Nykypäivänä monet kärsivät suolisto-ongelmista ja erilaisista vaivoista, joita ravinnon laadun heikentyminen, ruokailutottumustemme muuttuminen, ilmansaasteet, kosmetiikka ja passiivinen elämäntapamme aiheuttaa.

Olet varmasti kuullut sanottavan, että toiset aivomme piilee suolistossa, ja tämä on ihan totta. Suolistomme hyvinvointi vaikuttaa oleellisesti koko kehomme sekä mielemme hyvinvointiin.

Kaupallinen yhteistyö: Puhdas Plus

Suoliston hyvinvointi vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiimme

Kun saamme tasapainotettua ja parannettua vatsamme hyvinvointia, olemme energisempiä, sekä unenlaatumme ja palautumisemme liikunnasta ja rasitteista paranee. Myös turvotukset ja vatsavaivat helpottuvat.

Hyvinvointiimme ei kuitenkaan vaikuta ainoastaan se mitä syömme, vaan myös se, mitä imeytämme. Jos ravinnon ravinto-aineet eivät pääse imeytymään, ei suolistokaan voi hyvin. Erilaisia imeytymishäiriön oireita voi olla muun muassa ilmavaivat, ripuli, vatsan turpoaminen, vatsakivut, anemia, ummetus tai heikko vireystila.

Voimme kuitenkin vaikuttaa suolistomme hyvinvointiin monellakin tapaa:

  • syömällä vihanneksia, kasviksia ja marjoja
  • välttämällä pikaruokaa
  • pureskelemalla ruoka huolellisesti
  • rauhoittamalla ruokailuhetken kaikesta muusta
  • vähentämällä stressiä
  • nukkumalla riittävästi
  • välttämällä sokeria ja mahdollisesti myös gluteeniviljoja, jos näille on yliherkkä (vehnä, ruis, ohra)
  • välttämällä turhia antibioottikuureja
  • käyttämällä laadukasta maitohappobakteerivalmistetta
  • huolehtimalla riittävästä kuidun saannista

Jos ruoansulatus toimii huonosti, entsyymivalmisteet saattavat auttaa ruoan pilkkomisessa. Entsyymivalmisteita ei kannata kuitenkaan käyttää pitkäjaksoisesti, vaan selvittää mistä huono ruoansulatus johtuu. Jokin ruoka-aine saattaa ärsyttää vatsaa ja estää sen optimaalisen toimimisen, tai kenties pureskelu jää laiskanpuoleiseksi tai stressikertoimet ovat liian korkealla.

SUOLISTON HYVINVOINTI & RAVINNON IMEYTYMINEN

Ärsykkeitä voi aiheuttaa:

  • sokeri
  • makeiset
  • vaaleat viljatuotteet
  • liian runsas lihansyönti
  • virvoitusjuomat
  • hiilihappo
  • alkoholi
  • tupakka
  • stressi
  • maitohappo
  • kipulääkkeet
  • asetyylisalisyylihappo

Kokeile eliminoida ruokavaliosta yksi asia kerrallaan, jotta selviää mikä näistä ravintoaineista tai asioista aiheuttaa suolistolle liiallista ärsykettä tai kuormaa.

Jos kärsit ärtyneen suolen oireyhtymästä (IBS), kannattaa painottaa helposti imeytyviä hiilihydraatteja kuten valkoista riisiä. Täysjyväriisin kova kuori voi raapia ja ärsyttää suolen pintaa entisestään.

Ravintolisät tukemaan suoliston hyvinvointia

Pelkillä ravintolisillä on hankalaa optimoida suoliston hyvinvointia, ja haluankin painottaa, että ravintolisillä pystytään tukemaan yllä olevia vinkkejä noudattavaa ruokavaliota, mutta ei korvaamaan monipuolista ja suoliston hyvinvointia tukevaa ruokavaliota.

Valitettavasti ei ole olemassa yhtäkään ihmepilleriä tai oikotietä onneen, joka korvaisi monipuolisen, laadukkaan ja suoliston hyvinvointia tukevan ruokavalion.

Mutta tässä annan omat hyväksi havaitut vinkkini tuotteista, joilla itse saan tuettua suoliston hyvinvointia ja ravinnon imeytymistä.

Maitohappobakteerit

Itsellä on käytössä laadukkaat maitohappobakteerit erityisesti reissujen yhteydessä, sekä silloin jos huomaan kuormituksen olevan suurta tai flunssauhan painaessa päälle. Myös mahdollisten antibioottikuurien kanssa käytössä on aina boulardii-maitohappo, joka on ainoa maitohappo joka kestää antibioottien yhteiskäytön.

Vaihtelen maitohappobakteereissa eri vahvuuksia, ja käytössä ovat nämä tuotteet:

Puhdas+ Vahva maitohappobakteeri 10 miljardia

Puhdas+ Vahva maitohappobakteeri 50 miljardia

Puhdas+ Saccharomyces boulardii

SUOLISTON HYVINVOINTI & RAVINNON IMEYTYMINEN

Kuitulisä

Suoliston bakteerit tarvitsevat hyvää ravintoa toimiakseen, mutta valitettavasti kuidun lähteestä riippuen kuitu voi aiheuttaa myös turvotusta ja vatsaongelmia. Ihanteellinen kuitu ei saa turvota liikaa, jottei se kuormita herkän suoliston seinämiä.

Kuidun lähteitä ovat vihannekset, täysjyväviljat, pähkinät, palkokasvit, pellavansiemenet ja marjat, mutta jos joku tai kaikki näistä aiheuttaa vatsallesi ongelmia, toimii Puhdas+ Kaurakuitutuote hyvänä gluteenittomana kuitulisänä monipuolisen ruokavalion tukena.

Puhdas+ Sensitive Oat Fiber sopii myös erittäin herkkävatsaisille.

SUOLISTON HYVINVOINTI & RAVINNON IMEYTYMINEN

Puhdas+ alennuskoodi

Sain lukijoilleni 20% alennuskoodin (nana20) Puhdas+ verkkokauppaan. Puhdas+ on pitkäaikainen yhteistyökumppanini, jonka tuotteet ovat kotimaisia, erittäin laadukkaita ja valmistettu ilman turhia lisäaineita.

Puhdas+ on 100% suomalainen, ja tuotteet valmistetaan suomalaisissa sertifioiduissa tehtaissa.

SUOLISTON HYVINVOINTI & RAVINNON IMEYTYMINEN

Voimme kaikki vaikuttaa oman suoliston hyvinvointiimme, joten tehdään fiksuja päätöksiä suoliston hyvinvointimme takaamiseksi.

Nana-Heikkila