Monthly Archives

marraskuu 2015

0

Joulukuun sesonkikasvikset – mitä nyt kannattaa ostaa kaupasta?

Hyvinvointi, laihdutus, Reseptit, Ruokavalio, Yleinen

Silmäilemällä tarjous- ja hintalappuja voi pystyä päättelemään, mitkä kasvikset ovat milläkin hetkellä sesongissa – hinta on usein jopa huomattavastikin edullisempi kuin sesongin ulkopuolella, ja maistamalla myös usein huomaa, että makukin on ihan eri luokkaa. No mistä sitten saa helposti tietää mitkä kasvikset ovat milloinkin sesongissa? Itse käytän erittäin kattavaa Satokausikalenteria, jossa on muutenkin hyödyllisiä tietoja eri kasviksista. Ei tarvitse erikseen etsiä tietoa esim. netistä, vaan kasvikset on jaoteltu kuukausittain ja jokaisen kuun kasvikset ovat nopeasti löydettävissä.

Mihin kasviksiin kannattaa sitten joulukuussa panostaa? Tässä muutamia tärppejä kauppareissuja varten:

Ananas, Etelä- ja Väli-Americca, Costa Rica -tiesitkö muuten, että ananas kypsyy nopeammin ylösalaisin käännettynä?

shutterstock_344355425
Granaattiomena, Israel – tutorialvideo granaattiomenan aukaisuun täältä

pienetshutterstock_111946643
Klementiini, Espanja, Israel

shutterstock_265583138
Persimon – kypsä persimon on punainen ja pehmeä, ja siinä voi esiintyä ruskeita pilkkuja

shutterstock_344415989
Avocado – Avocado on kypsä, kun pinta antaa periksi kevyesti tyvipäästä painettaessa. Se on ylikypsää, jos kannan alta paljastuva hedelmäliha on ruskeaa.

pienetshutterstock_342714857
Kastanja, Ranska – pilaantuneen kastanjan erotat siitä, että se jää veteen laitettaessa pintaan kellumaan

Appelsiini, Espanja  – pienet ja keskisuuret ovat maukkaimmat makuisia, ja kannattaa valita painavia ja kiinteitä yksilöitä

Ruusukaali kotimainen – valitse tummanvihreitä, napakoita keriä.

shutterstock_342591242

Itse rakastan uunikasviksia, ja näistä saakin helposti maukkaan lisukkeen esimerkiksi kanalle tai kalalle. Itse suosin ruusukaalia, bataattia, porkkanaa, paprikoita, kenties lanttua tai naurista. Joukkoon vähän öljyä, suolaa, pippuria ja yrttejä – namnam!

Hauskaa viikkoa kaikille, kannattaa laittaa jo se myssy päähän, on nimittäin aikamoiset viimat ainakin täällä Helsingissä, hrrrr!

Nana

0

Viime viikon ruokailuni

Elämä, Hyvinvointi, laihdutus, ruokapäiväkirja, Ruokavalio, Treeni, Yleinen

Maanantaina palasin omiin tuttuihin ruokarutiineihin, kun palasin Tanskasta seminaarimatkalta. Olo oli turvonnut ja vatsa oireili kaikesta gluteenin määrästä, sekä myös sokerista. Loppuviikko tuli pysyttyä gluteenittomalla linjalla, ja vatsa voi paremmin.

Lauantaina tuli syötyä jonkun verran irtokarkkeja, joista sainkin jonkun allergisen reaktion, ja iho tuli täyteen punaisia laikkuja, jotka myös hieman kutisivat. Tulipahan taas nähtyä millaista moskaa karkit ovat, täynnä väriaineita ja muuta turhaa. Silti niitä tulee silloin tällöin syötyä, valitettavasti. Nyt pakkasinkin kaikki kodin karkkivarastot yhteen säkkiin ja “piilotin” pussin vaatehuoneeseeni, jottei vahingossakaan tulisi erehdyttyä lappaamaan tätä sokeripaskaa suuhun 😀

Maanantai 23.11.2015

Aamupala hotellilla, leipää, kalkkunaa, vihanneksia ja omenamehua. Kentällä välipalana proteiinipatukka ja Vitamin well juoma, lounaaksi kanasalaatti siemenillä, illalliseksi green curry kanaa ja riisiä.

IMG_3609

Tiistai 24.11.2015

Aamupalaksi munakas kalkkunalla, pähkinöitä, smoothie, lounaaksi kanasalaatti siemenillä, avocadolla ja kananmunalla, välipalaksi banaani ja pähkinöitä, illalliseksi lohta, uunikasviksia ja bataattia.

Treeni human flag harjoittelu

IMG_3608

Keskiviikko 25.11.2015

Aamupalaksi munakas kalkkunalla, pähkinöitä, tomaattia, tuorepuristettu appelsiiniporkkanainkiväärimehu, lounaaksi lohta ja kasviksia & bataattia, välipalaksi proteiinilettu banaanilla ja mansikoilla, bloggaajaillassa raakasuklaata, raakakakkua, kanasalaattia ja smoothieta, iltapalaksi kanasalaatti.

Treeni 150 burpeeta, dragon flag harjoittelu

IMG_3606

Torstai 26.11.2015

Aamupalaksi munakas kalkkunalla, mansikka-avocado-banaanismoothie, lounaaksi kanasalaatti, välipalaksi pähkinöitä ja banaani, kourallinen pähkinöitä ja porkkanatyrnishotti ja granaattiomenapunajuuriomenamehu, illalliseksi kookoscurry kanaa ja riisiä.

Treeninä ohjausten lomassa hölkkäilyä noin 40 min

IMG_3605

Perjantai 27.11.2015

Aamupalaksi munakas kalkkunalla, granaattiomenapuolukkapunajuurimehu, lounaaksi kookoskanaa ja riisiä, välipalaksi pähkinöitä ja banaani, toiseksi välipalaksi smoothie ja pala raakasuklaata, muutaman haukut raakakakkua, illalliseksi uunikanaa, -vihanneksia ja bataattia.

Treeni hölkkä + kävely 90 min, 2,5 h calitreenit 

IMG_3604

Lauantai 28.11.2015

Aamupalaksi paistetut munat kalkkunalla, avocadomansikkasmoothie, granaattiomena, omena, punajuurimehu, lounaaksi kookoskana riisillä, välipalaksi banaani ja manteleita, illalliseksi riisiä ja kanaa tikka masala, iltapalaksi pieni annos kookoskermakanaa riisillä.

IMG_3603

Sunnuntai 29.11.2015

Aamupalaksi paistetut munat kalkkunalla, vihermehu, banaaniavocadomansikkasmoothie, lounaaksi kanaa, mulperimarjoja, pähkinöitä, raakasuklaata, välipalaksi pähkinöitä, banaani, poroa ja kinkkua. Illalliseksi bataattiranskalaisia, kanaa ja uunivihanneksia, iltapalaksi mysliä.

Treeni oma caliharjoittelu 2,5 h + kummitytön kanssa taitoliikuntakeskustassa 1,5 h

IMG_3602

Mehulinko on ollut myös ahkerassa käytössä viimeiset viikot, oikeastaan joka päivä tulee tehtyä joku vitamiinipommi, usein heti aamulla. Yhdistelen mehuissa hedelmiä, marjoja ja vihanneksia, inkivääri on sellainen mitä on tullut tungettua melkeinpä jokaiseen versioon, ja näin on pöpöt pysynyt loitolla 🙂

Energistä uutta viikkoa, jotenkin ihan hullua että ensi viikolla on jo joulukuu! :O

xo,
Nana

 

10

Vinkit edullisempaan ruokakassiin

Hyvinvointi, laihdutus, Ruokavalio, Yleinen

Välillä mietin ruokakasseja kotiin raahatessani, että kuinka monta henkilöä oikeasti taloudessani asuu, sillä ruoan määrä on ihan valtaisa. Mutta toisaalta, en syö melkein koskaan ulkona, ja teen kotona aamupalan, lounaan, välipalan, illallisen ja ehkä vielä iltapalankin. Niin meneehän tuohon aikamoinen määrä ruokaa jo yhteen päivään. Joskus tuntuu että asun kaupassa. Vähintään käyn siellä joka päivä. Ellen ole käynyt isommassa kaupassa ja tankannut useamman päivän eväät kerralla, mutta silloinkin olen yleensä jotain unohtanut. Eli lähes poikkeuksetta käyn ruokakaupassa siis kerran päivässä. (Ihan vaan ajanhallinnankin takia voisin ehkä alkaa harkitsemaan ostoslistan tekoa, niin ei unohtuisi aina jotain, ei tulisi tehtyä heräteostoksia, eikä kaupassa menisi aikaa sen miettimiseen että mitä sieltä nyt pitikään ostaa. Eli hyvä, tässä jo yksi hyvä ja toimiva säästövinkki ruokakauppaan, tee tarkka lista ostettavista asioista ;).

pienetshutterstock_166367654

Tässä siis muutamia vinkkejä ostosten tekoon, jotka olen itse kokenut hyöydyllisiksi:

Suosi perhepakkauksia, tai muuten vaan isompia pakkauksia. Muutama hyvä esimerkki:

1. Avocadot: Lidlissä 700g avocadopussi maksaa 2,39 € ja kilohinta 3,41 €/kg, kun taas yksittäin ostettuna kilohinta saattaa olla helposti 5-7€.

pienetshutterstock_3427148572.  Porkkanat: isomman pussin saat melkein puolet pienemmän hinnalla. Esimerkki 2 kg:n porkkanasäkki Lidlistä 0,75 €, eli ei juuri mitään!

3. Lidlin kalkkunaleikkele: 400g:n pakkaus maksaa 3,49 €, kun muissa kaupoissa joudut helposti pulittamaan 3€ 150 grammasta. Lisäksi Lidlin kalkkunassa lihapitoisuus on 97%, mikä on jo todella hyvä. Useamman kalkkunaleikkeleen lihapitoisuus on noin 70-85% tuntumassa. Toki tämä kalkkuna on runsassuolainen, eli se kannattaa huomioida valintaa tehdessä.

4. Pähkinät: älä seuraa vain pussien hintoja, vaan vertaile kilohintoja. Yleensä näissäkin se hieman isompi pussi tulee edullisemmaksi kuin se pienin. Osta siis kerralla enemmän, ja jaa  esimerkiki kotona pienempiin annoksiin.

IMG_3374

Valitse kauppa oikein:

Itse käyn aika paljon K-kaupoissa, koska niissä on usein hyviä tarjouksia, ja on olemassa pari tiettyä isompaa marketia, joissa valikoima on vaan ihan super. Mutta yleisesti ottaen Keskon hinnat ovat hieman kalliimpia kuin S-ketjun kaupoissa. Mutta Lidl yllättää aina positiivisesti hinnoillaan, ja siellä käynkin välillä aina tankkaamassa tiettyjä ruokia, kuten tällä viikolla  kanafileitä, jotka olivat tarjouksessa 480g 3,99€. Lihapitoisuus 100%, eikä lihaa ole täytetty esimerkiksi vedellä, kuten joillakin merkeillä on tapana tehdä (fileestäkin kannattaa tsekata lihapitoisuus!).

IMG_3351

Lidl ostoskassini sisältö

Osta tarjouksista, ja pakasta!

Kun näet hyvän tarjouksen, osta kerralla enemmän ja pakasta. Itse ostan yleensä naudan sisäfileet tarjouksesta, esim. 19,90€/kg, liha säilyy pakkasessa hyvänä useita kuukausia. Sama koskee kanaa, ja myös lohta pakasta, mutta tämän kanssa kannattaa muistaa että kala härskiintyy nopeammin, joten kala olisi hyvä syödä kuukauden sisällä pakastamisesta.

Suosi kausituotteita!

Ainakin vihannesten osalta kannattaa olla tarkkana, mikä on sesongissa juuri tällä hetkellä, koska kilohinnat heittelevät ihan hurjasti vuodenaikojen mukaan. Satokausikalenteri kertoo näppärästi, mikä vihannes on juuri nyt sesongissa.

pienetshutterstock_304642217

Pakastevihannekset ja -marjat on oikein jees. 

Pakastevihannekset ovat helppoja, edullisia ja käteviä, jos esimerkiksi ei ole juuri tarvittujen vihannesten tai marjojen sesonki. Eli voit hyvällä omalla tunnolla näitä käyttää. Näitäkin löytyy erilaisia vaihtoehtoja, ja tässäkin yleensä koskee sääntö mitä isompi pakkaus, sen edullisempi. Vadelmissa ainakin kannattaa suosia kotimaisia jo ihan norovirusvaaran takia, jos ei ole aikomuksessa kuumentaa marjoja kunnolla.

pienetshutterstock_318100451

Itsellä rahaa palaa paljon ruokaan, mutta olen kuitenkin ns. tarkan markan tyttö. Monella ei ole hajuakaan hintatasoista tai kilohinnoista, mutta itse kyllä aina katson hinnat ja teen vertailuja. En lähde ostamaan erikseen porkkanoita Alepasta ja tomaatteja Siwasta, koska noh, aika on rahaa, mutta keskitän tietyt ostokset tiettyyn paikkaan, ja välillä seurailen kyllä tarjouksiakin.

Ruokien suunnittelu auttaa myös kontrolloimaan ruokakustannusten suuruutta. Kun olen suunnitellut hyvin viikon ruokailut, tai edes muutamaksi päiväksi etukäteen, ei tule ostettua turhuuksia, tai vähän sitä ja vähän tätä. Ja hyvänä nyrkkisääntönä toimii myös “osta vain tarpeeseen”. Välillä itse ostan varmuuden vuoksi sen kurkun, tai öljyn tms, ja kotona sitten huomaakin, että niitä olikin jo 3 varastossa. Eli se lista!! 😉

pienetshutterstock_218143030

Miten itse yrität hallita ruokakulujasi, tai oletko itse tarjoushaukkana joidenkin tiettyjen ruokien perässä?

Nana

 

1

Perjantain Pinkki Bylly Blast

Elämä, Hyvinvointi, Kehonhallinta, Kehonpainoharjoittelu, kotona tehtävä kuntopiiri, laihdutus, mökkitreenit, pepputreeni, rasvanpolttotreeni, Treeni, Yleinen

Vastaiskuna mustalle perjantaille tässä teille Pinkki perjantai ja Bylly blast -kotitreeni ennen viikonlopun rientoja. Treenin voi tehdä nopeasti kotona, eikä muita välineitä tarvita kuin kuminauha, eikä sekään ole välttämätön 🙂

IMG_3425

Perjantain Pinkki Bylly Blast:

 

  1. Joustokyykky + hyppy 15xTee 3 joustokyykkyä ala-asennossa ja hyppää räjähtävästi ylös. Toista 15 kertaa.
  2. FullSizeRenderKuminauhakävely 3 askelta/suunta, 10x edestakaisin. Jos et omista kuminauhaa, voit tehdä kyykky + jalannosto -yhdistelmän tämän liikkeen sijaan.FullSizeRender_2
  3. Jalan nosto alhaalta ylös lantio ilmassa, 10x/jalka.FullSizeRender_3
  4. Yhden jalan lantionnosto 20x/jalka.FullSizeRender_2
  5. Jalan nosto kontallaan, 20x/jalkaFullSizeRender_1 FullSizeRender

Sitten vaan kierroksi niin monta kuin pepusta irtoaa 😉

Mahtavaa viikonloppua 🙂

Nana

6

Fitnessin ja kilpaurheilun surulliset kasvot

bikini fitness, Hyvinvointi, Ruokavalio, Treeni, Yleinen

Fitness tuhosi aineenvaihduntani. Fitness ajoi kroppani loppuun. Fitnessin takia tulen syömään lopun ikääni lääkkeitä. Kuulostaako tutulta? Fitnessin ja kilpaurheilun surulliset kasvot nostavat päätään yhä useammin.

Olen seuraillut muutamia fitnessissä kilpailevia neitokaisia muutaman vuoden ajan osin hieman järkyttyneenä, ja osin surullisena. Koska olen tiennyt, että on vain ajan kysymys, koska heidän kroppansa sanoo itsensä irti, kun oireilu on jo alkanut. Ja nyt molemmissa näissä tapauksissa kroppa on heittäytynyt poikkiteloin, ei suostu ottamaan enää käskyjä vastaan, ja heittää jos jonkinlaista terveydellistä ongelmaa kehiin. Miksei varoituskellot soineet aikaisemmin? Oliko se unelma kilpailemisesta oman terveyden arvoista? Mikä sai ajamaan kropan niin loppuun, että siitä palautuminen voi kestää oikeasti pitkään?