

 

kallio

Kiipeilyä

Puomi

Tunkin työntöä

Portaat

Liskoillen alas

Loppuun hypimme vielä betoniporsasrivistön läpi, ja kun viimeinen porsas oli takana, pystyin huokaisemaan helpotuksesta, I made it! Fiilis oli kyllä aivan mahtava 🙂

hyppy

Boing boing

betoninana

Hoplaa

betoni

Seuraavat treenit olivatkin sitten Munkkivuoren alueella, ja tällöin keskityttiin enemmän kalliokiipeilyyn, sekä erilaisiin harjoitteisiin metsässä ja kalliolla. Lopuksi marssimme tyynen rauhallisesti vaatteet päällä mereen, jossa harjoittelimme mutajuoksua, uintia pelastusotteella sekä  myös tehtiin erilaisia keskivartaloa kuormittavia harjoitteita. Läpimärkinä juoksimme takaisin Munkkivuoren tukikohtaamme, josta itse hyppäsin autoon ja kotiin suihkuun. Oli niin sanotusti Koira uitettuna -fiilis 😉

penkille

Penkille hyppyjä

kallio

Korkealla

apinat

A-P-I-N-A orkesteri, aarniometsän suojissa harjoitteli 😀

kuva 2

Kivenheitto, hapotti!

kuva 1

Litimärkänä juuri merestä nousseena 😀

puussa

Apina puussa

mereen

Tough Viking on esteratakilpailu, jossa matka on 12 km ja esteitä 15 kpl. Itsenikin piti tänne osallistua aikoinaan jo pari vuotta sitten, samoin viime vuonna, mutta pari vuotta sitten selkäni kipeytyi niin pahasti, että nämä rajummat treenit ja kilpailut piti laittaa hetkeksi jäähylle, ja taas vuosi sitten olin vielä toipilaana munuaistulehduksesta.

Jos sulla on suunnitelmissa jonkinlaiset extremekisat tai vaikkapa syyskuun Tough Viking treenit, kannattaa kokeilla tällaista treenimuotoa, varmasti hapottaa!

xo,
Nana

xoTallenna

Tallenna

Tallenna