Usein kuvitellaan, että kropan vahvistaminen ja lihasten kasvattaminen saavutetaan vain raa’alla saliharjoittelulla, mutta tosiasia on kuitenkin se, että niitä patteja ja voimatasoja voi kasvattaa erinomaisesti myös kehonpainoharjoittelulla. Olen aikaisemminkin kirjoitellut aiheesta, mutta kehonpainoharjoittelun monipuolisuutta ja etuja kropan voimaannuttamisessa on pakko korostaa. Olen itse tästä hyvä esimerkki, en ole koskaan ollut niin vahva kuin olen tällä hetkellä, ja tuntuu että kroppakin on muotoutunut vähän erilaiseksi raskaita kehonpainoharjoitteita tehdessä. Ainakin jotkut takit ja paidat ovat alkaneet hieman hartioista kiristämään, ja selkään on tullut ihmeellisiä töyssyjä ja se on saanut myös leveyttä 🙂

FullSizeRender

Pahoittelut huonolaatuisista kuvista 😀

 

FullSizeRender_1 FullSizeRender_3 FullSizeRender_4

Nykypäivänä itselle on kuitenkin tärkeämpää ne voimatasot ja kehon toimivuus kuin esimerkiksi hauiksen koko, ja myös se treenin mielekkyys. Itse en saa mitään irti vääntämällä hauiskääntöä treenistä toiseen, mutta leuanvedot ja punnerrukset vievät taas mukanaan, koska niissä näen konkreettisesti edistymisen, ja liikkeihin löytyy aina se vaativampi versio, jos peruspunnerrus käy tylsäksi. Liikkeisiin voi yhdistää myös erilaisia haasteita, jolloin koko kroppaa päästään kuormittamaan paremmin.

Saliharjoittelu ei ole miehillekään se ainoa ja oikea vaihtoehto: olemme treenanneet 9 viikkoa kehonpainoharjoittelua 33 vuotiaan jo treenanneen miesasiakkaani kanssa, ja tulokset puhuvat puolestaan: alakropan räjähtävyys ja voima on kasvanut +45%, yläkropan voima +47% ja keskivartalon voima huikeat +116%. Kuulemma pakaratkin kasvaneet ja tisseihin tullut kokoa, voiman, kestävyyden ja kehonhallinnan parantumisen lisäksi.

Treeni pienetshutterstock_302863217

Tietysti isot liikkeet salilla, kyykyt, mavet ja esim. tempaukset ovat loistavia liikkeitä voiman kehittämiseen, ja näitä suosittelenkin kaikille, joilla pohja riittää näihin vaativiin liikkeisiin niin että tekniikka pysyy puhtaana. Eikä tarkoitukseni ole lytätä saliharjoittelua, vaan enemmänkin nostaa kehonpainoharjoittelua vaihtoehtoisena treenimetodina. Vieläkin kuulee paljon epäilyjä sen riittävyydestä, ja siitä ettei sillä saisi rakennettua kivannäköistä ja atleettista kroppaa… Kehonrakentajan ulkonäköä sillä ei saa, mutta muuten sitä kroppaa on kyllä mahdollista muokata ihan jo sillä oman kehon painollakin 😉

Joten tulen tulevaisuudessakin jakamaan erilaisia kehonpainotreenejä teille, joita voitte ottaa osaksi harjoitusohjelmaanne, ja tammikuussa on taas starttaamassa suositut ulkobootcampini, jossa treenataan monipuolisesti niin kehonpainoharjoittein kuin myös erilaisia apuvälineitä käyttäen. Voit käydä tutustumassa lisää http://www.nanafit.fi/bootcampit/.

Huippua viikonlopun jatkoa ja treeni-iloa 🙂

Nana