Monthly Archives

huhtikuu 2016

86

Uudet ja terveellisemmät makupähkinät

Hyvinvointi, laihdutus, Ruokavalio, Yleinen

Nutisal pähkinätIMG_8323Kaupallinen yhteistyö: Nutisal, Cloetta Suomi

Itse tykkään pääsääntöisesti syödä pähkinäni naturelleina, eli ilman lisättyjä makuja tai suolauksia. Jotkut kuitenkin pitävät tavallisia pähkinöitä tylsän makuisina, ja itsekin silloin tällöin haluan pientä lisätwistiä tavallisiin pähkinöihin. Ongelmaksi olen kuitenkin kokenut sen, että melkeinpä kaikki makupähkinät hukkaavat sen alkuperäisen pähkinän maun, ja pähkinöihin leivotaan älyttömän paksu kuori, jolloin itse pähkinän osuus jää olemattoman pieneksi. Nyt sain kuitenkin tutustua Nutisalin uutuustuotteisiin, joiden salaisuus on kuivapaahtaminen, jossa pähkinät paahdetaan avotulella tai paahtorummussa ilman lisättyä öljyä, ja mausteet ovat pähkinöiden pinnassa, peittämättä liikaa pähkinöiden makua.

Kuivapaahtaminen lisää pähkinöiden rapeutta, ja niiden herkullinen ominaismaku pääsee oikeuksiinsa. Osassa pähkinöistä on kuorrutus pinnassaan, mutta kuorrutus on niin ohut, että se on vain murto-osa itse pähkinästä. Kaikki pähkinät kuitenkin paahdetaan ilman öljyä, jolloin ne säilyvät rapeina, ilman turhia lisättyjä rasvoja.

Järjestimme pienen pähkinätastingin viikonloppuna, ja makuraati koostui neljästä ystävästäni ja minusta. Testiin pääsi 6 erilaista pähkinämakua:

  • Dry roasted cashews, sourcream & onion
  • Dry roasted cashews, pepper & salt
  • Dry roasted peanuts, mild chili
  • Dry roasted peanuts, sweet honey
  • Dry roasted peanuts, sourcream & onion
  • Dry roasted mix, Sweet and Salty

Nutisal pähkinätIMG_8329

Ehdottomaksi suosikiksi muodostui kuivapaahdetut cashew pähkinät pippurin ja suolan kera, tämä pähkinämaku oli kaikkien makuun. Suola ja pippuri toi todella kivan lisätwistin, ja pähkinät olivat kivan rapsakoita.

Nutisal pähkinätIMG_8336 Nutisal pähkinätIMG_8357
Toinen cashewuutuuksista, sourcream & onion oli voimakkaamman makuinen, ja sopii varmasti sipsien ystäville. Näissäkään ei ollut paksua taikinakuorta, vaan makuseos oli kevyesti pinnassa, mutta silti yllättävän voimakkaasti.

Nutisal pähkinätIMG_8341Nutisal pähkinätIMG_8359
Toiseksi suosikiksi nousi kuivapaahdetut maapähkinät miedon chilin kera. Chili ei ollut liian voimakas, ja sopi hyvin maapähkinän kanssa yhteen. Olen aikoinaan syönyt vastaavia chilinutseja tms, mutta näissä ollut rasvainen taikinakerros oli melkein pähkinää paksumpi, eikä pähkinää ollut nimeksikään. Joten nämä Nutisalin pähkinät yllättivät todella posiitivisesti, sillä makuseos oli pähkinän pinnassa ilman puolen sentin taikinaa, ja maku oli erittäin hyvä. Nämä pähkinät upposivat erityisesti raadin amerikkalaiseen miesvahvistukseen. Näitä voisi ottaa myös leffaan naposteltavaksi esimerkiksi popcornien sijaan.

Nutisal pähkinätIMG_8340 Nutisal pähkinätIMG_8352
Suolaisten pähkinöiden vastapainoksi oli myös makea versio, kuivapaahdettuja maapähkinöitä hunajan kera. Yllätys yllätys, nämä upposivat erityisesti naisille, ja itsekin voisin napostella näitä makeannälkään. Pinta ei kuitenkaan ollut mitenkään tahmainen, mitä jotkut hunajapähkinät ovat olleet.

Nutisal pähkinätIMG_8331
Lisäki mukana oli myös suolainen ja makea sekoituspussi, jossa oli suolattuja ja makeita cashewpähkinöitä, manteleita ja maapähkinöitä. Tämä menee erityisesti silloin, kun tarvii naposteltavaa niin suolaiseen- kuin makeannälkään.

Nutisal pähkinätIMG_8351

Pähkinät toimivat loistavasti näin illanistujaisissa normaalien suolaisten snackien sijaan, eli tarvetta esimerkiksi perunalastuille ei ollut. Kuitenkin näiden pähkinöiden ravintoarvot ovat ihan eri luokkaa kuin sipsien, vaikka toki tuhdeimmissa mausteseoksissa löytyy esimerkiksi arominvahvisteita, mutta ylimääräistä rasvaa ei ole kuitenkaan käytetty, vaan pähkinöiden oma rasva on hyvää pehmeää rasvaa. Täältä voit lukea tarkemmin pähkinöiden terveyshyödyistä, ja eriteltynä mitä mikin pähkinä sisältää.

Valikoimassa on myös naturelleja pähkinöitä ja pähkinä & hedemäseoksia, joista oma suosikki on Natural sporty mix, jossa on cashew-, hassel-, saksan-, ja parapähkinöitä, manteleita ja maapähkinöitä, sekä mustikoita, rusinoita ja karpaloita.

Nutisal pähkinätIMG_8423

Sitten on olemassa natural mix ilman marjoja, natural cashew pähkinöitä, sekä myös tropical mix, jossa on pähkinöiden lisäksi ananasta, papaijaa, kookosta ja rusinoita, ja osa pähkinöistä on kevyesti suolattuja ja osa makeutettuja. Pähkinöitä on saatavilla myös pienempiä 60g pusseja, ja isoimmat pussit ovat 140-200g.

 

Nutisal pähkinätIMG_8420 Nutisal pähkinätIMG_8427

Haluaisitko sinä päästä testaamaan näitä uusia kuivapaahdettuja cashew-pähkinöitä? Arvon lukijoiden kesken 5 kpl* kahden Dry roasted cashew pähkinäpussin settiä, joten jätäthän jäljen kommenttikenttään 28.4.2016 mennessä, arvon voittajat perjantaina 29.4.2016.
*) tuotepaketin arvo noin 9,50 €

Nutisal pähkinätIMG_8347

Mahtia viikon alkua <3

Nana

 

 

 

4

Bataattiproteiini suklaamousse

laihdutus, Reseptit, Ruokavalio, Yleinen

Viime viikolla yritin kartella sokeria, ja bataattiproteiini-suklaamousse valikoitui herkuksi, jota päädyin leipomaan. Suklaamoussen voi jatkojalostaa brownieiksi, kuten minäkin tein, reseptin löydät täältä.

Mutta malttamattomalle herkuttelijalle tämä mousse toimii erittäin hyvin, ei tarvitse turhia odotella, ja mousse maistuu oikeesti aika hyvältä 🙂

2

Syvät vatsalihakset kuntoon näillä liikkeillä

Akrobatia, Hyvinvointi, Kalisteniikka, Kehonhallinta, Kehonhuolto, Kehonpainoharjoittelu, kotona tehtävä kuntopiiri, laihdutus, Street workout, Treeni, Yleinen

Kesä tulee ja paidan helmat lyhenevät, ja on aika kun ihmiset alkavat hiki hatussa runttaamaan vatsalihaksia vatsapalikoiden näkyyn saamisen toivossa. Sanonta ”Abs are made in the kitchen” pitää paikkansa, eli ruokavaliolla on suuri merkitys kun mietitään rasvaprosentin pienentämistä ja sitä kautta vatsalihasten näkyvyyttä. Mutta lihaskuntoharjoittelu on avain itse vatsapalikoiden rakentumiseen, ja syvien vatsalihasten, eli poikittaisen vatsalihaksen aktivoiminen, on tärkeää napakan korsetin aikaansaamiseksi. Jos poikittaista vatsalihasta ei osaa aktivoida tai se on heikko, vatsa helposti pömpöttää ja pullottaa, vaikka olisi kuinka hinkannut vatsarutistuksia ja suoraa vatsalihasta. Tästä syystä onkin erityisen tärkeää harjoittaa niitä syviä vatsalihaksia, joiden tukea tarvitaan muutenkin kaikissa lihaskuntoliikkeissä, ja joiden heikko kunto voi oirehtia muun muassa selkäkipuina.

Vatsalihakset, sicpack
Tässä muutamat hyvät liikevinkit syvien vatsalihasten harjoittamiseen, joita kävimme läpi viikonloppuna Spartan Gearin huoltavan ja palauttavan harjoittelun ohjaajakurssilla. Kurssista tulen kertomaan vielä lisää myöhemmin, mutta sitä ennen vatsojen kimppuun 🙂

1. Jalkojen dippaus vastuskuminauhaa käyttämällä

Kiinnitä kevyt vastuskuminauha tolppaan kiinni, mene selinmakuulle ja paina alaselkä kiinni lattiaan ja nosta jalat ilmaan. Voit laittaa jalkojen ympärille pienemmän kumilenkin lisävastusta halutessasi. Polvien ympärillä vastus on pienempi, nilkkojen ympärillä isompi. Tuo kädet rinnan yläpuolelle ja pidä kädet tässä koko liikkeen ajan. Jännitä vatsalihakset, rutista napa selkärankaan, äläkä päästä selkää irtoamaan lattiasta missään vaiheessa. Lähde tiputtamaan toista jalkaa kohti lattiaa, tuo ylös ja toista toiselle puolelle. Liikkeen tulee olla hallittu koko ajan, keskity tuntumaan ja poltteeseen vatsalihaksissa.

Tehokas vatsalihasliike Syvien vatsalihasten aktivointi
2. Lankussa kuminauhaveto

Asetu etunojassa lankkuasentoon, hyvä lapatuki ja keskivartalo hallittuna, älä päästä peppua nousemaan liian ylös. Laita tolpassa kiinni oleva vastuskuminauha toisen jalan ympärillä, ja lähde tuomaan jalkaa rinnan alas hallitusti. Palauta jalka hitaasti ja jarruttaen takaisin lähtöasentoon ja toista x kertaa, jonka jälkeen on toisen jalan vuoro. Varo ettei alaselkä pääse notkolle ja ettei lapatuki petä.

Lankku coretreeni
3. Soutu sivulankussa

Asetu kylkilankkuun, kyynärpää suoraan olkapään alla, ja koko kroppa suorana, lantio ylhäällä. Ota vastuskuminauha käsiin ja vedä käsi taakse, koko ajan säilyttäen hyvän lapatuen. Helpottaaksesi liikettä tiputa polvet maahan, ja halutessasi lisähaastetta tuo ylempi jalka ilmaan. Toista toiselle puolelle.
vatsalihasliike keskivartalohallinta IMG_1137
4. Taljaveto lankkuasennossa

Asetu lankkuasentoon, ota vastuskuminauhasta kiinni ja vedä käsi kiinni kylkeen, koko ajan säilyttäen hyvän lapatuen ja keskivartahallinnan. Päästä käsi hitaasti suoraksi ja toista. Liike vaatii hyvää hallintaa niin lavoissa että keskivartalossa, ja liikettä voi helpottaa laittamalla polvet maahan.

IMG_1132 IMG_1133
Näillä liikkeillä saat harjoitettua tehokkaasti keskivartaloa, ja varmasti muutkin liikkeet helpottuvat, kun saat paremman korsettituen ja voimaa coresta. Tärkeintä on keskittyä itse lihastuntumaan, älä siis vain hutki menemään. Aloita helpotetuista vaihtoehdoista, ja lihasten kunnon kehittyessa siirry haastavempiin versioihin. Syvät vatsalihakset ovat myös kaiken perusta kehonpainoharjoittelussa, temppuilussa ja akrobatiassa, eli jos mielit joskus oppia esimerkiksi käsilläseisonnan, kannattaa harjoittelu aloittaa coren aktivoimisesti ja poikittaisen vatsalihaksen vahvistamisesta.

Treeni-iloa ja aurinkoa viikkoonne 🙂

Nana