Moi,

Monella menee sormi suuhun kun kyseessä on rasvat – ennen suosittiin vähärasvaista ruokavaliota, voin käyttö oli pannassa, laihduttajan tuli välttää rasvoja kurinalaisesti. Rasvoista varoittelu on ollut niin tehokasta, että iso osa suomalaisista saa liian vähän rasvaa.

Nykyään korostetaan hyvien rasvojen tärkeyttä: rasvan käyttöä ei pitäisi pelätä, vaan päinvastoin sen riittävään saatavuuteen tulisi kiinnittää riittävästi huomiota. Etenkin paljon liikkuvan ihmisen ruokavalio ei saisi mennä liian vähärasvaiseksi. Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoo, että rasvat ovat hiilihydraattien ohella paljon kuluttavan urheilijan tärkeä energianlähde. Kova treenaaminen lisää mineraalien, vitamiinien ja välttämättömien omega-3-rasvahappojen tarvetta. Urheilijoiden tulisi käyttää sekä maito- että eläinrasvoja; rasvaista kalaa, kalaöljyä, täysrasvaista maitoa, voita ja pihvejä, ja kasviöljyistä taas neitsytoliiviöljyä ja neitsyt kookosöljyä.

Omega 3-rasvahapot
Tätä minultakin löytyy kaapista 🙂

Rasvojen käytössä on toki muistettava kohtuus. Pahimpia vaihtoehtoja on yhdistää runsashiilihydraattinen ja runsasrasvainen ruokavalio. Paras ratkaisu on rasvojen käyttöä lisätessä vähentää liiallista hiilihydraattien käyttöä. Hitaat hiilihydraatit yhdessä hitaasti imeytyvän rasvan kanssa edesauttaa kehon rasvan palamista.

Järkevä rasvankäyttäjä nauttii pähkinöitä 1-2 kourallista päivittäin, maustaa salaattinsa parilla ruokalusikallisella neitsytoliiviöljyä ja paistaa ruokansa oliiviöljyllä. Myös Omega-3 rasvakapselit tulisi lisätä jokapäiväiseen käyttöön, jos epäilee ettei saa tarpeeksi hyviä rasvoja.

Kourallinen pähkinöitä päivässä pitää naisen tiellä 🙂

Itse huomasin Jutta Gustafsbergin go fat go -dieetin jälkeen käyttäneeni liian vähän rasvoja dieetin aikana, joka taas hidasti rasvan palamista. En noudattanut dieetin rasvasuosituksia, eli en ottanut aina omega-3 rasvahappoja, enkä lorauttanut säännöllisesti lounaalla & päivällisellä oliiviöljyä ruokaan. Ja sitten ihmettelin miksei rasvaa palanut sen enempää. Vastaus löytyi rasvojen vähyydestä – samalla elimistöni oli päässyt kuivumaan, mineraalit eivät imeytyneet, ja kroppani kärsi nestevajauksesta, vaikka join noin 3-4 litraa päivässä vettä. Sanomattakin on selvää, että päähän otti ja kovasti: olin kuukauden päivät syönyt tarkasti, yhtäkään herkkua en syönyt, leipä oli pannassa, alkoholi oli täysin kielletty jne. Ja olin sabotoinut dieetin tehoja niinkin typerällä asialla kuin ottamalla tarpeeksi hyviä rasvoja!! :/

Nyt olenkin viisastunut asiassa, syön säännöllisesti pähkinöitä, käytän avokadoa silloin tällöin, otan joka päivä omega 3-rasvakapseleita & tyrnikapseleita, sekä käytän oliiviöljyä salaateissa ja paistorasvana. Unohtamatta tietystikään rasvaisten kalojen syöntiä. Savustupöntön oston jälkeen savulohesta onkin tullut yksi suosikkiruoistani 🙂

Lohta nam nam!
Loraus neitsytoliiviöljyä salaattiin
Ihana pehmeä avocado :p

Avocadon terveysvaikutuksia (myös mm. kalaöljyillä samat vaikutukset):
* rakentaa lihaksia
* vahvistaa luustoa
* edistää hoikkuutta (terveellinen rasva lisää kylläisyydentunnetta aterioiden välillä -> vähentää napostelua)
* on hyvä sydämelle
* suojelee silmiäsi ja näköäsi

Miten sinä huolehdit, että saat tarpeeksi hyviä ja terveellisiä rasvoja, vai epäiletkö saavasi näitä liian vähän?

Ihanaa viikonloppua lukijat!

Smile,
Nana