Monthly Archives

tammikuu 2014

0

Testosteroniboostia, fuel foodia ja treenailuja

Ruokavalio, Treeni, Yleinen

Ciao!

Viime lauantaina osallistuin Töölö Gymin Testosteroni-iltaan, jossa oli luennoimassa ravintoasiantuntija Hanna Skyttä sekä Personal Trainer Ville Erola. Ville näytti miten treenata testosteronin boostaamiseksi, kun taas Hanna kävi läpi ruokapuolta. Sain paljon hyödyllistä tietoa, ja niinhän se on, että ihminen on kokonaisuus, ja kaikilla asioilla on jonkinlainen yhteys. Jos kroppa ei tuota testosteronia tarpeeksi, se vaikuttaa niin moneen asiaan, sekä helposti hidastuttaa myös sitä rasvanpolttoa. Tarkoituksenani on tehdä pieni kooste vielä pääpointeista, mitä lauantai-illan aikana opin 🙂

IMG_0661 IMG_0647 IMG_0646 IMG_0648

Ostin T-illasta myös Hanna Skytän uuden kirjan Fuel Food, joka vaikuttaa ihan mahtavalta. Kirjassa kerrotaan muun muassa superfoodeista, ruokasynergioista, mitä pitäisi ottaa huomioon treenatessa ja ruokailussa, mitä fuelfood-keittiön perusraaka-aineita ja varusteita keittiöstä pitäisi löytyä sekä esitellään kattavasti eri ravntoaineet – makro- ja mikroravintoaineet, lisäravinteet yms. Kirjassa on myös paljon erilaisia reseptejä vähähiilihydraattisiin ja viljattomiin leipiin ja leivonnaisiin, raakasuklaaherkkuihin, palauttaviin ja energisoiviin smoothieihin, sekä tietysti lämpimiin ruokiin. Tulenkin varmasti kokeilemaan näitä silloin tällöin, ja varmasti jaan teidänkin kanssa toimivat reseptit 🙂

IMG_0640 IMG_0671

Maanantaina kävin pitkästä aikaa 60 minuutin spinningissä, ja tiistaina kävin ensimmäistä kertaa crossfitissä on ramp kurssin jälkeen. CF:ssä hypittiin bokseille, kiivettiin köysillä, tehtiin etukyykkyjä, treenattiin tasapainoa ja ketteryyttä, kaikkea todella hyödyllistä. Nyt tietääkin kiivenneensä ja pomppineensa, varsinkin yläkroppa on aika totaalijumissa =D Eilen kävin tekemässä kevyttä jumppailua salilla, ja treenini oli jalkapainotteinen. Alkulämmittelyn jälkeen tein 5 sarjaa jalkaprässissä, raskaimmillaan painoa oli 135 kg. Normaaleihin sarjapainoihin 180-215 kg on vielä siis matkaa, mutta mulla ei ole mikään kiire. En halua jumituttaa kroppaani nyt kun se on alkanut pikkuhiljaa taas toimimaan, joten hiljaa hyvä tulee 😉 Prässin jälkeen tein kolme sarjaa reiden ojennuksia ja koukistuksia, näissä treenipainot onkin säilyneet melkein ennallaan. Loppuverkka, ja avot, lyhyt ja kevyt treeni oli siinä 🙂 Illalla olikin vielä 30/30 kyykkyhaasteen toteuttamista, sekä putkirullailua, teki hyvää, ja niin kipeetä!

IMG_0690 IMG_0694 IMG_0687 IMG_0688 IMG_0710 IMG_0716

 

 

 

 

 Olen tehnyt myös ohjauksia, ja eilen olikin vuoden ensimmäinen aamuohjaus. Sekä ohjaaja että ohjattava oli virtaa täynnä, aikaisesta aamusta huolimatta 🙂 

IMG_0706

 

Treeni-iloa viikkoonne, oletteko te tutustuneet jo Hannan uuteen kirjaan, tai testailleet joitain reseptejä sieltä? Tai olisiko sinulla jakaa jotain muuten hyvää superfood-reseptiä kanssamme?

Terkkusin

Nana 🙂

0

Viime viikon (vko 4) ruokailut ja treenailut

ruokapäiväkirja, Ruokavalio, Treeni, Yleinen

Moikka!

Tässä taas koostetta viime viikon ruokailuistani. Arkiruoat menee aina aika rutiinilla, ja pyrin valitsemaan suhteellisen helppoja vaihtoehtoja. Viikonlopulta jää aina silloin tällöin ruokajämiä alkuviikkoon, ja yritän niitä sitten hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. Olen pitänyt mottonani, että arkisin yritän tsempata ruokien kanssa, ja viikonloppuna voi sitten ottaa höllemmin, tai tehdä esimerkiksi yhden sellaisen enemmän herkumman aterian. Viikonloppunakaan ei pidä vetää överiksi, jos haluaa pitää linjoistaan huolta, mutta haluan kuitenkin nauttia hyvästä ruoasta aina silloin tällöin 🙂 Karkit ovat kuitenkin paheeni, joihin sorruin tänäkin viikonloppuna, hupsista keikkaa :p 

Mutta tässä taas listausta kuvineen:

Maanantaina aamupalaksi protskusmoothie + kaurapuuro, lounaaksi jämät parsapekonipastasta, kanan filee ja salaattia. Välipalana rahkaa marjoilla, pähkinöitä ja omena. Illalliseksi söin italialaisia lihapullia tomaattisessa kastikkeessa, täysjyväspagettia, kurkkua ja tomaatti. Iltapalaksi join minttusuklaapirtelön. 

IMG_0575 IMG_0572 IMG_0571 IMG_0574

 

Tiistaina aamupalaksi meni 2 ruisleipää kalkkunalla, munakas porolla ja porkkanan, sekä lasillisen tuorepuristettua appelsiinimehua. Lounaaksi söin lohta, kurkkua, paprikaa ja porkkanaa. Välipalana rahka marjoilla, pähkinät ja omppu. Illallisena lihapullat, spagu ja luumutomaatit. Iltapalaksi nautin 2 protskulettua banaanilla ja mansikoilla. 

IMG_0578 IMG_0580 IMG_0587 IMG_0590

 

Keskiviikkona aamupalaksi söin 2 ruisleipää kalkkunalla ja munakas porolla. Lounaaksi lohta, paprikaa, kurkkua ja porkkanaa, välipalaksi rahkaa marjoilla ja pähkinöitä + omppu. Välissä salitreeni ja protskupalkkari, ja illalliseksi kanakasviriisiwokkia. Illallisena marjoja ja valkosuklaa puddingia. 

IMG_0591 IMG_0595 IMG_0605 IMG_0607

 

Torstaina aamupalana toimi kaurapuuro ja munakas, lounaana lohta, paprikaa ja tomaattia. Välipalaksi tuttu ja turvallinen rahka marjoilla, pähkinät ja omena. Illalliseksi miniannos lihasoppaa ja kasviksia, ja iltapalaksi puolikas lihapulla tomaattisoosilla sekä ”kalorittomia” nuudeleita. 

IMG_0610 IMG_0611 IMG_0612Perjantaina aamupalana protskujuoma + banaani, lounaaksi lohta täysjyväriisillä ja pari porkkanaa. Välipalana rahka marjoilla, omena ja pähkinät. Välissä salitreeni ja protskujuoma palautuksena, ja illalla tomaattista jauhelihakastiketta ja loraus 7% kermaa, lisukkeena täysjyvämakaronia. Iltapalana vähän irttareita 🙂

IMG_0614 IMG_0616 IMG_0620Lauantaina aamiaiseksi 2 kauraleipää kalkkunalla ja tomaatilla, munakas, tuorepuristettu appelsiinimehu. Välipalaksi hedelmäsmoothie ja pari pähkinää. Lounaaksi (klo 16.30) kanakasvisriisiwokki, ja minidinnerinä siivu pihvisonnia ja parsakaalia. Illalla muutama lasi punaviiniä, 1/2 protskupatukka ja iltapalana rahka marjoilla. 

IMG_0621 IMG_0640 IMG_0642 IMG_0643 IMG_0649Sunnuntaina aamupalaksi nautin munakkaan, 1 kauraleivän kalkkunalla sekä hedelmäsmoothien, sekä 1/2 kupillisen kuubalaista kahvia. Välipalaksi söin rahkan marjoilla, ja pähkinöitä. Väliin 40 minuutin kävely ja illallisena avocadopastaa. Illalla tuli napsittua vielä muutama irtokarkki. Sunnuntaina tuli touhuttua sen verran, ettei jotenkin ehtinyt syödä sen enempää, mutta ihan hyvä kun karkeista ja avocadopastasta sai kuitenkin sen verran energiaa 🙂

IMG_0655IMG_0656 IMG_0657 IMG_0669                    

Miten teillä on tammikuun ruokailut sujuneet, oletteko pitäytyneet terveellisessä ruokavaliossa, vietättekö kenties tipatonta tai herkutonta tammikuuta? Onko sinulla joku sellainen ehdoton pakkaspäivän ruoka, mitä tykkäät tehdä kun on oikein kylmä? Itselläni tällainen voisi olla burgundinpata, tai kaikki pataruoat sopii todella hyvin talvipäiviin. Ehkäpä viikonloppuna voisi kyhäillä jonkin sortin padan, varsinkin kun joulupukki toi ihan uuden padan mulle 😉

Muisk,

Nana

 

0

Viime viikon ruokailuja

ruokapäiväkirja, Ruokavalio, Treeni, Yleinen

Moikka, 

Kyselin teiltä viime viikolla, kiinnostaisiko teitä lukea enemmän ruokapostauksia, ja muutama kommentoikin, että mieluusti näitä lisää lukisi. Tässä nyt pientä koostetta viime viikosta, kaikkea en muista kun en ruolailuja mihinkään kirjannut, mutta saatte nyt hieman osviittaa siitä, miltä ruokavalioni normaalisti näyttää. 

Maanantaina söin illalliseksi viikonloppuna tekemääni porojauhelihamureketta sekä salaattia, ja lounaaksi tein lohta. Lohen tekeminen on niin helppoa, ja kaiken lisäksi terveellistä. Normaalista valmistan lohen uunissa, päälle vain merisuolaa ja sitruunapippuria, ja valmiin kalan päälle loraus sitruunaa. Nam! :p

IMG_0439 IMG_0343

Tiistaina lounaaksi oli taas lohta, mutta illalliseksi söin kanaa, höyrytettyä parsaa, salaattia ja täysjyväriisiä. Tällä kertaa valmistin riisin ja kanan niin, että laitoin riisit vuoan pohjalle, rintafileet päälle pötköttämään, ja tähän reilusti päälle kanalientä. Lisäilin nestettä aina silloin tällöin lisää, jottei kanat ja riisit päässeet kuivumaan. Jälleen kerran, helppoa ja maukasta!

IMG_0442

Keskiviikkona söin lounaaksi, ylläri ylläri, lohta, riisiä ja salaattia =D Illallista en muista millään. 

Torstaina aamupalaksi tein munakasta, 4 valkuaista ja 1 kokonainen muna, savustettua poroa ja kaurapuuroa. Lounashetki oli autossa, kuiva kanan rintafile, haarukallinen riisiä, sen enempää en riisiä saanut alas. Välipalaksi söin rahkaa, omenan ja cashew pähkinöitä. Illalliseksi söin poromureketta, bataattiranskalaisia ja salaattia. 

IMG_0486 IMG_0487 IMG_0502

Perjantaina söin lounaaksi viimeiset palan mureketta salaatin kera. Illalliseksi tein itselleni ja ystävälleni italialaisia lihapullia spagetin ja salaatin kanssa. Tämän lisäksi joimme muutaman lasin punaviiniä ja luomu kuohuvaa. 

IMG_0508 IMG_0518

Lauantaina söin aamupalan vasta puolen päivän aikaan, tein proteiinipirtelön ja sen lisäksi söin mysliä. Välipalaksi söin kauan himoitsemani Picnikin paahtopaistipatongin, ja illalliseksi söin parsapekonipastaa (pekonifilee 9% rasvaa). Itsehillintä herkuttoman suhteen tyssähti, ja sorruin irttareihin lauantaina ja sunnuntaina, hupsista 😉

IMG_0544

Sunnuntaina söin suht ison aamupalan, munakasta kalkkunalla, ciabattaa kevyt salamilla sekä juotavaksi itse puristamaa appelsiinimehua. Tämän jälkeen lähdin Jumboon kiertelemään kauppoja, ja välipalaksi join marjasmoothien proteiinijauheella. Illalliseksi loihdin avocadopastan, joka oli mmmmmmmmmm hyvää! Ja sen pienen vatsaturvotuksen arvoinen :p Oli muuten jännä huomata, että kana + avocado yhdistelmä turvottaa vatsaani enemmän kuin avocado pelkästään. En kyllä tiedä, voiko tämä olla edes mahdollista =D

IMG_0548 IMG_0550 IMG_0556 IMG_0568

Viikonloppuna illallisruoat oli sen verran tuhdimpia, että normaalin 5 aterian sijaan tuli syötyä sekä lauantaina että sunnuntaina ”vain” 3 ateriaa. Toisaalta kun nauttii kalori(energia)pitoisempaa ruokaa, on hyvä vähentää se jostain muusta. Irttaritkin menivät jo yhdestä ateriasta, vaikkei niissä niitä kunnon ravinteita olekaan, mutta sitäkin enemmän turhaa energiaa…

Normaalisti syön aamupalaksi joko proteiinipirtelön ja kaurapuuron, tai sitten esimerkiksi munakkaan ja puuron/mysliä. Välipalana toimii lähes poikkeuksetta aina rahka, marjat, omena ja pähkinät. 

Tällaiselta näytti viime viikkoni, keräilen taas tältä viikolta dataa syömisistäni teille tutkailtavaksi 🙂

Energiaa viikkoonne! 

Nana

0

Crossfit Vantaan on ramp kurssi + huikea blogitarjous

NanaFit, Treeni, Yleinen

Moikat!

Nyt on crossfitin on ramp kurssi suoritettu loppuun, ja täytyy kyllä sanoa että kurssi oli erittäin hyödyllinen ja kannatti käydä se. Tekniikat hiottiin kuntoon, ja sainkin paljon vinkkejä, joita voin toteuttaa myös saliharjoittelussakin. 

IMG_0360

Kurssi sisälsi 5 tuntia treeniä, ja nämä oli jaettu kolmeen eri treenikertaan. Kurssillä käytiin läpi mm. työnnön, rinnallevedon, valakyykyn, etukyykyn, punnerruksen, heilautuksen ja peruskyykyn tekniikkaa. Jokaisen treenikerran päätteeksi tehtiin WOD, workout of the day, joka on siis jokaisella treenikerralla eri. WODit tehdään aikaa vastaan kovalla intensiteetillä, ja kilpailuhenkiset  pääsee ottamaan pientä skabaa muiden treenikavereiden kanssa näin halutessaan. Jokaisen treenin päätteeksi omat tulokset kirjoitetaan taululle (vapaaehtoista), josta pystyy sitten vertailemaan omia tuloksia muiden tuloksiin. Tärkeintä on kuitenkin säilyttää puhdas ja oikea tekniikka liikkeissä, sekä haastaa itsensä siihen omaan parhaaseen tulokseen.

IMG_0362 IMG_0447 

Treenit on todella kovia ja rankkoja, joten henk koht suosittelen crossfitiä sellaisille, joilla on jo entuudestaan vähän pohjakuntoa. Nopeasti se kunto kehittyy, mutta oman mukavuuden takia kannattaa ehkä ainakin parisen kuukautta nostaa omaa kuntoa pikkuhiljaa, jos et ole tottunut liikkumaan ollenkaan. 

Vantaan Crossfit salilta huomaa, että heillä on hyvä henki, ja treenaaminen on kivaa. Ihmiset tsemppaa toisiaan aidosti. Mietinkin nyt itse, että pitäisikö ostaa sinne jäsenyys, jos jättäisi salitreeniä vähemmälle. Ainoa asia mikä crossfit saleissa harmittaa on se, että lajiin pitäisi lähteä aika täysillä mukaan. Kuukausimaksut on sen verran kovia, ettei siellä kannata käydä vain kerran kaksi viikossa muiden harrastusten lomassa. Itsellä on tällä hetkellä sellainen tilanne, etten haluaisi sitoutua tiettyyn lajiin, vaan voisin treenailla sitä oman mielen mukaan juuri sen kerran kaksi viikossa. Haluan käydä kokeilemassa erilaisia juttuja, kuten tankotanssia, ja esimerkiksi hotjooga olisi ihana ottaa mukaan tyyliin kerta viikkoon. 

IMG_0463

Treenimeininkiä

IMG_0453 IMG_0445 IMG_0464 IMG_0471

IMG_0367

Treenituloksia

Mutta nyt mulla on teille todella hyvä tarjous Crossfit Vantaan on ramp kurssista: Kurssin tarjoushinta on 105 € (normaalisti 169 €), ja tarjous on voimassa 2 viikkoa, eli päättyy 1.2.2014. Käykää kurkkaamassa tulevat kurssit täältä.  Ilmoittautumiset: info@crossfitvantaa.com ja mainitse Nana  / Super Fit Me niin saat kurssin tähän erikoishintaan. Paikat kannattaa varata nopeasti, sillä tarjous koskee vain ilmoitettuja kursseja, ja kun kurssit ovat täynnä, tarjoushintaa ei voi lunastaa enää myöhemmin toteutettavilla kursseilla. 

Lue lisää Hesarin artikkelista, joka kuvattiin meidän keskiviikon treeneistä, mukana myös videopätkä. 

 

IMG_0361

Crossfitin kultaiset säännöt

IMG_0364IMG_0485 IMG_0480IMG_0358

Nyt kaikki siis oppimaan kursseille ja hiomaan omat tekniikat kuntoon 😉

Aurinkoista viikonlopun jatkoa, nautitaan nyt siitä mollukasta kun sitä vihdoin näkyy 🙂

1546194_593917870696721_2087738641_n

Nana 

0

Vanhojen ruokapostauksien henkiin herättely?

ruokapäiväkirja, Ruokavalio, Treeni, Yleinen
Moikka,

Aikoinaan pidin viikkokohtaista ruokapäiväkirjaa, jossa kerroin hieman tarkemmin mitä olin syönyt minäkin päivänä sanoin sekä kuvin, tässä linkit muutamaan esimerkkiin, 1 & 2. Haluaisitteko, että palaisin tähän käytäntöön, tai kiinnostaako teitä mitä pöperöitä kitusiini laitan? Silloin tällöin voisin jakaa myös reseptit näihin ruokiin, jos koen oikein onnistuneeni jossain ruoassa, tai jos koen ruoan olevan suositeltavissa vaikkapa sen helppouden ja terveellisyyden takia. En varmaankaan ihan niin perusteellisesti pysty ruokiani kirjaamaan kuten aikaisemmin, mutta samoin fiiliksin hieman suppeammin voisi vielä onnistuakin 🙂

068

Tiistain illallinen

065

Olisikohan ollut sunnuntain lounas :p

Sunnuntaina hehkutin vielä maanantaista tankotanssikurssia, jonne meidän piti ystäväni Riinan kanssa mennä ensimmäistä kertaa. Mutta kappas kappas, maanantaiaamuna oloni oli todella nuutunut, sekä kärsin lihassäryistä. Raahauduin kuitenkin töihin, mutta puolenpäivän aikaan luovutin, kun tunsin että lämpö vaan nousi. Kotiin päästyäni nukuinkin muutaman tunnin putkeen, tein vähän töitä ja lepäsin lisää. Joten tankoilut jäi sitten välistä, niisk. Tiistaina olo oli jo paljon parempi, mutta varmuuden vuoksi tein etäpäivän, ja välillä vähän lepäilin. Tänään menin jo töihin, kun olo on ollut jo suhteellisen normaali. Illalla oli vielä crossfit on rampin viimeinen kerta, jota en voinut jättää väliin. Harjoittelin tekniikat, mutta en tehnyt lopussa tehtävää treeniä. Mutta kivaa oli taas, ja harkitsen kyllä ihan tosissaan jäsenyyden hankkimista. Loppuviikosta/viikonloppuna on muuten tulossa spessu tarjous Crossfit Vantaan on ramp kursseista, kannattaa pysyä kuulolla 😉

Toivon todella, että tällä kertaa selvisin pelkällä säikähdyksellä flunssan suhteen, kun kerrankin tajusin lähteä tarpeeksi ajoissa kotiin lepäämään. Yleensä raahaudun vielä toimistolle, vaikka olen kuoleman kielissä, ja tällöin ne lenssut sitten yleensä pitkittyykin, ja vaatii tupla- tai tripla paranemisajan. 

Tällä kertaa ei kuulumisia ole enempää, harvoinpa mitään kauheen villiä peiton alla tapahtuu. Tai siis, krhm, tapahtuu ;), mutta näin sairastellessa ei nyt mitään erikoisempia kuulumisia tai kerrottavaa ole kerääntynyt, kun päivät on mennyt vaan peiton alla lepäillen.

Kirpsakkaa pakkasviikon jatkoa, pukeutukaa lämpimästi ja pysykää terveinä 🙂

Nana