En varmasti ole ainoa jolla on edessä ryhtiliike kesän jäljiltä.

Sokerikoukku, treenien vähyys, ruokavalio vähän sinnepäin…. Kuulostaako tutulta? Itse olen ainakin onnistunut rakentamaan itselleni sellaisen sokerikoukun kesän aikana, ettei mitään järkeä. Mutta nyt, nyt on pakko tsempata ja karsia ruokavaliosta ylimääräiset hötöt ja sokeripommit pois, jotta oma terveys ja hyvinvointi pääsisi takaisin optimiin, ja energiatasot nousisivat taas normaaliin.

Ryhtiliike ja takaisiin ruotuun: heippa sokeri!

Sokerihan on aineena sellaista myrkkyä elimistölle, että sanotaan sen olevan kaiken pahan alku ja juuri. Se nostaa verensokerin räjähdysmäisesti ylös, josta se sitten tulee hetkeä myöhemmin rytinällä alas. Ja kun tätä jojoilua jatkuu, olo on helposti väsynyt, uupunut, pinnaa voi kiristää, vain muutaman oireen mainitakseni. Olen kirjoittanut sokerista ja sen haitoista enemmän täällä, nyt en ala mitään saarnaa asiasta pitämään, varmasti moni on tietoinen sokerin epäterveellisyydestä jo entuudestaan.

Oma oloni on ollut aika nuutunut viime aikoina, tai energiaa ei ainakaan ihan hirveästi ylimääräistä ole. Nyt kun haluan ottaa treenit taas osaksi säännöllistä arkeani, pitää valintoja tehdä optimoidakseen se oma jaksaminen ja hyvinvointi. Eli tästä päivästä lähtien pyrin jättämään sokerin mahdollisimman vähälle, ja ainakin karkit, jäätelöt ja sokeripommit saavat nyt jäädä. En rupea liikaa kyttäämään piilosokereita, esimerkiksi ketsuppia voin käyttää vaikkapa bataattiranskalaisten kanssa, tai en aja itseäni hulluuden partaalle etsiessäni täysin sokeritonta tomaattimurskaa…. Eli tässäkin järki mukana.

ryhtiliike

eroon sokerista

Siitä on kulunut taas liian kauan kun olen leiponut sokerittomia herkkujani, kuten raakakakkuja tai proteiinibrownieita. Jos viikonloppuna jompaa kumpaa tekisi, nam nam. Jos ihan aikuisten oikeasti haluaisi päästä kokonaan eroon makeanhimosta, kannattaisi kaikki makeat ruoat jättää hetkeksi ruokavaliosta pois, mutta itse en koe tähän kuitenkaan sellaista tarvetta. Tarkoitus olisi jättää kaikki epäterveelliset sokerihötöt pois nyt ainakin hetkeksi.

Väsymyksen taustalla myös muita syitä

Omalle väsyneelle ololle löytyy toki myös muita syitä, ja viime viikolla tarkistettu verenkuva paljastikin lievää anemiaa, tai raudanpuutetta. En ole vielä lääkärin kanssa keskustellut, mutta jonkunlainen rautakuuri lienee paikallaan. Syykin pitäisi selvittää luonnollisesti. Toinen asia joka voi vaikuttaa on kilpirauhasen vajaatoiminta, johon lopetin siis kesäkuun alussa lääkkeiden syönnin. Olen menossa varmaankin tällä viikolla seurantakokeisiin, ja tulenkin varmaan aiheesta kirjoittamaan kun tulokset ovat selvillä.

Mutta hei, kuinka moni on suunnittelemassa itse herkkujen vähentämistä tai rajoittamista? Sokerittomaan syyskuuseen on vielä hetki aikaa, ja itse asiassa tajusin tämän vasta nyt että ajankohtahan sopii oikein kliseisesti kuin nenä päähän 😀

Huippua viikon starttia!

xo,
Nana

Ryhtiliike ja takaisin ruotuun: heippa sokeri!

ryhtiliike 2

 

Tallenna

Tallenna