Miksi pikadieetit eivät kannata

Vuodessa on muutama sesonkiaika, jotka ovat monelle nopeita tehokuureja myyville kulta-aikaa, kun ihmiset haluavat nopeita ja helppoja tuloksia, ja ovat valmiita tekemään lähes mitä vain laihtuakseen.

Pikadieetit eivät kuitenkaan kannata monestakaan syystä, ja näillä voidaan tehdä sellaista hallaa kropalle, jota joudutaan korjailemaan vielä pitkään. Tämä voi kuitenkin olla sellainen asia jota tavallinen kaduntallaaja ei tiedä, ja useiden pikadieettien jälkeen kroppa on jo niin sekaisin, että vyyhdin purkaminen voi omatoimisesti olla hankalaa.

Mitä pikadieetit voivat aiheuttaa?

  • nopea painonpudotus voi hidastaa aineenvaihduntaa, mikä johtaa tulevaan painonnousuun
  • kehosi voi ajautua säästöliekkiin, jossa elimistön energiankulutus pienenee ja laihtuminen hidastuu
  • erittäin niukkakaloriset dieetit voivat heikentää vastustuskykyä, kuormittaa sydäntä ja aiheuttaa rytmihäiriötä sekä häiritä sokeri- ja suolatasapainoa
  • pikadieeteillä nälkä on yleensä jatkuvasti läsnä, pinna voi olla kireällä ja mieli matalalla. Kroppa joutuu turhaan kärvistelemään, ja yleensä ruokailut lähtevät lapasesta dieetin päättymisen jälkeen, ja paino kipuaa kenties korkojen kera takaisin
  • jojo-laihdutus rasittaa kehoa ja hormonitoimintaa, ja niukkaenergiset dieetit tai esimerkiksi karppaus voivat johtaa erilaisiin hormonitoiminnan häiriöihin kuten kilpirauhasen vajaatoimintaan
  • pikadieettien vaikutus henkisesti voi olla musertava ja vääristää ruokailutottumuksia pitkän aikaa: liian tiukat säännöt aiheuttavat repsahduksia, ihminen saattaa lannistua ja masentua repsahduksien takia ja aloittaa lohtusyömisen. Oravanpyörä on valmis: tiukkaa dieettiä jaksetaan 2 viikkoa, sitten syödään hullun lailla viikko, aloitetaan taas uudestaan…. Ihminen harvoin oppii terveellisiä ruokailumalleja tällä tapaa

pikadieetit
Suosin itse lopun elämän ratkaisuja ja sellaisia ruokailutottumuksia, joita on helppo toteuttaa lopun ikää, niin juhlassa kuin arjessakin. Mitään ei tarvitse kieltää, kun muistaa kohtuuden kaikessa. On olemassa kuitenkin pieniä arjen valintoja, jotka voivat oleellisesti vaikuttaa painonhallintaan, ja monet asiakkaistani ovat olleetkin ihmeissään, kun pienillä muutoksilla on saatu aikaan isoja tuloksia.

Nämä muutokset ovat kuitenkin sellaisia, mitä jokaisen on helppo opetella ja toteuttaa omassa arjessaan. Tähän kun lisätään vielä sopivassa suhteessa terveyttä edistävää liikuntaa, riittävästi unta ja stressinhallintaa parantavia harjoituksia, on lähtökohdat oman hyvinvoinnin parantamiseksi optimaaliset.

Pikadieetit houkuttelevat nopeiden tuloksien takia

Näen paljon erityisesti naisia sosiaalisen median kanavissa kyselemässä ohjeita ja kokemuksia siitä, millä ohjelmalla saa tuloksia nopeasti? Ja se surettaa ja sapettaa joka ikinen kerta. Ymmärrän kyllä sen, että tulokset motivoivat, mutta eivät ne kilotkaan ole varmasti kertyneet kahdessa tai neljässä viikossa, joten miksi niistä oletetaan pääsevän eroon pysyvästi niin lyhyessä ajassa?

Sehän se vasta olisikin helppoa, että puoli vuotta (tai kauemminkin) voitaisiin syödä mitä sattuu ja lihota 10 kiloa, ja 4 viikon kitukuurilla nämä kilot olisivat tipotiessään! Kuulostaa aika hassulta ja järjettömältä, eikö?

Elämäntaparemontti turvallisesti ja kannustavasti

Sisältää mainoslinkin ja teksti on toteutettu yhteistyössä oman yritykseni NanaFit Oy:n kanssa.

Jos itse kaipaat työkaluja pysyvään hyvinvointiin, suosittelen sinulle lämpimästi ensi viikolla, 27.8.2018 starttaavaa LIFEFIT-verkkovalmennustani. Valmennus kestää 8 viikkoa, ja näiden viikkojen ajan opetellaan uusia tapoja ja tottumuksia, jotka parantavat sinun hyvinvointiasi.

Saat kehonpaino- sekä saliharjoitteluohjelmat (2x 4 viikon ohjelmat), yli 170 terveellistä reseptiä sisältävän reseptikirjan, koko treenin mittaisia kehonpainoharjoitusvideoita, ruokapäiväesimerkkejä, artikkeleita hormonitasapainosta ja insuliiniresistenssistä, ruokaan liittyvää videomateriaalia kuten mitä huomioida ruokakaupassa -videon. Myös riittävä uni & palautuminen sekä stressinhallinta on tärkeä osa hyvinvointiamme, joten näitäkin aihealueita käydään läpi erilaisin harjoituksin.

lifefit

Tyytyväisten asiakkaiden palautteita verkkokurssista:

”Kiitos tuhannesti! Tämä valmennus oli täydellinen ja avasi minun silmäni. Painoa tippui 4 kg vaikka urheilin vähemmän,mutta fiksummin kun ennen ja söin terveellistä ruokaa kaloreita kyttäämättä. Olen siis normaalipainoinen mutta nyt oikeasti alan tykätä itsestäni ja miltä näytän. Olen käynyt valehtelematta lähes 10 eri valmennuskonseptia läpi ja tällä sain toivottua tulosta ja tämä muutti ajatuksia, että mitä se hyvinvointi on. Ei kalorien laskentaa, ei kymmeniä treenejä viikossa ei luopumista hyvästä ruoasta ja ravintolaruoista. Olen niin kiitollinen Nanalle, että halaisin jos voisin!♡”

”Kerrankin kurssi, joka vastaa lupauksiaan. Nanalla on mieletön fiilis, joka tarttuu. Ja samalla kaikki materiaali on saanut paljon ajatuksia, jotka kannattelevat kyllä pitkään. Täyden kympin 8 viikkoa !!! Kati, 39”

”Olen saanut valmennuksesta todella, todella paljon uutta itselleni. Olen aina kokeillut vain pikadieettejä, mutta tämän valmennuksen avulla on viimeinkin fiilis, että ei tarvitse olla millään dieetillä. Saa ja pitää syödä ja liikuntaohjeita on kaiken tasoisille. Ehdottomana plussana ihanat kannustukset ja vinkit, vaikka yksilövalmennuksesta ei ollutkaan kyse. Valmennus on kaikenkattava ja on ollut huikeaa, että monissa teksteissä on ollut tukena myös video, jolloin asia todella konkretisoituu. Kiitos mahtavasta valmennuksesta Nana!”

”Kiitos aivan mahtavasta paketista! 5kg lähti kuten tavoite oli. Missään vaiheessa ei ole tarvinnut nähdä nälkää. Syöminen on pysynyt reilassa, herkkujakaan unohtamatta. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Kiitos Nana!!!”

Lisää tietoa kurssista ja lisää palautteita pääset lukemaan täältä.

Nana Heikkilä

 

 

 

Tallenna