Monthly Archives

tammikuu 2014

0

Testosteroniboostia, fuel foodia ja treenailuja

Ruokavalio, Treeni, Yleinen

Ciao!

Viime lauantaina osallistuin Töölö Gymin Testosteroni-iltaan, jossa oli luennoimassa ravintoasiantuntija Hanna Skyttä sekä Personal Trainer Ville Erola. Ville näytti miten treenata testosteronin boostaamiseksi, kun taas Hanna kävi läpi ruokapuolta. Sain paljon hyödyllistä tietoa, ja niinhän se on, että ihminen on kokonaisuus, ja kaikilla asioilla on jonkinlainen yhteys. Jos kroppa ei tuota testosteronia tarpeeksi, se vaikuttaa niin moneen asiaan, sekä helposti hidastuttaa myös sitä rasvanpolttoa. Tarkoituksenani on tehdä pieni kooste vielä pääpointeista, mitä lauantai-illan aikana opin 🙂

IMG_0661 IMG_0647 IMG_0646 IMG_0648

Ostin T-illasta myös Hanna Skytän uuden kirjan Fuel Food, joka vaikuttaa ihan mahtavalta. Kirjassa kerrotaan muun muassa superfoodeista, ruokasynergioista, mitä pitäisi ottaa huomioon treenatessa ja ruokailussa, mitä fuelfood-keittiön perusraaka-aineita ja varusteita keittiöstä pitäisi löytyä sekä esitellään kattavasti eri ravntoaineet – makro- ja mikroravintoaineet, lisäravinteet yms. Kirjassa on myös paljon erilaisia reseptejä vähähiilihydraattisiin ja viljattomiin leipiin ja leivonnaisiin, raakasuklaaherkkuihin, palauttaviin ja energisoiviin smoothieihin, sekä tietysti lämpimiin ruokiin. Tulenkin varmasti kokeilemaan näitä silloin tällöin, ja varmasti jaan teidänkin kanssa toimivat reseptit 🙂

IMG_0640 IMG_0671

Maanantaina kävin pitkästä aikaa 60 minuutin spinningissä, ja tiistaina kävin ensimmäistä kertaa crossfitissä on ramp kurssin jälkeen. CF:ssä hypittiin bokseille, kiivettiin köysillä, tehtiin etukyykkyjä, treenattiin tasapainoa ja ketteryyttä, kaikkea todella hyödyllistä. Nyt tietääkin kiivenneensä ja pomppineensa, varsinkin yläkroppa on aika totaalijumissa =D Eilen kävin tekemässä kevyttä jumppailua salilla, ja treenini oli jalkapainotteinen. Alkulämmittelyn jälkeen tein 5 sarjaa jalkaprässissä, raskaimmillaan painoa oli 135 kg. Normaaleihin sarjapainoihin 180-215 kg on vielä siis matkaa, mutta mulla ei ole mikään kiire. En halua jumituttaa kroppaani nyt kun se on alkanut pikkuhiljaa taas toimimaan, joten hiljaa hyvä tulee 😉 Prässin jälkeen tein kolme sarjaa reiden ojennuksia ja koukistuksia, näissä treenipainot onkin säilyneet melkein ennallaan. Loppuverkka, ja avot, lyhyt ja kevyt treeni oli siinä 🙂 Illalla olikin vielä 30/30 kyykkyhaasteen toteuttamista, sekä putkirullailua, teki hyvää, ja niin kipeetä!

IMG_0690 IMG_0694 IMG_0687 IMG_0688 IMG_0710 IMG_0716

 

 

 

 

 Olen tehnyt myös ohjauksia, ja eilen olikin vuoden ensimmäinen aamuohjaus. Sekä ohjaaja että ohjattava oli virtaa täynnä, aikaisesta aamusta huolimatta 🙂 

IMG_0706

 

Treeni-iloa viikkoonne, oletteko te tutustuneet jo Hannan uuteen kirjaan, tai testailleet joitain reseptejä sieltä? Tai olisiko sinulla jakaa jotain muuten hyvää superfood-reseptiä kanssamme?

Terkkusin

Nana 🙂

0

Viime viikon (vko 4) ruokailut ja treenailut

ruokapäiväkirja, Ruokavalio, Treeni, Yleinen

Moikka!

Tässä taas koostetta viime viikon ruokailuistani. Arkiruoat menee aina aika rutiinilla, ja pyrin valitsemaan suhteellisen helppoja vaihtoehtoja. Viikonlopulta jää aina silloin tällöin ruokajämiä alkuviikkoon, ja yritän niitä sitten hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. Olen pitänyt mottonani, että arkisin yritän tsempata ruokien kanssa, ja viikonloppuna voi sitten ottaa höllemmin, tai tehdä esimerkiksi yhden sellaisen enemmän herkumman aterian. Viikonloppunakaan ei pidä vetää överiksi, jos haluaa pitää linjoistaan huolta, mutta haluan kuitenkin nauttia hyvästä ruoasta aina silloin tällöin 🙂 Karkit ovat kuitenkin paheeni, joihin sorruin tänäkin viikonloppuna, hupsista keikkaa :p 

Mutta tässä taas listausta kuvineen:

Maanantaina aamupalaksi protskusmoothie + kaurapuuro, lounaaksi jämät parsapekonipastasta, kanan filee ja salaattia. Välipalana rahkaa marjoilla, pähkinöitä ja omena. Illalliseksi söin italialaisia lihapullia tomaattisessa kastikkeessa, täysjyväspagettia, kurkkua ja tomaatti. Iltapalaksi join minttusuklaapirtelön. 

IMG_0575 IMG_0572 IMG_0571 IMG_0574

 

Tiistaina aamupalaksi meni 2 ruisleipää kalkkunalla, munakas porolla ja porkkanan, sekä lasillisen tuorepuristettua appelsiinimehua. Lounaaksi söin lohta, kurkkua, paprikaa ja porkkanaa. Välipalana rahka marjoilla, pähkinät ja omppu. Illallisena lihapullat, spagu ja luumutomaatit. Iltapalaksi nautin 2 protskulettua banaanilla ja mansikoilla. 

IMG_0578 IMG_0580 IMG_0587 IMG_0590

 

Keskiviikkona aamupalaksi söin 2 ruisleipää kalkkunalla ja munakas porolla. Lounaaksi lohta, paprikaa, kurkkua ja porkkanaa, välipalaksi rahkaa marjoilla ja pähkinöitä + omppu. Välissä salitreeni ja protskupalkkari, ja illalliseksi kanakasviriisiwokkia. Illallisena marjoja ja valkosuklaa puddingia. 

IMG_0591 IMG_0595 IMG_0605 IMG_0607

 

Torstaina aamupalana toimi kaurapuuro ja munakas, lounaana lohta, paprikaa ja tomaattia. Välipalaksi tuttu ja turvallinen rahka marjoilla, pähkinät ja omena. Illalliseksi miniannos lihasoppaa ja kasviksia, ja iltapalaksi puolikas lihapulla tomaattisoosilla sekä ”kalorittomia” nuudeleita. 

IMG_0610 IMG_0611 IMG_0612Perjantaina aamupalana protskujuoma + banaani, lounaaksi lohta täysjyväriisillä ja pari porkkanaa. Välipalana rahka marjoilla, omena ja pähkinät. Välissä salitreeni ja protskujuoma palautuksena, ja illalla tomaattista jauhelihakastiketta ja loraus 7% kermaa, lisukkeena täysjyvämakaronia. Iltapalana vähän irttareita 🙂

IMG_0614 IMG_0616 IMG_0620Lauantaina aamiaiseksi 2 kauraleipää kalkkunalla ja tomaatilla, munakas, tuorepuristettu appelsiinimehu. Välipalaksi hedelmäsmoothie ja pari pähkinää. Lounaaksi (klo 16.30) kanakasvisriisiwokki, ja minidinnerinä siivu pihvisonnia ja parsakaalia. Illalla muutama lasi punaviiniä, 1/2 protskupatukka ja iltapalana rahka marjoilla. 

IMG_0621 IMG_0640 IMG_0642 IMG_0643 IMG_0649Sunnuntaina aamupalaksi nautin munakkaan, 1 kauraleivän kalkkunalla sekä hedelmäsmoothien, sekä 1/2 kupillisen kuubalaista kahvia. Välipalaksi söin rahkan marjoilla, ja pähkinöitä. Väliin 40 minuutin kävely ja illallisena avocadopastaa. Illalla tuli napsittua vielä muutama irtokarkki. Sunnuntaina tuli touhuttua sen verran, ettei jotenkin ehtinyt syödä sen enempää, mutta ihan hyvä kun karkeista ja avocadopastasta sai kuitenkin sen verran energiaa 🙂

IMG_0655IMG_0656 IMG_0657 IMG_0669                    

Miten teillä on tammikuun ruokailut sujuneet, oletteko pitäytyneet terveellisessä ruokavaliossa, vietättekö kenties tipatonta tai herkutonta tammikuuta? Onko sinulla joku sellainen ehdoton pakkaspäivän ruoka, mitä tykkäät tehdä kun on oikein kylmä? Itselläni tällainen voisi olla burgundinpata, tai kaikki pataruoat sopii todella hyvin talvipäiviin. Ehkäpä viikonloppuna voisi kyhäillä jonkin sortin padan, varsinkin kun joulupukki toi ihan uuden padan mulle 😉

Muisk,

Nana

 

0

Kuuban matka part 2

Ruokavalio, Treeni, Yleinen

Hola!

Tässä siis jatko-osaa edelliseen postaukseen, lisää kuvia ja tunnelmia Kuubasta. Tosiaan ensimmäisen löhöily/sairasteluviikon jälkeen suuntasimme kahdeksi yöksi Havannaan, joka olikin sitten ihan erilainen kuin Varadero. Kiertelimme päivät vanhassa Havannassa, ihastelimme nähtävyyksiä, nautiskelimme mojitoista, ja kävelimme kenkämme puhki. Osan matkasta taitoimme myös pyörätaksilla, mopotaksilla ja muutamalla vanhalla amerikan raudalla. Havannan reissun aloitimme kaupunkiesittelyllä Camera obscuralla, jolla näytettiin kaupungin TOP nähtävyydet. 

Musiikki soi kaikkialla, jokaisessa ravintolassa ja kahvilassa oli omat esiintyjät, jotka sitten laulujen välissä keräsivät tippejä ja yrittivät myydä levyjään. Katukuva oli hyvin värikäs, ihmiset hymyilivät ja olivat ystävällisiä. Joka puolella oli jonkinlaiset saneeraukset käynnissä, oli kohteena sitten talon seinä, katukivetykset tai katot. Osa rakennuksista olikin todella huonossa jamassa. 

Ensimmäisenä iltana kävimme katsomassa cabaret esityksen, johon oli yhdistetty dinner. Esitys oli kyllä huikea, oli tanssia, laulua, soittoa ja pukuloistoa. Toisena iltana kävimme kaupungin linnoituksilla, jossa järjestetään joka ilta puolustusseremonia vanhojen aikojen kunniaksi. Seremonia päättyi siihen, että tykillä ammuttiin kuula mereen, ja se olikin muuten aikamoinen pamaus! =D

Yöelämään emme sen kummemmin jaksaneet tutustua, koska päivät olivat sen verran raskaita. Olimme ajatelleet, että Havannassa yöunet jäisi varmaan vähän vähemmälle, että kävisimme erilaisissa baareissa yms, mutta nämä kaksi ikäloppua oli painanut päänsä tyynyihin jo puolenyön aikaan =D Living on the edge, indeed 😉

Havannan jälkeen meillä oli reissua jäljellä vielä 3 kokonaista päivää, vietimme nämä Varaderossa samaa vanhaa kaavaa noudattaen: klo 8-9 välillä aamupalalle, hotellihuoneeseen aamutoimille ja sen jälkeen poolille/rannalle. Uimista, löhöilyä, pallottelua (ostimme kummatkin aidot nahkaiset baseball rällät Kuubasta), syömistä…. Hotelliin suihkuun, lukemista tai päikkärit, markkinoita kierrellen, illalliselle, ihmettelemistä, ehkä drinksut, iltashow hotellille klo 21.30, jonka jälkeen nukkumaan tai iltamyssyille. Hotellilla oli oma tanssiryhmä, jotka esiintyivät joka ilta eri shown kanssa. Hyviä tanssijoita ja iloista mieltä 🙂

Yhtenä ilta kävimme syömässä Al Caponen ravintolassa, jossa oli kyllä hyvä ruoka, ja hinnatkin oli suhteellisen edulliset. Tämän jälkeen poikkesimme piipahtamassa vielä yhdessä ulkoilmabaarissa, pääsin pyörähtämään tanssilattiallakin hetkeksi, ja sitten lähdimme nukkumaan. Se olikin reissun hurjin ilta meidän osalta, hahhaa! ;D  

Uuden vuoden aattona oli ensin juhladinneri uima-altaalla, jonka jälkeen oli vesibalettiesitys, mikä oli muuten aivan huikea! Tämän jälkeen oli vielä perinteinen tanssishow, ja sitten se vuosi jo vaihtuikin, ja seuraavana päivänä oli kotiin lähdön aika, niisk!

Alla kuvakollaasi loppumatkamme ajalta:

IMG_0442IMG_0435IMG_0407IMG_0397IMG_0285
  
 
IMG_0445 IMG_0524 IMG_0513 IMG_0505 IMG_0500 IMG_0496IMG_0488IMG_0464 IMG_0459
 
IMG_0533 IMG_0697  IMG_0678IMG_0644 IMG_0620 IMG_0613IMG_0607 IMG_0603 IMG_0590 IMG_0585 IMG_0581 IMG_0578 IMG_0577
 IMG_0306
  
IMG_0709 IMG_0723IMG_0750 IMG_0754 IMG_0764 IMG_0781 IMG_0785  IMG_0810
 
IMG_0812 IMG_0825 IMG_0822 IMG_0821 IMG_0820 IMG_0817 IMG_0813
 
 
IMG_0838
IMG_0897 IMG_0887 IMG_0884 IMG_0874 IMG_0867 IMG_0864 IMG_0860
 
IMG_0855 IMG_0852 IMG_0847
 
IMG_0914 IMG_0917
 
Kaiken kaikkiaan reissu oli todella onnistunut, säät suosi ja kaikki meni hyvin. Tietysti ensimmäisen viikon sairastelut olisi voinut jättää väliin, mutta minkäs teet. Kun flunssan ei anna häiritä, niin se ei ketutakaan yhtään niin paljoa =D
 
Aikaerosta toipuminen vei yllättävän kauan, en ole itse koskaan matkannut lännestä kotiin. Koneemme lähti Varaderosta keskiviikkona paikallista aikaa joskus kolmen huitteilla päivällä,  ja perillä olimme suomen ajassa torstaina aamuna: matkalaukkujen heitto kotiin, suihku ja töihin. Sellainen kevyt paluu arkeen, nooot 😀
 
Täytyy kyllä myöntää, että nyt tuntuu siltä ettei missään reissussa ole ollutkaan, niin ne arkirutiinit vaan täysillä painaa päälle ja aurinko, lämpö ja lomatunnelma on historiaan jäänyttä elämää. Onneksi on kuvat ja muistot, jotka lämmittää mieltä vielä pitkään 🙂
 
Oletko sinä ajatellut karata näitä paukkupakkasia karkuun jonnekin, tai oletko kenties ollut joulun pyhät jossain etelän lämmössä?
 
Aurinkoa viikkonne,
Nana 🙂
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
0

Ihana Kuuba

Yleinen

Heippa, 

Kuten olen kertonutkin, kävin latailemassa akkuja Kuuban auringon alla joulun ja uuden vuoden aikaan. Reissu kesti 2 viikkoa. Ensimmäinen viikko meni tosin vuorotellen sairastellessa,  mutta emme antaneet sen häiritä, vaan loikoilimme tyytyväisinä rannalla lämmöstä nauttien, mitä nyt hieman enemmän tai vähemmän niiskuttaen.

Olimme siis Varaderossa, joka on turistielämään keskittynyt paikka noin 150 km Havannasta. Hotellimme oli all inclusive, kuten oikeastaan kaikki Varaderon hotellit, joten ruokailu oli tehty hyvin helpoksi. Olimme valinneet majoituksen edullisimmasta päästä, ja se ehkä hieman näkyi hotellimme tasossa, luonnollisesti. Ruoka oli ihan ok, mutta pidemmän päälle se sama sapuska, ja rasvan määrä alkoi jo kuvottaa. Toki valitsimme aina niitä terveellisimpiä vaihtoehtoja, mutta varsinkaan näissä monipuolisuutta ei paljoa ollut. Jos vielä joskus tällaiseen all inclusive hotelliin menen (mitä hieman tosin epäilen, kun tykkään fiilistellä ruoalla ja sillä ravintolan valitsemisella), niin silloin ehkä pulitan hieman enemmän hotellista, jotta ruoan taso olisi hieman korkeampi. Mutta saimme vatsat täyteeseen joka kerta, se lienee pääasia kuitenkin 🙂

Olimme kaksi päivää Havannassa, jonne menimme vanhalla amerikan raudalla. Yövyimme National de Cubassa, joka luokitellaan yhdeksi Havannan parhaimmista hotelleista.

Väsymys vaivasi oikeastaan koko loman ajan, joten nukkumatti kutsui melkeinpä joka ilta jo klo 23-24. Aamuisin oli kuitenkin kiva herätä aamupalalle, ja siitä lähteä rantsuhommiin. 

Alla läjä kuvia reissun päältä, pääsette näkemään Kuubaa ja lomailujamme. Havannasta ja lopupureissusta tulee sitten oma jatko-osa, niin ei lähde homma ihan lapasesta kuvamäärän suhteen 🙂

IMG_0031 IMG_0043IMG_0220IMG_0032

IMG_0313

Ihan pieni pentu, varmaan 1-2 kk <3

IMG_0376 IMG_0372 IMG_0367IMG_0265IMG_0319 IMG_0293 IMG_0275 IMG_0269 IMG_0268 IMG_0264IMG_0249 IMG_0248 IMG_0246 IMG_0245 IMG_0244IMG_0231 IMG_0230 IMG_0229IMG_0213

IMG_0185

IMG_0180 IMG_0174 IMG_0173 IMG_0170 IMG_0151IMG_0146 IMG_0144 IMG_0140IMG_0237 IMG_0234 IMG_0133 IMG_0128 IMG_0127 IMG_0118 IMG_0114 IMG_0113 IMG_0112IMG_0105 IMG_0102 IMG_0100IMG_0098IMG_0090 IMG_0081 IMG_0078IMG_0074Tällainen oli meidän ensimmäinen viikko, eli paljon löhöilyä, ja katamaraaniretki Cayo Blanca saarelle, välistoppina delfiinialtaat, jossa pääsin uimaan delfiinin kanssa <3 Siis ihan huikea kokemus, jota en tule unohtamaan varmasti ikinä, ja se jaksaa hymyilyttää vielä kiikkustuolissakin 🙂

To be continued…… 😉

Smile,

Nana 

 

0

Viime viikon ruokailuja

ruokapäiväkirja, Ruokavalio, Treeni, Yleinen

Moikka, 

Kyselin teiltä viime viikolla, kiinnostaisiko teitä lukea enemmän ruokapostauksia, ja muutama kommentoikin, että mieluusti näitä lisää lukisi. Tässä nyt pientä koostetta viime viikosta, kaikkea en muista kun en ruolailuja mihinkään kirjannut, mutta saatte nyt hieman osviittaa siitä, miltä ruokavalioni normaalisti näyttää. 

Maanantaina söin illalliseksi viikonloppuna tekemääni porojauhelihamureketta sekä salaattia, ja lounaaksi tein lohta. Lohen tekeminen on niin helppoa, ja kaiken lisäksi terveellistä. Normaalista valmistan lohen uunissa, päälle vain merisuolaa ja sitruunapippuria, ja valmiin kalan päälle loraus sitruunaa. Nam! :p

IMG_0439 IMG_0343

Tiistaina lounaaksi oli taas lohta, mutta illalliseksi söin kanaa, höyrytettyä parsaa, salaattia ja täysjyväriisiä. Tällä kertaa valmistin riisin ja kanan niin, että laitoin riisit vuoan pohjalle, rintafileet päälle pötköttämään, ja tähän reilusti päälle kanalientä. Lisäilin nestettä aina silloin tällöin lisää, jottei kanat ja riisit päässeet kuivumaan. Jälleen kerran, helppoa ja maukasta!

IMG_0442

Keskiviikkona söin lounaaksi, ylläri ylläri, lohta, riisiä ja salaattia =D Illallista en muista millään. 

Torstaina aamupalaksi tein munakasta, 4 valkuaista ja 1 kokonainen muna, savustettua poroa ja kaurapuuroa. Lounashetki oli autossa, kuiva kanan rintafile, haarukallinen riisiä, sen enempää en riisiä saanut alas. Välipalaksi söin rahkaa, omenan ja cashew pähkinöitä. Illalliseksi söin poromureketta, bataattiranskalaisia ja salaattia. 

IMG_0486 IMG_0487 IMG_0502

Perjantaina söin lounaaksi viimeiset palan mureketta salaatin kera. Illalliseksi tein itselleni ja ystävälleni italialaisia lihapullia spagetin ja salaatin kanssa. Tämän lisäksi joimme muutaman lasin punaviiniä ja luomu kuohuvaa. 

IMG_0508 IMG_0518

Lauantaina söin aamupalan vasta puolen päivän aikaan, tein proteiinipirtelön ja sen lisäksi söin mysliä. Välipalaksi söin kauan himoitsemani Picnikin paahtopaistipatongin, ja illalliseksi söin parsapekonipastaa (pekonifilee 9% rasvaa). Itsehillintä herkuttoman suhteen tyssähti, ja sorruin irttareihin lauantaina ja sunnuntaina, hupsista 😉

IMG_0544

Sunnuntaina söin suht ison aamupalan, munakasta kalkkunalla, ciabattaa kevyt salamilla sekä juotavaksi itse puristamaa appelsiinimehua. Tämän jälkeen lähdin Jumboon kiertelemään kauppoja, ja välipalaksi join marjasmoothien proteiinijauheella. Illalliseksi loihdin avocadopastan, joka oli mmmmmmmmmm hyvää! Ja sen pienen vatsaturvotuksen arvoinen :p Oli muuten jännä huomata, että kana + avocado yhdistelmä turvottaa vatsaani enemmän kuin avocado pelkästään. En kyllä tiedä, voiko tämä olla edes mahdollista =D

IMG_0548 IMG_0550 IMG_0556 IMG_0568

Viikonloppuna illallisruoat oli sen verran tuhdimpia, että normaalin 5 aterian sijaan tuli syötyä sekä lauantaina että sunnuntaina ”vain” 3 ateriaa. Toisaalta kun nauttii kalori(energia)pitoisempaa ruokaa, on hyvä vähentää se jostain muusta. Irttaritkin menivät jo yhdestä ateriasta, vaikkei niissä niitä kunnon ravinteita olekaan, mutta sitäkin enemmän turhaa energiaa…

Normaalisti syön aamupalaksi joko proteiinipirtelön ja kaurapuuron, tai sitten esimerkiksi munakkaan ja puuron/mysliä. Välipalana toimii lähes poikkeuksetta aina rahka, marjat, omena ja pähkinät. 

Tällaiselta näytti viime viikkoni, keräilen taas tältä viikolta dataa syömisistäni teille tutkailtavaksi 🙂

Energiaa viikkoonne! 

Nana